A leginkább rászoruló mozgássérültek hosszú ideje állami segítséggel vásárolhatnak új autót. A rendszert 2011-ben átalakították: a mozgáskorlátozottak rosszul, a Fidesz-közeli vállalkozók meg jól jártak.

 
Muszáj-Suzuki

Éveken át sikeresen működött az a program, amelynek révén mozgássérültek új autóhoz jutását közpénzből támogatták. A különböző típusú mozgásszervi problémával élők – érthető okokból – különböző igényeket támasztanak a gépjárművekkel szemben: van, aki a kerekesszékét maga pakolja el, akad, aki a családját is maga fuvarozza, de vannak olyan súlyos mozgáskorlátozottak, akik még átülni is képtelenek a vezetőülésbe a kerekesszékből. Eddig mindenki szabadon vá­­laszt­hatta meg, milyen autóra van szüksége, majd az állami kedvezményt levonták a vételárból. 2011-től viszont az állam mondja meg, kinek mi kell: Suzuki Swift 1,2 GLX, amely minden fontos extrát tartalmaz, így hét légzsákot és klímaberendezést is. Az állami tenderen győztes típus listaára 3,4 millió forint, melyből a támogatás összegét (900 ezer forint) és a Suzuki által adott flottakedvezményt levonva 1,6 millió forintos árat kapunk. Ez egy kötelező hitellel párosul, melyet kizárólag a Széchenyi Banktól igényelhetünk háromféle konstrukcióban. A 25-30 százalék körüli kamattal megfejelt hitelösszeget nyújtó bank egyébként a milliárdos Töröcskei István tulajdonában áll, akinek a kedvéért még törvényt is módosítottak, hogy az Állami Adósságkezelő Központ élére kerülhessen. A hitelfelvétellel nagyjából pont az állami támogatással megegyező összeget buknak el a mozgássérültek.

A történetről megkérdeztük a Mozgás­korlá­to­zot­­­­­tak Egyesületeinek Országos Szövetségét (MEOSZ). Sajnos ez csak nekünk jutott eszünkbe: őket csak a tender lezárása után értesítették az egészről. Szakály József főtitkár szerint alapvető probléma, hogy a tenderkiírók megfeledkeztek két „apróságról”. A megszerzett tenderkiírásból egyértelműen kiderül, hogy miközben például a CO2-kibocsátás mértéke is feltételként szerepelt, az, hogy az autó megfelelően használható legyen a mozgásukban korlátozottak számára, nem is volt kritérium. De azt is elfelejtették, hogy sokan csak automata váltós modellt tudnak használni, így manuális váltóval szerelt típus győzött a tenderen.

Igaz, utóbbit az esztergomi gyár jóindulatának köszönhetően orvosolták, a Suzuki ugyanis vállalta, hogy ilyen változatot is gyártásba küld, noha automata váltóval a GLX felszereltség nem párosítható – mondta a főtitkár. A másik probléma viszont továbbra is él: a kerekes szék egész egyszerűen nem fér be a Swift apró, 211 literes csomagtartójába. Állítólag pár centi hiányzik csak, így érthetetlen, miért nem az ugyancsak itthon gyártott SX4-es típus nyert, amely 270 literes csomagterével még szintén nem világbajnok, de a célnak elviekben pont megfelelne. A MEOSZ más változtatásokat is javasolt a tenderkiíró EMMI (Emberi Erőforrások Minisztériuma), leánykori nevén NEFMI-nek, amely lapzártánkig nem válaszolt a kérdéseinkre.

„Szeretnénk, ha egyedi méltányosság alapján elérhető lenne más típus is. Ennek érdekében már elkezdtük a tárgyalásokat a megfelelő emberekkel. Itt elsősorban azokról van szó, akik kerekes székhez kötve élnek és abban ülve szállítják őket. Erre a feladatra csak nagy belmagasságú járművek alkalmasak” – mondta Szakály József.

Sokak számára megoldásként marad a használt autóra igényelhető támogatás, mely a vételár 60 százaléka, de maximum 600 ezer forint lehet. Egymillió környékén már találni értelmes, gazdaságos és megbízható kocsikat is. Igaz, hogy ezt is csak hitellel kombináltan adják meg, amit természetesen kötelezően a Széchenyi Banktól lehet felvenni. 

V.Z.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!