Bizonyos korszakok, például a diktatúrák, kifejezetten alkalmasak arra, hogy a humor eszközeit használva ismerjék meg a diákok, ezt vallja F. Tóth Zoltán történelemtanár.

 
Marabu kariktúrája

A Kádár-korszakra jutó néhány tanítási óra például nem teszi lehetővé az időszak árnyalt bemutatását, ezen segíthet, ha a korszak mítoszelemeit mutatják be. A diákok nagy része olyan fogalmakat tud kapcsolni a rendszerváltozás előtti évtizedekhez, mint a 3T elve, a legvidámabb barakk, a frizsider vagy a gulyáskommunizmus.

A humor gyakran rávilágít egy-egy nép, kultúra, társadalmi csoport szokásaira, hagyományaira, gondolkodásmódjára, ezért alkalmas a diákok szemléletformálására.

F. Tóth Zoltán kiemeli: a humor nem sérthet semmilyen társadalmi, politikai, vallási csoportot vagy kisebbséget, tilos a társadalmi előítéletek és a negatív sztereotípiák erősítése. A vicc nem helyettesítheti a tanítási folyamatot, nem válthatja ki a tanári magyarázatot, a közös munkát és a számonkérést sem. Az oktatási módszer a Történelemtanárok Egyletének honlapján is fellelhető.

Módszertani kérdések:
• Milyen rendszerváltás utáni bel- és külpolitikai jelenségre, sajátosságra utal a karikatúra felső során látható felirat?
• Milyen üzenettel egészül ki a fenti jelenség, ha a rajz alsó részét is értelmezzük?
• Mi lehet a rajzoló véleménye?

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!