Egy titkos dokumentumra épít korrupciókampányt a Fidesz: célkeresztben a baloldal

- Fedőtörténetnek remek az M4-ről szóló uniós jelentés: kitakarhatja a metrófelújítás csúszását
és a kormányzati korrupciót is

- A kabinet nem véletlenül titkolózik, ugyanis maga a Fidesz-kormány is érintett lehet az ügyben

 
A 4-es metró Fővám téri állomásán - Fotó: Kállai Márton

A legjobb tanú a halott tanú, hiszen utólag bármit a szájába lehet adni, nem protestál – legalábbis egy cinikus ügyvédi mondás szerint. És tudják, mi majdnem olyan remek, mint egy exitált tanú? Egy titkosított jelentés, amiről bármit lehet mondani. Hiszen a titokgazdán kívül senki sem pillanthat bele (ha mégis, akkor szót sem ejthet tartalmáról), ha mégis megteszi, akkor súlyos – börtönévekben mérhető – retorzióra számíthat. A kormányzat most épp ezt használja ki, amikor az M4-es építésének visszásságait taglaló titkos jelentésből emel ki számokat, mondatokat, és azt állítja: a dokumentum egy baloldali gigamutyi bizonyítéka. A kormányzati sajtó úgy tálalja, hogy szocialista és szabad demokrata politikusok mintegy 167 milliárd forintot loptak el – ebből mintegy 77 milliárd jött uniós forrásból, az OLAF, az unió csalás elleni hivatala szerint ezt a pénzt kell visszakövetelnie Magyarországtól a közösségnek.

Csakhogy a kormányzati állítás hitelessége kétséges.

Az első mondás az, hogy a 2006 és 2014 között épülő 4-es metró mintegy 460 milliárd forintos összköltségének harmadát ellopták volna. Így meglehetősen nehéz lett volna egyáltalán megépíteni a vonalat, már csak azért is, mert 2010-ig (ekkorra az alagutak és az állomásszerkezetek készültek el) mintegy 320-350 milliárdot költött el a főváros, ennek a summának pedig a fele az inkriminált összeg. Ennyi pénz kiszivattyúzása megbénította volna a projektet.

A másik figyelemre méltó tény, hogy az OLAF mindig teljes projektköltségről beszél. Magyarán, ha egy rossz (fiktív, túlárazott és így tovább) pályázatot adott be a főváros egy projekthez, akkor most nemcsak a számla ellenértékét követelheti vissza az EU, hanem az egész projektét – így nem tudni, hogy a visszakövetelt majdnem 77 milliárd forintból mennyi a valóban gázos összeg. Nem véletlen, hogy a kormány maga is úgy fogalmaz, adott összeget érinthet a korrupciós gyanú.

A harmadik jel, hogy az unió most a kormány válaszát várja: ha érdemben cáfol a kabinet, akkor jelentősen csökkenhet a visszakövetelt summa nagysága is. Ha a kormány úgy ítéli meg, hogy nem tud mit mondani az OLAF megállapításaira, akkor nyugodtan jelezhetné az ügyészségnek, miszerint szívesen venné, ha a szervezet vizsgálná az ügyet.

Csakhogy az ügyészség már vizsgálódott az M4-es beruházása kapcsán, és deklarálta, hogy közszereplő nem érintett az ügyben. Persze megeshet, hogy az OLAF más következtetésre jutott, csakhogy a kabinet nem hajlandó nyilvánosságra hozni a szervezet jelentését – hiába küzdenek érte a szocialisták. (Ujhelyi István, az MSZP EP-képviselője az OLAF-ot kérte, hogy tegye publikussá a jelentését, Molnár Zsolt, az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának elnöke pedig a grémium ülésén pillantana bele a dokumentumba.)

Egyszóval nem tűnik úgy, mintha a Fidesznek érdeke lenne a teljes dokumentációt kiborítani. Hogy miért nem, arról csak találgatni lehet, az viszont sokatmondó tény, hogy a főpolgármester kezdetben azt hangoztatta: csak a 2006–2010 közötti időszakot „boncolta” az OLAF. Pár nappal később viszont helyesbített, miszerint a 2010 és 2014 közötti időszak kontraktusai között is talált problémásat a hivatal – de a fővárosnak csupán egy szerződése érintett.

Ez azt valószínűsítheti, hogy a Fidesznek sem érdeke a teljes nyilvánosság, mindössze annyit szivárogtat, amennyiből fedősztorit tud építeni. Hogy mit takar ki, arról szórnak a vélemények. Az egyik mondás szerint a saját korrupciós botrányait homályosítaná el a szoci mutyival. Egy másik vélekedés arról szór, hogy a Fidesz a 3-as metró ügyét (a felújítás krónikus csúszását) akarja megmagyarázni – a késlekedés oka az, hogy a szocialisták „hazavitték a pénzt”. Egy más pletyka a metrósok között terjed, és a sokat kárhoztatott karbantartásról szól. Pontosabban annak részleges hiányáról. Mint azt a Vasárnapi Hírek korábban megírta, a felújított M2-es és az új M4-es vonalán a forráshiányos BKV csínján bánik a karbantartási pénzekkel. Biztonságtechnikai szakemberek azt vélelmezik, hogy a gyérebb karbantartás miatt az alagutak állapota gyorsabban romlik a vártnál, így már a következő polgármesteri ciklusban több tízmilliárd forintos kiadást jelenthet helyrehozataluk.

Az eredeti tervek szerint az M4-es első és második ütemét (így már a Bosnyák térig futott volna) építették volna meg 460-470 milliárdból, ám végül csak a most üzemelő szakasz emésztett fel ennyit. Az unió azt is nehezményezi, hogy így jóval kevesebb utas használja a vonalat, mint amennyi a pályázatban szerepelt.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!