Hogy miféle hatalmi harcok állnak a reklámadó tervezett bevezetésének hátterében, arról talán csak Orbán Viktor, esetleg Simicska Lajos tudna nyilatkozni. De ők nem teszik. Annyi azonban biztos, hogy az új adónem legnagyobb kárvallottja a piacvezető magyar kereskedelmi televízió, a kormányköröktől független tulajdonosi struktúrában működő RTL Klub. Ők pedig – úgy tűnik – most felveszik az eléjük dobott kesztyűt. Kolosi Pétert, az RTL Klub programigazgatóját kérdeztük, szokatlanul határozott hangú válaszokat kaptunk.

 
 

– Önök szerint mi a valódi célja a reklámadónak?

– Ez nyilvánvalóan az RTL elleni támadás, egy gazdasági eszközökkel folytatott politikai támadás.

– Azért az RTL Klub évek óta komoly nyereséget termel, a cégre kiróni tervezett nagyjából 4,4 milliárd forintot is ki tudnák gazdálkodni.

– Nézzük inkább így: ha ez az adó a működésünk kezdetekor is létezett volna, soha nem tudtunk volna nyereségesek lenni. A reklámbevételeink 20 százalékát vinné el. Nonszensz. Nincs olyan legális keretek között működő iparág, amely nyereséget tudna termelni ilyen feltételek mellett.

– Az állami kommunikáció szerint „csak” arányos közteherviselésről van szó.

– Szögezzük le, hogy az RTL Klub most is fizet adót, nem is keveset. A költségvetés helyzetén ez a bevétel semmit nem javítani. Spórolni ráadásul talán annál a közszolgálati médiánál is lehetne, amely majd’ 80 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek évente. Arányosság? A tervezett médiaadóból a köztévé éves költségeinek egytizede folyna be csak be az állam kasszájába. Hát miféle arányosság ez?

– Egy ideje suttogják, a nagy konkurens TV2 valódi tulajdonosai a kormányhoz kötődő üzletemberek. Nekik üzentek volna a reklámadóval? Vagy az a cél, hogy az RTL meggyengítésével a TV2 piaci pozícióit erősítsék?

– Én ezt nem tudhatom, csak azt, hogy mi politikai befolyástól mentesen, függetlenül és sikeresen, piacvezetőként működünk 17 éve. Ez szúrhatja a kormányzat szemét.

– Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója azt mondta néhány hete, „ha lesz háború, lesz haditerv is”. Készítik már?

– A háború az első lövéssel kezdődik, az még nem dördült el, de az éleslőszert már betáraztuk.

– Mi számít első lövésnek?

– Ha elfogadják a javaslatot.

– A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint az RTL Klub egyes műsorainak megszűnésével „zsarolja és fenyegeti a nézőket”.

– Semmi fenyegetés és zsarolás nincs abban, hogy amennyiben többmilliárdos veszteségbe taszítja a csatornát a kormány, akkor az évek óta amúgy is tartó spórolást és racionalizálást még szigorúbban kell vennünk. Ez az egyetlen lehetséges magatartás ebben a helyzetben.

– Mely műsorok vannak veszélyben?

– Nem tartunk még itt. Mostanság úgy élünk, hogy naponta újraértékeljük a helyzetet.

– Több mint hatvan tévécsatorna, internetes oldal és napilap is elsötétítéssel tiltakozott a reklámadó ellen. Ér ez bármit?

– A Magyar Nemzet azt írta, a kétharmad most valóban rá akar lépni a sajtószabadság torkára. Vagyis politikai oldaltól függetlenül egyezik a médiumok véleménye. És ez azért nem mindennapos dolog Magyarországon. Csak remélni tudom, hogy a döntéshozók komolyan veszik ezt az egyhangú felháborodást.

Egyértelmű támadás az RTL ellen
„Attól kezdve, hogy keresztülviszik ezt az adóztatást, nincs többé sajtószabadság Magyarországon” – nyilatkozta Andreas Rudas, az RTL Group (RTL Csoport) kelet- és délkelet-európai tevékenységéért felelős vezetője a Handelsblatt német üzleti lap pénteki számában. Azt mondta, a tervezett reklámadó kísérlet arra, hogy diktatórikus intézkedések nélkül korlátozzák a sajtószabadságot. Úgy vélte, nem fordulhat elő, hogy ne legyen független sajtó egy Európa közepén fekvő országban. Szerinte egyértelműen az RTL-t célozza a tervezett adó, s hozzátette: eszük ágában sincs elhagyni Magyarországot.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!