A statisztikák szerint is a betegek a vesztesei annak, hogy három év alatt a negyedik vezetőt nevezik ki a légi mentőkhöz.

 

A héten leváltották a légi mentés vezetőjét is. Alig három év alatt a negyedik vezető érkezett a cég élére, most az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kötelékéből, Gorove László személyében. A mostani vezető, de elődje menesztésének sincs indoka, ahogy a szervezetet 2005-től felépítő, 2010-ig pedig európai szinten is példásan működtető Túri Péter leváltásának sem volt. Őt egyébként az OMSZ éléről a múlt héten leváltott Mátrai István menesztette, amint kinevezték, és prémiumot sem fizettek neki, ami miatt Túri bírósághoz fordult: jogerős ítélet szól arról, hogy jár neki a jutalom, vagyis jól dolgozott. Utódja Temesvári Péter lett, akinek vezetése alatt több olyan ügy is volt, amely alapjaiban rengette meg a szervezet működését: előfordult például, hogy a cégnek nem volt érvényes működési engedélye. Majd az egyébként a mentőszolgálat felügyelete alatt álló Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ellen a Pest Megyei Főügyészség is vizsgálatot indított, miután a szervezet működésében szabálytalanságokat észlelt: nem biztosítottak könyvvizsgálót a céghez. Akkor a dolgozók egy része levélben fordult Navracsics Tibor miniszterelnök-helyetteshez, melyben aggodalmukat fejezték ki a cég jövője miatt. Temesvári korábbi sajtóinformációk szerint orvosként engedély nélküli gyógyszert adott egy betegnek. A mentőszolgálat szerint sem ez nem volt súlyos probléma, sem az, hogy – miként arról az FN24 beszámolt – Temesvári Péter jogsértően halmozta állásait. Végül mégis megelégelték igazgatóságát (azért túlságosan távol nem került, ugyanis az OMSZ megbízott vezetőségében mostantól ő a képzések felelőse), helyére pedig a most leváltott Druzsin Ivánt nevezték ki, aki jogászként egészen addig a Malévnál flottamenedzserként dolgozott.

A váltáskor „költségmegtakarítást” vártak az új igazgatóktól, a cég 2 milliárdos költségvetése azonban az elmúlt 4 évben egy fillérrel sem lett kevesebb. Folyamatosan csökken viszont az ellátott esetek száma, ma már 20-30 százalékkal kevesebb riasztást kapnak a légi mentők, mint Túri idejében. Forrásaink szerint az, hogy a központ hányszor riasztja őket, leginkább azon múlik, hogy mennyire agilis a légi mentők vezetője, és az adatok is azt mutatják, hogy míg az ő vezetése alatt folyamatosan nőtt a bevetések száma, a leváltását követő évben, 2011-ben egy nagyságrendet esett vissza – információink szerint a „fénykorában” 2700 körüli esetszám már 2000 alá csökkent.

Repülésbiztonsági szempontból a bevetések számának csökkenése még ennél is nagyobb gondot jelent. Ez ugyanis a legveszélyesebb repülési művelet, olyan helyeken kell a pilótának le- és felszállnia, ahol normál esetben nem. Ehhez pedig nemcsak egy bravúros repülős kell, hanem a személyzet teljes együttműködése, összeszokottsága, hogy bárhová is riasszák őket, bizton megérkezzenek – mindehhez pedig gyakorlás szükséges. Vagyis minél több a bevetés, annál nagyobb biztonságban van a beteg.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!