Nem kérnek az állam támogatásából. - Újfajta művészi és közösségi élményt nyújtanak exkluzív környezetben. - Lakásról lakásra jártunk az egyre népszerűbb színházi előadásokra.

 
KoMod Lakásszínház - Fotó: Hernád Géza

Tágas terek, antik bútorok, a napsugarak az átellenben magasodó Operaház frízeiről verődnek vissza. Az Andrássy úti nagypolgári otthon falain régi fotók: Fischer Iván testvéreivel, Schiff Andrással, George Bushsal. Egyes székkarfákon az adományozók nevei olvashatók. Fischer Iván, Kossuth-díjas karmester szüleitől örökölt lakásában járunk, ahol hetente egy-egy exkluzív előadást tartanak a tavaly tavasszal alapítottlakásszínházban, a FILCben. Ami persze nem volt előzmény nélküli, hiszen a lakásbanmár a ’60-as évek végén avantgárd színházi előadásokat tartottak.

A Budapesti Fesztiválzenekar igazgatója gyerekkora színterén – az egykor ebédlőként használt szobában, amelynek parkettáját vörös filc borítja a hangtompítás céljából – fellépett már Kulka János és Csákányi Eszter is. A szülők egykori hálószobájában most nézők gyülekeznek, a színészek öltözője pedig annak idején gyerekszoba volt. „Leginkább azok jönnek ide, akik kötődnek a komolyzenéhez, Iván és Ádám munkásságához, de próbálunk nyitni a fiatalok felé is – magyarázza Keszthelyi Kinga dramaturg, aki olyan előadásokat hív meg, amelyek kevés szereplősek, kis helyigényűek. A magas művészetazonban itt alapelvárás.

Hétfőn – látogatásunk apropója ez – éppen ősbemutatót tartott a TÁP színház, Jean-Paul Sartre A másik című darabját dolgozták föl Vajdai Vilmos rendezésében. Az avítt fordításból Mózsik Imre szinte új színművet írt, az eredetiből csak az alapkoncepció maradt: egymásnak idegenek (egy férfi, két nő) kerülnek összezárva egy helyiségbe, ám egy pincér tovább bonyolítja a szálakat. Tizenöten vagyunk nézők, hamar fülledt lesz a levegő. A szereplők megpróbálják kitalálni, miért zárták be őket. Végül rájönnek, a bűnelkövetés életük közös pontja.

Miközben lételméleti síkon mozgunk, egyik szóvicc követi a másikat. Óra múltán nem csak a színészek fáradnak el.

Feszengenek

„Azért csinálom, mert van egy 50-60 fős kis társaság, akik imádnak idejönni. Extrém, hogy ilyen kis térben ilyen közel játszanak a színészek, oldott a hangulat, mint egy vendégségben, és nem kell igazodni az aktuális politikai viszonyokhoz” – meséli Nádasy Erika színművész, aki az egri Gárdonyi Géza Színháztól való távozása után, három éve alapította meg lakásszínházát Szegvári Menyhért rendezővel Földszint 2 néven. Lakásszínháza "politikai tűzfészekké" alakult, ugyanis egyes kormánypárti helybéliek, akik nem rokonszenveznek a Földszint 2-vel, "liberál-bolsi fészekként" is emlegetik. A házigazda nem kér pénzt az előadásokért, maguk állnak minden költséget. Író–olvasó-találkozókat, felolvasó- és gitáresteket tartanak, Piaf-, Parti Nagy Lajos- és Visky András-darabokat mutattak be. „Többször jött már Bach Szilvia, Parti Nagy Lajos, Varró Dániel. Nem közönséget, hanem vendégeket szórakoztatunk; az előadások után magam készített ételeket kínálok és beszélgetünk” – meséli.

„Sokan feszengnek eleinte a színészek közelségétől, nem mernek nevetni, aztán pont ezt a közvetlenséget élvezik” – mondja Farkas Róbert, a kortárs színház „nem lilaködös” verzióját képviselő KoMod (Kortárs és Modern) társulat ügy- és művészeti vezetője.

Több mint három éve működnek egy XII. kerületi lakásban (képünkön), abban a házban, amelyben Nemes-Nagy Ágnes is lakott. Nonprofit céget hoztak létre, hogy legális keretek között létezhessenek, igaz, örülnek, ha nullára kihoznak egy előadást.

Kezdetben csak a kerületi lakosok jöttek, egy ideje azonban már a pesti fiatalok is előszeretettel érkeznek, minden alkalommal megtelik a 45 fős nézőtér. „Igyekszünk kevésbé ismert kortárs szereplők darabjaival is foglalkozni” – utal a sikerük egyik összetevőjére Farkas Róbert. A színészek többsége fiatal, pályakezdő, szabadúszó – önkéntes alapon játsszák a havi 7-10 előadást.

Ibsen a nappalidban

A Dollár Papa Gyermekei nevű formációt a huszonéves Kiss-Végh Emőke és Ördög Tamás alkotja, akik 2009 őszén, kaposvári színészdiplomájukkal a kezükben döntötték el, hogy a színház egy akkor még alig ismert irányzatával próbálkoznak. „A 12 négyzetméteres, pesti lakásomban kezdtünk darabokat előadni, először ismerősöknek, aztán azok ismerőseinek, s így bővült a kör.” Azóta arra specializálódtak, hogy – Tóth Mátéval kiegészülve – Ibsen egy drámáját, amelyet maguk írtak át, megrendelésre előadják bárkinek a lakásában. „Házhoz visszük a színházi élményt. Az érdekel, hogy az adott térben hogyan lehet olyan színházat létrehozni, amely nem megszokásból, színészi rutinból, hanem az adott pillanat valóságából és improvizációból építkezik.” A darab bármilyen lakásban eljátszható, nincs szükség jelmezre, technikai eszközre.

„Mindenkitől függetlenek vagyunk, semmilyen állami támogatásért nem állunk sorba, partnereket keresünk előadásainkhoz és becsületkasszával működünk” – mondja Ördög Tamás.

(110 különböző otthonban játszották már el 3 év alatt az Ibsent a nappalimban című előadást.)

Fischer Iván a jó színházról

– Miért hozta létre a FILC-et, a saját lakásszínházát?

– Mert szeretem a színházat, különösen testközelből. Ez a szüleim lakása volt, nem akartam eladni, ez a legjobb megoldás, ez a színházacska. Nagyon szeretek odamenni előadásokra, ismerősökkel, ismeretlenekkel találkozni. Az is jó, hogy utána beszélgethetünk a színészekkel.

– Úgy tudom, volt előképe erről az intézményfajtáról.

– Hogyne, jól emlékszem Halász Péterék lakásszínházára, de láttam ilyet más országokban is. Sőt lakásmozit, lakáskoncerttermet is.

– Mi alapján választják ki a darabokat és a színészeket?

– Jó színházat szeretünk bemutatni csöpp közönségünknek. Más szempont nincs.

– Politikai sem?

– Ez egy lakás, egy színházkedvelő környezet, csak a művészet  a cél, semmi más. Talán csak annyiban „érinti” a politika, hogy ez egy száz százalékig független szervezet, el sem fogadnánk állami támogatást, mert az autonómiánk nagyon fontos.

(Szobaszínháznak nevezték a ’70-es években a Halász Péter rendező által alapított Kassák Ház Stúdió avantgárd, szabályoktól mentes performanszait, amelyeket – miután több színházból kitették, s a csoport működési engedélyét bevonták – a rendező saját, Dohány utcai lakásában mutattak be.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!