Eufemizmus, hogy a kormányváltás múlik azon, milyen formában fognak össze a baloldal pártjai. Az együttműködés mikéntjén ugyanis a balos formációk túlélése múlik. Hogy miként lehet összefésülni a különböző értékrendeket és a széttartó párt-, illetve személyi érdekeket, arról csak találgatni lehet – ám abban a legtöbb elemző egyetért, hogy az előválasztás hatékony módszer lehet. Ezért beszélgetett a Vasárnapi Hírek az első előválasztási modellről, vette górcső alá a külföldi modelleket, illetve tudakolta a pártok véleményét. Interjú Tóth Csaba stratégiai igazgatóval a Republikon Intézet előválasztási javaslatáról.

  <h1>Tóth Csaba, a Republikon Intézet stratégai igazgatója - Fotó: Németh András Péter</h1>-
  <h1>Nyilvános vitára előkészített stúdió</h1>-

Tóth Csaba, a Republikon Intézet stratégai igazgatója - Fotó: Németh András Péter

- – Kép 1/2

– Az előválasztás egyenlő esélyeket biztosítana a résztvevőknek, ráadásul a Republikon Intézet javaslata szerint bárki – párttagságtól függetlenül – beszállhatna. Miért veszélyeztetnék a pártemberek jól fogott pozíciójukat egy ilyen versenyben?

– Egyrészt nem minden pártnak vannak jól fogott pozíciói. Másrészt 2014-ben megtanulták a pártok, hogy ha pozícióvédelemre játszanak, annak pozícióvesztés lesz a vége. Ráadásul 2018-ban mindenképp lesz előválasztás.

– 2014-ben sem volt.

– Dehogynem, csak éppen egyedül a szakma hívta így. De az a folyamat, ahogy Bajnai Gordon és Mesterházy Attila megküzdött egymással (olykor Gyurcsány Ferenccel színesítve), az bizony előválasztás volt.

– Akkor megy ez magától. Mi szükség meghirdetni, szabályozni?

– Mert 2014-ben nem tudtuk, hol a folyamat vége, nem volt transzparens a rendszer és pillanatnyi taktikai viszonyok határozták meg a politikusok mozgását. Így a végén mindenki elégedetlen volt – sokan úgy érezték: nem a legideálisabb konstrukció született meg.

– Mit gondol: a baloldalon a személy és a marketingtaktika hibádzik, vagy a tartalom hiányzik?

– A vízió biztos hiányzik, ahogy szervezeti baj is van.

– Segít alternatívát és struktúrát építeni az előválasztás?

– Az előválasztás nem megoldás mindenre: a sok probléma közül egyre, talán. De mivel javaslatunk (lásd keretes írásunkat, "Így rostálnának" címmel) szerint a miniszterelnökjelöltjelölteknek megyei előválasztásokon is részt kell venniük és valamit mondaniuk kell, bízom benne, hogy a tartalomalkotásra is pozitív hatással lehet.

– Ahol dívik az előválasztás, ott a pártbéli erőviszonyok tisztázására használják. „Rendet vághat” több versengő párt között is?

– Magyarországon valahogy meg kell oldani, hogy az ellenzéki pártok harmonikusan működjenek együtt. Illetve a politikai innováció jó része ma civil műhelyeknél, tüntetésszervező csoportoknál van – őket eddig nem lehetett becsatornázni a pártokhoz: az előválasztás alkalmas lehet erre.

– Miért állna be egy civil, ha pont azok vesznek benne részt, akiktől eddig távol tartotta magát?

– Azért, mert teljesen más a logikája. Most ha egy civilnek politikai ambíciói vannak, vagy belép egy pártba, vagy alapít egyet. De ilyesmit valószínűleg nem akar. Az előválasztásokon viszont elindulhat magánszemélyként, és bizonyíthat – például megmutathatja, hogy egy színpadon meg tudja verni Gyurcsány Ferencet.

– Mi történik, ha elfajul a küzdelem, durva negatív kampánnyal kicsinálják egymást a jelöltek, esetleg elvérzik minden miniszterelnök-aspiráns?

– Én ettől nem félnék. Ha nincs előválasztás, akkor szerintem a riválisok jobban támadják egymást, mivel a kampány végén nincs egy olyan közös történet, ami az ő sorsukat is befolyásolja. A baloldalon azért eddig számos esetben tűnt úgy, hogy a „nekem az a legjobb, ami a másiknak a legrosszabb” elv vezérli a pártokat. Ráadásul még mindig jobb, ha egy baloldali jelöltet barátságos szereplők támadnak időben, mintha a kampányfinisben a Fidesz és a Jobbik önti a nyakába a vádakat.

– Úgy érti, az előválasztás egyfajta öntisztulás?

– Így van, hiszen a szereplőket tesztelik: egy előválasztási kampányban majdnem akkora médiafigyelem jut egy politikusra, mint egy „éles kampányban”.

– A pártok egyetértése mennyire feltétele az előválasztásnak – például ha minden formáció akarja, de a baloldal legnagyobbja, az MSZP viszont nem, akkor van értelme?

– Nincs. Akkor érdemes nekifutni, ha minden releváns szereplő egyetért.

– Mi fontosabb: hogy a miniszterelnök-jelöltet szemeljék ki előválasztással, vagy az, hogy az egyéni választókerületek képviselőjelöltjeit?

– Szerintem a miniszterelnök-jelölt a fontosabb, de a legfontosabb a folyamat kampányjellege, mert ez demonstrálja a szavazók számára, hogy a baloldal igenis tud valamit csinálni – mégpedig egy évvel a választások előtt. 2014 legnagyobb hibája az volt, hogy az alkufolyamat (szabályok hiányában) elhúzódott, kampányra két hónap jutott, és az is a Simon Gábor-ügyről szólt.

– A személyes jelenlétet kívánó előkampány „kiküszöböli” azt, hogy a média jóval kisebb hányada tudósít a baloldal kampányeseményeiről?

– Kifogás ez a médiaprobléma. A Jobbiknak sem volt felülete, csinált magának. A közösségi média a baloldalnak is rendelkezésére áll, az online hírfolyamba is be lehet kerülni. Nem beszélve arról, hogy a megyei előválasztásoknak köszönhetően a helyi, regionális médiát is jobban el lehet érni.

– Az is kifogás, hogy az ellenfél meghackelhet egy ilyen előválasztást? Példának okáért, ha a Fidesz úgy érzi, hogy előkerült egy potens kihívó, akkor tízezrével regisztrálja az előválasztáson aktivistáit, hogy a kevésbé veszélyes jelölt győzzön.

– Az őszinte válaszom az, hogy nem tudom, ennek mekkora az esélye. Amerikában 50 év alatt egyszer, egyetlen tagállamban, Wisconsinban történt ilyesmi. Nem lenne életszerű azt mondani egy fideszes aktivistának, hogy tagadd le a pártkötődésedet, írj alá egy baloldali értéknyilatkozatot, és szavazz le taktikai okból egy egyébként neked nem szimpatikus jelöltre. Ezt tömeges és szervezett módon nagyon nehéz megtenni, és ha kiderül, akkor az óriási pofon a Fidesznek. A személyes jelenlét pont ennek megakadályozása okán szerepel a javaslatban. Továbbá akad egy másik szempont: csöppet sem könnyű egy évvel a választások előtt megmondani, hogy ki a jobb jelölt.

– És az hogy oldható meg, hogy maguk a pártok ne hackeljék meg az előválasztást, azaz ne csak mozgósítható párttagok szavazzanak?

– Hozni kell még több embert. Most lehet tesztelni azokat a mondásokat, hogy az MSZP szervezete nagyon nagy, Gyurcsánynak vannak a legelkötelezettebb hívei, az Együtt és a PM ugyan kevés tagot számlál, de a közösségi médián keresztül egy csomó embert tud mobilizálni. És úgy látom, a baloldalon, a liberálisok között elemi igény van rá, hogy valami történjen. Biodíszletnek senki nem megy el egy pártrendezvényre. De ha van valós tét, szerintem mozdulni fognak – ahogy az internetadó esetében is tették.

– Tegyük fel, zajlik az előválasztás, és egy formáció már a harmincadik választókerületben marad alul a többi párttal szemben. A társadalom megvetésén kívül mi tarthatja vissza attól, hogy kiszálljon az egészből?

– Megnézem én, hogy ki szavaz arra, aki kiugrik egy megállapodásából, mert nem tudott elég helyet szerezni. Egyébként a kisebb pártoknak ma sincs rengeteg helyük – ha egy kicsi nem tud háromnégy helyet szerezni, akkor joggal kérdőjeleződik meg, hogy szükség van-e rá. De biztos vagyok benne, hogy – kiragadott neveket említve – Juhász Péter az V. kerületben vagy Karácsony Gergely Zuglóban nyerni tud, noha az Együtt, illetve a PM támogatottsága kisebb, mint az MSZP-é.

– Beszélgetnek pártokkal az előválasztásról?

– Mi azért mutattunk be egy koncepciót, hogy vitát generáljunk, és ne lehessen lesöpörni az előválasztás ötletét, mondván: úgysem lehet megvalósítani. Hát meglehet. Az más kérdés, hogy pont úgy kell-e megcsinálni, ahogy a Republikon Intézet javasolta. Ha van politikai szándék, a részletszabályok kidolgozhatók.

Így rostálnának
A javaslat a miniszterelnök-jelöltet és az egyéni választókerületek képviselőjelöltjeit egyaránt előválasztással „szemelné ki”. Miniszterelnökjelölt-jelölt bárki lehet – amennyiben online összegyűjt ötezer aláírást tíz nap alatt. (A szignók hitelességét természetesen ellenőrizi kell.) Jelöltté válásuk után a kormányfőaspiránsok roadshow-znak egy kiadósat – és minden megyében (illetve a fővárosban is) részt vesznek egy jelölti vitával fűszerezett előválasztáson. Ezzel párhuzamosan zajlik az egyéni választókerületi jelöltségre pályázók kampánya mintegy 40 napon át. Ez garantálja, hogy élő kapcsolat alakuljon ki a választókkal. (Értelemszerűen minden pozíció esetében az győz, aki több szavazatot szerez.) A listák alakulását – hiszen az, hogy valaki egy választókerületben egyéni győzelmet arat, még semmit nem mond a pártok valós támogatottságáról) egyelőre direkt nem feszegeti a Republikon Intézet. Az előválasztáson bárki részt vehet, aki aláír egy értéknyilatkozatot (nagyjából annyi, hogy az illető le akarja váltani a kormányt és osztja a baloldali értékrendet), illetve befizet 200 forintnyi „részvételi díjat. (Utóbbiból az előválasztás költségeinek egy részét fedezik.)

 

A balpártok beleállnak
Nagyon is!
Persze, hogy támogatjuk, mi köteleztük először el magunkat az előválasztás
mellett, még tavaly decemberben, mondta Gőgös Zoltán. Az MSZP elnökhelyettese
2017-re tervezi a megmérettetést, aminek során nem csak a miniszterelnök-
jelöltet választanák ki a baloldali pártok, de az egyéni választókerületekben
induló képviselő-aspiránsokat is. Utóbbiak a legfontosabbak,
magyarázta Gőgös, hiszen a 106 egyéniből legalább 50-55-öt el kell hoznia
az ellenzéknek, ha kormányváltást akar.
Személyt ad, tartalmat nem
A kormányváltásra valóban képes pártok megújulását nem az előválasztás
hozza el, kommentált Szigetvári Viktor. Ám, tette hozzá az Együtt első embere,
a személyek kiválasztására alkalmas lehet ez a szisztéma. Arról még természetesen
tárgyalni kell, mi legyen az előválasztás technikája, hogy alakuljanak
a szabályai.
Egyelőre meggondolják

„A Demokratikus Koalíció nem ellenzi az előválasztás gondolatát, de ez egyelőre
nem szerepel prioritásként a párt vezető testületei előtt álló feladatok
listáján.” Így összegezte a DK álláspontját Sebián-Petrovszki László pártigazgató.
Egyelőre vizsgálják a lehetséges forgatókönyveket, és nem zárkóznak el
semmiféle egyeztetésről a témában – tette hozzá.

 

KÜLFÖLDI MODELLEK 

Jenki módi
Amerikában az előválasztási rendszer egy sok hónapon keresztül zajló izgalmas dráma – ami pontosan elővetíti a végső eredményt. Annak idején az előválasztási csatában hitette el Obama a szavazókkal, hogy jobb elnök lesz, mint Hillary Clinton. A rendkívül bonyolult szisztéma lényege, hogy a pártok minden tagállamban eldöntik, melyik politikusukat szeretnék elnökjelöltté emelni. Példának okáért, ha egy demokrata politikus megnyert egy államot, akkor annak az államnak a küldöttei őt támogatják az elnökjelöltet kiválasztó konvención. (Ide a tagállamok általában lakosságszámukkal arányos küldöttcsoportot delegálnak.) A rendszert tovább bonyolítja, hogy vannak – párttisztségük okán – független küldöttek is, akiket nem kötnek a tagállami eredmények. Szelényi Iván (többek között a Yale Egyetem szociológiai tanszékét vezette) szerint Magyarországon nemcsak a miniszterelnök-jelöltet kellene így kimazsolázni, hanem a képviselőjelölteket is – ez ugyanis rákényszerítené a honatyaaspiránsokat, hogy a terepen tevékenykedjenek, azaz ismerjék meg az embereket.

Párizsra vessétek
A jelenlegi francia államfőt gyakorlatilag az előválasztás emelte posztjára: pártcsatákban nem tudta volna legyőzni ellenfeleit, csakhogy a Francia Szocialista Párt, valamint a Francia Radikális Baloldal épp 2011-ben vette át és igazította a francia viszonyokhoz az amerikai Demokrata Párt által 1956-ban kitalált előválasztási szisztémáját.
Ennek lényege, hogy a balos jelöltek közül országos szavazással az emberek választották ki miniszterelnök- jelöltjüket. Aki a voksoláson részt akart venni, annak mindössze annyit kellett tennie, aláírt egy nyilatkozatot, hogy egyetért a francia forradalom hármas jelszavával, illetve be kellett fizetnie egy eurót, mesélte Nikicsér László. A volt francia nagykövet szerint az előválasztás mozgósító hatását jelzi, hogy míg a szocialista párt alig 120 ezer tagot számlál, addig majdnem 3 millió ember ment el a balos jelöltekre szavazni. Ez azt jelzi, hogy az előválasztási kampányban sikerült megszólítani azokat a választókat, akik a baloldalból kiábrándulva például a szélsőjobb Nemzeti Frontra szavaztak (lásd ez a folyamat érhető tetten Magyarországon is, ahol volt MSZP-s hívek voksolnak a Jobbikra.) A rendszer sikerét jelzi, hogy az egyszemélyes jelölésben hívő jobboldali pártok is előválasztásokat tartanak – a befutó vélhetően Nicolas Sarkozy lesz.

Olasz meló
Az olasz baloldal 2005-ben tartott először előválasztást. A balközép pártok szövetsége, az Unione (más néven Olajfa Szövetség) miniszterelnök- jelöltet választott Romano Prodi személyében. Prodi egy évvel később meg is nyerte a választásokat, ám két évvel később megbukott.
Olaszországban korábban az volt a szokás, hogy a győztes párt koalíciót kötött, hogy kormányozni tudjon, és a koalíciós alkuk alapján, csak a választások után határozták meg a miniszterelnök-jelöltet. Ezt változtatta meg az Olajfa, amelyet a különkülön erőtlen baloldali pártok hoztak létre. A következő választásokra eltűnt az Olajfa, és egy annál is szélesebb szövetség köttetett: a Partito Democratico (Demokrata Párt). Ez egy sokszínű, ízig-vérig olasz politikai képződmény, benne a baloldal jobboldala és a jobboldal baloldala. Ezúttal azért volt szükség előválasztásra, hogy eldöntsék, melyik párt adja a szövetség vezetőjét, vagyis a későbbi miniszterelnök-jelöltet.
Az előválasztáson mindenki részt vehet, függetlenül a pártszimpátiájától. A franciákhoz hasonlóan egy eurót kell fizetniük a szavazóknak, ebből fedezik a kampány költségeit. Az EP-választásokon 2014-ben nem tartottak előválasztást, de a mostani önkormányzati választások előtt igen. Így választják ki a tartományi tanácsok baloldali elnökjelöltjeit.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!