Frances Ya-Chu Cowhig: A tökéletes boldogság világa, Katona József Színház

 
Frances Ya-Chu Cowhig: A tökéletes boldogság világa, Katona József Színház - Fotó: Dömölky Dániel

A történetet egy szegény vidéki lányról szól, Napsugárról, aki a legutolsóból küzdi fel magát, megvalósítja a lehetetlent, végül sokakra hatni képes hőssé válik. És az apáról, aki egyszer megmenti, kétszer eladja a lányát.

Mindez akár egy népmese is lehetne, de nem az. Kortárs dráma a tajvani-amerikai Frances Ya-Chu Cowhig tollából. A kínai valóságból merítkezve, tele keserűséggel és fájdalommal. Ugyanakkor a változtatás hitével.

A valósághoz való viszonyuk a mi döntésünk; ahogy az egyik gyártulajdonos mondja: vagy szembenézek vele, és szenvedek, vagy behunyom a szemem, és gazdag leszek. A többiek pedig vagy alkalmazkodnak, és elfogadva a fennálló rendet, szabályokat, próbálnak boldogulni, netán egyszerűen csak túlélni, vagy lázadnak és küzdenek ellene.

De hát nem könnyű ott lázadni, ahol az emberek nyomorra és félelemre vannak szocializálva, a legnagyobb szitokszó pedig az, hogy lázadó, és mások szemében egyenlő az idiótával. Például, mert a hatalom könnyen valóban azzá teszi. Már mikrofonba kell mondani, sulykolni, hogy: tiltakozzatok!

Olyan izgalmasnak, húsbavágónak tűnik a sűrű szövetű első rész, hogy egészen kár, hogy a második részre már kissé erejét veszti, és teljesen feleslegesen – betoldva egy monológot – a didaktikusság és direkt aktualizálás irányába megy az előadás.

A színészek mindannyian csúcsteljesítményt nyújtanak Máté Gábor irányítása alatt. Mészáros Blanka Napsugarának törhetetlen küzdeni akarása mindvégig hiteles és magával sodor. Dér Zsolt Öcsije is igazi fejlődési utat jár be. Izgalmas szegénygazdag párosként Szirtes Ági és Dankó István remekel. Borbély Alexandra gyári munkásnőként, Bán János Mr. Destinyként telitalálatos.

Egyre több bemutatónk szól a diktatúráról, miközben persze hajléktankérdés, munkanélküliség, gyermekéhezés, elvándorlás már régi ügy. Ha nem tetszik, amiben élsz, hogy kizsákmányolt és elnyomott vagy, változz át, s próbáld átírni a történeted! – olvassák ránk most.



A játéktér (Cziegler Balázs nagyszerű munkája) egy hatalmas
kalitka, és bár hiába oly ritka a rácsa, hogy megvan a szabadulás
lehetősége, a benne élők mégsem hagyják el börtönüket,
tán, mert nem hiszik, hogy rajtuk is múlik.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!