Az amerikai író-újságíró, Paul Gallico Jennie, te drága! című könyvéért évek óta öldöklő küzdelem folyik a magyar antikváriumokban.

 

Aki egyszer megkaparintotta az áhított kiadványt, sosem engedi ki a kezéből: őrizgeti, hogy egyszer majd gyerekeinek olvassa fel Péter történetét. A háziállatoktól eltiltott kisfiúét, aki balesetet szenved, és élet-halál közt lebegve azt álmodja, macskává változik. A vadóc kóbor cica, Jennie veszi pártfogásba, és farag belőle igazi nagymacskát olyan alapszabályok megtanításával, mint a küszöbön megállás és a mosakodás törvénye. Mindeközben azt is megmutatja az addig magányos kisfiúnak, mi az igazi barátság – Péter pedig megtanítja Jennie-nek, hogy az emberekben igenis meg lehet bízni, még ha nem is mindegyikük bánik jól az állatokkal.

Szörnyen nehéz egy ilyen regényt színpadra vinni – óhatatlan, hogy az ember kihagyjon belőle részeket, ami sok olvasóban nyilván hiányérzetet kelt majd –, ám Horváth Péter és Novák János sikerrel megoldotta a lehetetlennek tűnő küldetést. A budapesti Kolibri Színház dalbetétekkel megbolondított Macska voltam Londonban című darabja ajánlása szerint 7-10 éves gyerekeknek készült, de a sziporkázó szövegi humor és a színészek szinte már gátlástalan mókázása gondoskodik arról, hogy a felnőttek is fennhangon nevessenek. A nyitó dal, az Ez itten Anglia valóságos kis gyöngyszem, egykét jellegzetes dallam pedig óhatatlanul benne marad a nézők fülében. A színészek bámulatos gyorsasággal váltanak jelmezt és szerepet, Orosz Klaudia díszlete mindössze néhány okosan megtervezett fémállvány, ami számtalan funkciót betölt. A macskák kórusának mozgása, gesztuskészlete lelkiismeretesen kidolgozott – a főszereplők, Megyes Melinda és Fehér Dániel, valamint a három pletykás főmacskalány (Alexics Rita, Rácz Kármen, Rácz Kriszta) mozgása például néhol egészen cicaszerű: az a jellegzetes „macskaság”, amin könnyesre szoktuk röhögni magunkat a Youtube-videókon. Szanitter Dávid főkandúrja frenetikus sikert arat a nők körében, Krausz Gábor patkányát pedig a gyerekek imádják. A parányi epizódszerepek alakítói a maximumot hozzák: a premieren a két tűzoltó (Czupi Dániel és Bárdi Gergely) kapta az első nyíltszíni tapsot, pedig a páros percekig van csak színen. Az angol-skót rivalizálás megjelenítése igazi felnőttcsemege. A helyzet- és jellemkomikum mellett az alapanyag bővelkedik a mélyebb mondanivalóban is (ember és házi-, illetve kóbormacskák viszonya, idős emberek magánya), így igazi többször nézős darabról van szó.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!