Voltak talán, akik némi csalódással fogadták, hogy a méltán sikeres Cézanne-kiállítás után a Szépművészeti Múzeum nem egy újabb művészettörténeti nagyágyú életművét mutatja be aktuális időszaki kiállításán. Az első sorban divatfotósként ismert Helmut Newton pályáját összegző tárlatot azonban hiba lenne csak azért kihagyni, mert a divat iránt esetleg kevésbé vagyunk fogékonyak.
Az eredetileg Helmut Neustaedter néven 1920-ban született művész nem csupán egy, hanem „a” divatfotós, és jóval több is annál. A 20. század második felének olyan kiemelkedő alakja, aki kitörölhetetlen nyomot hagyott az elmúlt évtizedek vizuális kultúrájában. Ennek bizonyítéka, hogy már a megnyitó napján találkozhattunk a kiállításon olyan betévedt látogatókkal, akiket nem Newton neve, hanem ki tudja, talán a rossz idő vezetett a Szépművészeti Múzeumba, azonban még ők, a legkevésbé tájékozott látogatók is döbbenten ismertek rá néhány ikonikus fotójára.
A gyerekkorától szenvedélyesen fotózó, iskolázatlan Helmut Newton tizenévesen menekült el a náci Németországból, ezt követően gyakorlatilag egyik földrészről a másikra vándorolt. Fotóskarrierje az ötvenes évek végétől indult be igazán, sajátos, zavarba ejtő látásmódját a divatmagazinok tudták a leginkább befogadni. A brit, a francia és az amerikai Vogue magazinok stílusát szinte egymaga újította meg erősen erotikus töltetű képeivel. A ’60-as évek szabadossága kedvezett gyakran nyomasztó, szürreális vizuális fantáziájának, amelyet még gyerekkorából, a szexuális kicsapongások, a pornográfia akkori fellegvárának számító Berlinből hozott magával. Már életében etalonnak számított, akit rengetegen követtek, és követnek a mai napig, de utánozni valójában lehetetlen.
A Szépművészeti Múzeum kiállítása pályájának legjavából szemezget – már amennyire szemezgetésnek lehet nevezni a 250 lenyűgöző fényképet – három részben. Az elsőben a ’80-as, ’90-es évek legjobb képeit mutatja be Newton saját magazinja, a Helmut Newton’s Illustrated anyagára támaszkodva, a másik részt főként a ’70-es évek fotói adják, a harmadik pedig kifejezetten a divatfotókra helyezi a hangsúlyt. A remekül elrendezett anyag középpontjában a női test áll. Bár gyakran vádolták a fotóst azzal, hogy félig-meddig, vagy éppen teljesen lemeztelenített modelljeit felszolgálja a férfiak tekintetének, de Helmut Newton mindig is feministának tartotta magát. Ez csak elsőre tűnhet meglepő kijelentésnek, de valójában a fotóin megjelenő nők lehetnek akár megkötözve, vagy éppen székhez láncolva, de sosem kiszolgáltatottak. Meztelenségük nem megalázottság, vagy gyengeség, hanem éppen ellenkezőleg: erő. Olyan erő, amellyel gúzsba kötik és leigázzák a nézőt, hatalmukban áll felkelteni a vágyat, de hatalmukban áll meg is vonni azt. Fotói, ábrázoljanak akár egy tűsarkú cipőt vagy éppen egy hosszú körmökkel, már-már karmokkal „díszített” kezet, mindig éppen azt a pillanatot ragadják meg, amelyikben még eldönthetetlen, hogy ezt az erőt mire fogják használni. A férfiak ebben a világban csak másodrendűek, az Andy Warholról, vagy David Bowie-ról készült portrék csak az ábrázolt szereplők feminin oldala miatt érdekesek Newton számára, a más képeken megjelenő férfiak pedig nem többek puszta kelléknél. A középpontban azonban a vágytól fűtött, csábító, élvezetekben tobzódó, kortalan és súlytalan nő áll, és helyezzék akár végletekig leegyszerűsített, vagy éppen túlburjánzó környezetbe, mindig uralkodik.
Helmut Newton képein az egyszeri pillanat is eseménnyé válik, nincs olyan kép, ami mögé ne lehetne egész történetet képzelni. A végletekig megkomponált fotók első pillantásra talán triviális képi eszközökkel dolgoznak, ám valójában épp ez az egyszerűség emeli ki az alkotó sajátos, senkihez sem hasonlítható tehetségét. Hiába tűnik egy-egy kompozíció unalomig ismertnek, ha ő fényképezi, időtálló érték lesz belőle. Gondolkodásra késztető, zavarba ejtő képei szinte beleégetik magukat az ember agyába, olyan, ki nem mondott tanulságokkal gazdagítva a szemlélőt, amelyekkel időről időre nem árt szembesülni.
A kiállítás július 14-ig látogatható.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!