SZÍNHÁZI MUSTRA

 
Ilyen A te országod - Fotó: Szigetváry Zsolt, MTI

A tavaly botrányoktól hangos POSZT idén viszonylagos nyugalomban zajlott. A nemrég véget ért tíznapos találkozó megújult, kibővült, újrastrukturálódott. Versenyprogramját hat budapesti, kilenc vidéki és egy határon túli előadás adta. A válogatók döntése alapján idén kimaradt Szombathely és Miskolc, valamint az évad egyik legfontosabb előadása, Schillingék A harag napja; a kecskeméti Katona József Színház két előadással is képviseltethette magát. Érdekesség, hogy két Tennessee Williams-darab is bekerült a versenybe (rajta kívül csupán Shakespeare duplázott), a szerzőknek pedig majd’ fele kortárs író. Jelzésértékű az is, hogy a versenyelőadások rendezőinek szintén a fele színészrendező. A POSZT idei unikalitása, hogy története során először versenyzett egymással apa és fia rendezése a két Vidnyánszky révén.

A legjobb előadás díját egy vidéki produkció, a kecskemétiek Macska a forró bádogtetőnje kapta. Zsótér Sándort most díjazták negyedszerre a POSZT-on, azonban ez idáig rendezői díjig juthatott „csupán”. A Zsótér által rendezett előadás erősségét jelzi, hogy a legjobb női főszereplő is ebből a produkcióból került ki: Trokán Nóra vihette haza a díjat. A színészzsűri szintén ebből az előadásból választott magának legjobb női szereplőt Csombor Teréz személyében. Három díjjal térhetett haza a Radnóti Miklós Színház is. László Zsolt lett a legjobb férfi főszereplő a Lear király címszerepéért. (László egyébként a jövő évadtól már nem mint vendégművész szerepel a Radnótiban, 27 év után ismét társulati tag lesz itt.) Szatory Dávid a színészzsűri szerint lett a legjobb férfi szereplő Edgarként. A legjobb díszlet díját is a Lear kapta – Menczel Róbert egy terített családi asztalt tett meg az öldöklések színhelyévé az Alföldi rendezte előadásban. A legjobb rendezés díja az idei POSZT „díszpintyéé”, Horváth Csabáé a Forte Társulattal létrehozott Tar Sándor novelláiból készült A te országodért. A függetleneket egyedüliként képviselő Forte először szerepelt a pécsi versenyen, egyúttal fizikai színházat is először ismertek el ilyen szinten, Horváthék masszívan kiemelkedő, progresszív alkotómunkájának köszönhetően.

Legjobb női mellékszereplő Danis Lídia a tatabányai Jászai Mari Színház Tartuffe-jéből. Ugyanez az előadás megkapta a legjobb dramaturg díját is, Szikszai Rémusz jóvoltából, aki rendezője is volt az előadásnak. A közönségzsűri díját a fesztiválszervező város egyik színháza, a Pécsi Harmadik Színház zsebelhette be Piszkavas előadásáért. Díjazták Füsti Molnár Éva (Pécs) és Horváth László Attila (Nyíregyháza) alakítását is.

Az ifj. Vidnyánszky Attila rendezte friss és személyes hangú Liliomfi (Budaörs) ifjú teátristái különdíjat kaptak a szakmai zsűritől, de a Fidelio 30 éven aluliaknak szóló különdíját is elnyerték.

A budapesti Katona József Színháznak meg kellett elégednie a legjobb férfi mellékszereplő díjával, amelyet Tasnádi Bencének ítéltek Az olaszliszkai vádlottjáért. Hoppon maradt a Vígszínház is Mohácsiék többedszeri Istenítéletével. Ám az igazi nagy vesztes az Örkény Színház volt A Bernhardi-üggyel, amely hiába képviselt magas művészi színvonalat, erős átpolitizáltsága miatt itt most nem illett a képbe. Hiszen mintha kezdenék elásni a csatabárdot, betemetni a politika ásta lövészárkokat, hogy végre szűnjék a szakmán belül az elviselhetetlen kettészakítottság, és a szemle lassan újra az lehessen, aminek anno megálmodták. Mindenesetre a cél érdekében még tavasszal Szakmai Tanácsadó Testület alakult.

A kommunikáció tehát már megkezdődött. Reménykedjünk.

Először versenyzett egymással
apa és fia rendezése
a két Vidnyánszky révén.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!