Mundruczó Kornél/Proton Színház: Látszatélet, Trafó

 
Látszatélet - Fotó: Rév Marcell

Igen erősen indul Mundruczó Kornél és a Proton Színház legújabb dokuközeli szeánsza. Egy sokat megélt roma asszony (a most is borzongatón hiteles Monori Lili) közelijét látjuk a vásznon, melyet végrehajtója rögzít épp kamerájával. És a kényszerűségből rafináltra önképzett asszony csak mondja-mondja a magáét, lyukat beszélve cinikus kilakoltatója (a karakterbűvész Rába Roland) hasába. Nem tehet mást, jól ismeri a bürokrácia sorsnyomorító csapdáit, melybe valahogy rendre a már amúgy is vesztesek kerülnek.

Ruszó Lőrincné megtanult kiállni magáért. Gyerekkorában rovarirtóval fújták le a hivatal emberei a cigánytelepen, és ő ellenreakcióként páncélt növesztett. Elhatározta, kitör a lehúzó környezetből, és fehérekhez méltó életet él. Félig sikerül csak neki. Küzdelme folyvást gyűlöletbe ütközik. Ráadásul abba, hogy fia megtagadja származása miatt, még ő is belebukik.

„Inkább vagyok bőrbeteg, mint cigány” – mondja Ruszóné egy szem fia, mikor a bőrszínét takaró fehér tempera peregni kezd arcáról. Mi pedig csak sejdíthetjük, milyen kétségbeejtőn kilátástalan érzés lehet, ha valakit a többség utál. A Proton ebben erős: égető társadalmi problémákat leképező élethelyzetek, szituációk tűpontos, gyomorszorítón életszerű megteremtésében.

Az előadás közepén mindemellett valami olyat láthat az ember, amit még életében soha. Sokunknak egyszerűen tátva maradt a szája e képzőművészeti performancetól. Ráadásul nemcsak lenyűgözően döbbenetes, monumentalitásában lúdbőrző és gyönyörűséges a látvány, de rendkívül kifejező is. Fájdalmasan megjeleníti, ahogy néhány perc leforgása alatt egy élet össze tud omlani. Ez a zseniálisan kitalált és megkomponált kép szinte arcul csapja a nézőt.

Kár, hogy az előadás második fele egyszerűen nincs megírva. A zárójelenetek pedig a valóság, a gyermek szemszöge révén a misztikum és a szürrealitás irányába, nem szervesülnek az előadásba.

A jelenetek, effektek hiába hatásosak, nem rendeződnek koherens egésszé. Így aztán a néző erős hiányérzettel távozik – mindez pedig a befektetett energiák és részbravúrok, valamint a téma fontossága miatt fájó igazán.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!