Heiner Müller Kvartett című darabjában a Veszedelmes viszonyok két főszereplője, Valmont vikomt és de Merteuil márkiné kel új életre, hogy végigjátsszák kettétört szenvedélyüket és szerelmüket. Laclos levélregénye csak kiindulópontul szolgál a Gergye Krisztián rendező/koreográfus által erősen átdolgozott Kvartetthez, a két intrikus alakján keresztül a nemek örök harca, a gátlástalan szexuális vágy elfogadása és kiélése árad „a színpad minden porcikájából”.

 

A szerelmi és hatalomvágy kölcsönhatására a testi és érzelmi függés soha nem látott méreteket ölt, mintha Platón hibrid, sokfejű vadállata bekebelezné a vele összenőtt oroszlánt és embert. Gergye arra vállalkozott a Nemzeti Színházban, hogy mozgással és négy énekessel egészítse ki a szöveget. Akár táncolnak Virág Melindával, akár állnak kimerevedve egy helyben, a vikomt és a márkiné szavait képezik le. Néha ellenpontot alkotnak, mintha a két szerelmes intrikus áldozatai lennének, máskor azonban a szenvedély valódi természetére, a szavakon túl rejlő érzésekre világítanak rá. Azokra, amiket rendszerint elhallgatunk egymás elől.

Egy adott pillanatban a fekete festékkel bevont táncosok letépik magukról rongyaikat, hogy alsónadrágban maradjanak, kiszolgáltatottságukat, ugyanakkor elkendőzésüket is hangsúlyozva. Nem akarnak teljesen pőrén mutatkozni egymás előtt.

A marquise és a vikomt, Udvaros Dorottya és Alföldi Róbert a szerelem összes stációját végigjárják: megannyi maszkot pakolnak arcukra, hogy aztán sorban leszedegessék őket. Lenyűgöző előadásmódjuk, próteuszi színeváltozásaik minden percet tartalommal töltenek meg.

A két gyönyörhajhász szerelmes feloldódik egymásban, hiszen elvesztették megkövült személyiségüket, védőburkuk elenyészett.

Nincs többé Te és Én, de már Mi sincs. Csak a halál adhat feloldást és feloldozást, mert ez az utolsó szoba…

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!