Még Rupert, a svéd gyártmányú balatoni sürgősségi mentőhajó sem úszta meg szárazon a 48 órás tókerülő versenyt, a Kékszalagot a péntekre virradó éjszakára 80 kilométeres sebességgel érkezett szélviharban. A versenyen indult 588 hajó negyedénél kellett segítséget nyújtaniuk a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának, illetve a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságnak. Halálos baleset nem történt a versenyen, de ebben a szezonban már négy áldozata van a Balatonnak.

 
Mentésre várva

Arat a halál a vízen, ha nem figyelünk a viharjelzésre, vagy úszástudásunknak, netán fizikai-szellemi állapotunknak nem megfelelő módon megyünk be a Balatonba. – Így foglalta össze Horváth László alezredes, a siófoki székhelyű Balatoni Vízirendészeti Rendőr­kapi­tányság vezetője azt, amire sajnos számos példa van. Magyarországon évente csaknem kétszáz baleseti vízbefulladás és elmerülés okozta haláleset történik, melynek tizedénél gyermek az áldozat. A halálos végű vízi balesetek tizedének a helyszíne a „magyar tenger”, s igen sok esetben még csak nem is a mély víz. Most nyáron egy osztrák férfi horgászás közben esett csónakjából a vízbe, egy 15 éves fiú Balatonmáriafürdőn a vízi­bicikliről leugorva merült el, egy nő feltehetőleg öngyilkos lett, egy fiatalembert pár napja Káptalanfüreden fürdés közben ért a halál.

Többeket felhevült testtel, ittas állapotban mentenek ki, akik aztán persze fogadkoznak: „soha többé”… Gyakran akad olyan „fogásuk” is, akik brahiból, fittyet hánynak a Balaton körül mindenhonnan jól látható 29 viharjelző, sőt a kiemelt strandokon lévő 16, további másodfokú jelzésére. A viharjelzés egyébként a nyaralási szezont is túléli: október végéig tart.

Horváth László felhívta a figyelmet arra, hogy létezik vízi KRESZ is, amelyet jó időben, rossz időben be kell tartani. Így érvényes a jobbkéz-szabály, aki vízi sporteszközt bérel, annak nyilatkoznia kell arról, hogy tud úszni, aki nem, az köteles mentőmellényt viselni. Vízibiciklivel, matraccal csak partközelben – 50-100 méterre eltávolodva – le­­het közlekedni, vízi járműről ugrálni tilos! A vízirendőrség 18 motoros hajóval felügyeli a tavat Siófokról, valamint földvári, fonyódi, keszthelyi, balatonfüredi és kenesei kirendeltségei­ről, együttműködve a vízimentőkkel, 24 órás ügyeletben. A vízirendészet ingyenes se­­gély­­hívószáma: 1817, illetve 06-84/310-712 (a hívás díja bruttó 375 Ft/perc) de van két további szám is, amelyen folyamatosan elérhetők. Ezek: 06-90/603-423, 603-421.

A Vízimentők Magyarországi Szak­szol­gálatának szóvivője, Tar Mihály a VH-nak elmondta, ők a „Balatoni Baywatch”: június 1.-szeptember 15. kö­­zött tíz hajóval, valamint a roham-mentőautónyi életmentő felszereléssel ellátott Ruperttel teljesítenek szolgálatot boglári központtal. Éves költségvetésük százmillió forint, de egy hete Rupertre még külön kaptak 15 milliót a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigaz­gatóságától. Mintegy 250-300 fiatal életmentő – zömmel főiskolások, egyetemisták – csatlakozik mindig hozzájuk. A Ma­­gyar Vöröskeresztnek is vannak tanfolyamot végzett aktivistái: négyszáz 18 éven felüli diák a strandokon vigyáz. A leggyakoribb közbeavatkozás a kisebb sérülések, rovarcsípések ellátása, de azért nemegyszer fordul elő, hogy eltűnt gyerkőcöt kell megkeresniük.

 

Víz alatt a Kékszalag

A Kékszalag tókerülő versenyen a Vízimentők Magyarországi Szak­szö­vet­ségének mentősei 68 hajóról 233 embert hoztak szárazföldre, további 90 embert mentettek ki a vízi rendőrök. A szombaton véget ért verseny megtépázta a mezőnyt: 339 vitorlás ért célba Bala­tonfüreden, a többi feladta, nem egy hajó elsüllyedt, vagy lehorgonyozva nyakalja a Balaton vizét még a valószínűleg napokig tartó technikai mentésben.
Az 50 millió forintba került Rupert mentőhajón esett kár felmérése még tart, de kisebb mentőmotorosok is megsérültek, ahogy sporthajók és felszereléseik is. A célba értek egyike a VH-nak elmondta: a vihar nem volt váratlan, a meteorológusok előre jelezték, de a szervezők nem fújták le a futamot. Egy napot tán lehetett volna halasztani a máskor amúgy sem csütörtökön rajtoló versenyen. A 3500 nevező személyenként 7500 forintot fizetett a rajtért – ez 26 250 000 forint. A kár, a mentés üzemanyag- és eszközköltsége ezt jócskán meghaladja.

(A versenyen elsőként Litkey Farkas ért célba: 21 óra és 23 perc alatt teljesítette a mintegy 145 km-es távot, ő már a vihar előtt teljesítette az első szakaszt.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!