Szinte pihenés nélkül ingáznak végállomástól végállomásig a BKV buszsofőrjei, akik tízezrekkel kapnak kevesebbet havonta, mint korábban, és idén, ha lesz is béremelés, az még az inflációt sem éri el – a sikertelen tárgyalások után ezért állt fel sztrájkbizottság.
Akkora az elégedetlenség a dolgozók között, hogy „minden mindegy alapon”, egyik napról a másikra beszüntethetik a munkát – mondja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke az elégedetlenség okai közé sorolta még az állam kivonulását a BKV finanszírozásából, az agglomerációs buszjáratok kiszervezését és a busztendernyertes VT-Transman (ez a cég részben a Videoton tulajdona, így Széles Gábor érdekeltségébe tartozik – a szerk.) belépését, ami „együtt lassan ellehetetleníti a fővárosi közösségi közlekedést”.
„Lefedi a BKV 12 ezer dolgozóját a sztrájkbizottságot életre hívó három szakszervezeti szövetség (a VTDSZSZ, az EKSZ és a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége), így a cégnél mindenkit mozgósíthatunk” – nyilatkozta lapunknak Nemes Gábor. Mint mondta, hétfőn látnak hozzá a követelések listázáshoz, amelyen biztosan szerepel majd az inflációt meghaladó béremelés, a cafeteriaelemek visszaadása és a tavaly decemberi megállapodás szerint a jubileumi jutalmak február végére ígért kifizetése – ez utóbbi önmagában 200 millió forint. „Tovább tárgyalunk minden olyan próbálkozásról, amely a BKV feladatainak kiszervezésére, a cég feldarabolására irányul, ezeket ugyanis minden dolgozó ellenzi. Február végén szavaz a közgyűlés Budapest költségvetéséről, akkor történhet érdemi előrelépés a tárgyalásokban. Ha nem, akkor még márciusban meghirdetik a sztrájkot. A törvény minimálisan 66 százalékos szolgáltatást ír elő, de Nemes szerint, ha egységesen lépnek fel, az akció még így is hatásos lesz, és minél tovább tart a sztrájk, annál hatásosabb.
Tegnap Óbudán, a Szentlélek téri buszvégállomáson találkoztunk VTTransman- és Nógrád Volán-buszvezetőkkel is a BKV sofőrjei mellett. Utóbbiak egyike azt mondta: nagyon feszült a helyzet, és nem csak a járművek rossz műszaki állapota miatt dühöngenek. „Öt éve jöttem a vállalathoz, de mintha ma egy másik cégnél dolgoznék. Ha most felhívnának sztrájkra, azonnal elkezdeném, akárcsak a többség. Havonta 30 ezerrel kevesebbet kapok, mint az előző években, és az év végi jutalom is csak a harmada-fele volt a 4-5 évvel ezelőtti 40 ezernek; tavaly karácsony táján tízezer forintnál alig többet utaltak, és még kaptam ötezerért étkezési jegyet. De januárban már a szokásos havi kajajegyet sem adták. Felháborít az is, ahogy a BKV spórol. A járatsűrűséget megtartja, de kivesz egy buszt a forgalomból. Így szinte pihenés nélkül ingázunk végállomástól végállomásig, és van fél óra ebédidőnk, amiért tavaly óta nem fizetnek. Ötévente járt egy év korkedvezmény, de most el akarják venni” – sorolta a névtelenséget kérő buszvezető. Megjegyezte: a Volánbusz és a VT-Transman könnyen került versenyhelyzetbe, mert minimálbéren jelentik be a dolgozóikat és nem nekik kell fenntartani az állomásokat, hanem a BKV-nak. „A BKV vagy beszáll a versenybe, és akkor lerontja a fizetésünket az ő szintjükre, vagy megszünteti a buszágazatot, és akkor mehetünk dolgozni mi is minimálbérért a konkurenciához” – mondta a sofőr.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!