Színi kritikát írni kétféleképpen lehet: rögvest az előadás után, amikor még friss az élmény, vagy napokkal később, amikor az ember már jól megrágta, körüljárta, megbeszélte és lecsengette. Sok függ az előadástól. A Játékszín legújabb bemutatójával tulajdonképpen nincs semmi baj: tuti anyag, biztos siker. De mindegy, mikor ír róla kritikát az ember.

 
Vérbő komédia vagy fordulatos krimi? Jack és Margaret: Németh Kristóf és Pikali Gerda - Fotó: Kanyó Béla

Chazz Palminteri A hűtlenség ára című krimivígjátéka ugyanis egyetlen szóval leírható: elmegy. Félreértés ne essék: senkit nem akarok lebeszélni a darabról: vannak benne kitűnő párbeszédek, fordulatok, ügyes színészek… és valamiért mégse működik. Pontosabban: amíg az előadás tart, nagyjából minden működik, de utána: semmi.

Palminteri ismert hollywoodi színész, főleg maffiózókat játszik (Bronxi mese, Csak egy kis pánik, Főnökök főnöke), bár mostanában már inkább ír és rendez.

A ’90-es évek elején írta meg ezt a darabot is, amelyet sikerrel mutattak be Kaliforniában. Az alapsztori tényleg jó: a hűtlen férj bérgyilkost küld házassági évfordulójukon a feleségére, aki persze nem hagyja magát. Ebből számtalan helyzetkomikum és csavar adódik, de nem lőném le a poént. Amikor a belőle készült film rendezését Palmiteri Paul Mazurskyra bízta, egyetlen dolgot kötött ki: az egyik főszerepet (természetesen a bérgyilkos Tony szerepét) ő fogja játszani.

A film – ha nem is bukott meg – nem lett igazi kasszasiker. Talán pont azért, amiért a darab sem az igazi. Palminteri nem döntötte el, hogy A hűtlenség ára vérbő komédia vagy fordulatos krimi legyen, így egyik se lett igazán. És ez nem a rendezőn, Bagó Bertalanon vagy a színészeken múlik. Pikali Gerda nagyon él Margaret szerepében, Németh Kristóf (Jack), aki a múlt hónapban még a színház direktora volt, talán élete legjobb alakítását hozza. Nagy Sándor (Tony) kicsit túltolja a brooklyni fílinget, egy fokkal harsányabb, mint kéne, de ez Palminterinek is biztosan tetszene, és egyáltalán nem árt a darabnak.

Az viszont, hogy a szerző nem írt tisztességes vége poént, igen… és most már tudom, miért volt teljesen mindegy, mikor születik meg ez az írás. Ezért.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!