Kerülje a gyanúsan olcsó ajánlatokat, nézzen utána az utazási iroda hátterének, de még az utazásközvetítő cégnek is – így jó eséllyel elkerülheti, hogy úgy járjon, mint a becsődölt Green Holidays utasai, bár 100 százalékos biztonságot ez sem jelent.
„Mi a fogyasztóvédelmi hatóság által most vizsgált Indulhatunk.hu utazásközvetítőn keresztül foglaltuk le a Green Holidaysnél a törökországi utazásunkat, amit már nagyon vártunk, mivel hosszú évek óta nem nyaraltunk” – meséli Lipták Szilvia, aki férjével és négy gyerekével tervezett felhőtlen nyaralást, ehelyett most fut a pénze után.
„Akciós volt ugyan az ár, de az út azért nem volt annyira olcsó, hogy gyanút fogjunk, mindenesetre rákerestem az interneten az utazási irodára, és előjöttek a tavaly novemberi hírek, miszerint a Green Travelt tavaly törölték, de aztán olvastam a későbbi híreket is, hogy a cégcsoport másik cége, a Green Holidays vette át a tevékenységet, és megfelelő biztosítással rendelkezik, azóta pedig rossz tapasztalatokról szóló beszámolókat nem találtam” – mondja. Szilviában azért maradhatott valami kétely, mert óvatosságból csak előleget fizetett: megegyezett az Indulhatunk.hu-val, hogy az út árának 43 százalékát fizeti csak ki első körben. Ez meg is történt április végén, megkapta utána az utazási szerződést, amin – szerencséjére – szerződött partnerként rajta van a Green neve, míg utazásközvetítőként az Indulhatunk.hu-t működtető Szállás Outlet Kft.-t tüntették fel rajta. Ez azért fontos, mert egyelőre az tűnik valószínűbbnek, hogy a kárigényeket fogadó Uniqa Biztosítónál csak akkor fizetnek, ha a szerződéseken szerepel a Green Holidays Kft. neve.
Abban is szerencséje volt Szilviáéknak, hogy nem külön értékesítették nekik a repülőjegyet és a szállást, hanem csomagban – előbbi módszer ugyanis a hírek szerint szintén kizárja a kártérítési igény érvényesítését.
Szilvia saját bevallása szerint az elmúlt hónapokban eléggé elfoglalt volt, így nem figyelt fel rá, hogy nem kapott az utazási irodától visszaigazolást az útról. Később már ő is csak akkor ocsúdott, amikor július elején kirobbant a botrány. Azonnal megírta kárigényét a biztosítónak, majd bement az Indulhatunk.hu ügyfélszolgálati irodájába. Ott derült ki számára, hogy elvileg 48–72 órán belül kellett volna kapnia visszaigazolást a Green Holidaystől, és arról, hogy ez nem érkezett meg, nemcsak neki, hanem másoknak sem, az Indulhatunk.hu-nak tudnia kellett, vagyis szerinte a közvetítő cég rosszhiszeműen járt el, hiszen továbbra is szervezte az utakat.
Szilvia azt is elmesélte, annyit sikerült az Indulhatunk.hu-nál elérnie, hogy visszaadták készpénzben neki a sztornóbiztosítás 24 ezer forintos díját – ennyivel tehát csökkent az őt ért kár összege. Erről a visszafizetésről szintén írt levelet az Uniqának, ám egyelőre a biztosítótól semmilyen választ vagy tájékoztatást nem kapott. Beszámolt róla, a Green Holidays mintegy 1100 károsultját tömörítő Facebook-csoportban felvetődött, hogy pertársaságba tömörülve érdemes lenne perelni a magyar államot, hisz már most látható, a kártérítésekre nem lesz elég a rendelkezésre álló 500 millió forintos alap.
Nem egy példa volt az utóbbi években egyébként arra, hogy az utazási irodák károsultjai sikerrel pereskedtek a pénzükért. Az egyik nagy port kavart ügy a 2009-ben csődbe jutott 5 Kontinens Utazási Irodához kapcsolódik.
A sok év után, 2014-ben jogerősen lezárult perben az állam fizette ki a pórul járt utasoknak azt a különbözetet, amire nem nyújtott fedezetet az iroda vagyoni biztosítéka.
Abban a perben a károsultakat Salamon András ügyvéd képviselte, aki kérdésünkre azt mondta, ebben az ügyben is megkeresték már az utasok, de egyelőre szerinte ki kell várni, hogy a biztosító mekkora arányban tudja kifizetni az utasokat. Ha hasonlóan alacsony mértékben, mint történt az az 5 Kontinens esetében, amikor a pénzüknek csak a mintegy 20 százalékát kapták vissza, vagy a 2010-ben becsődölt Aeroviva esetében, amikor a kártérítés 49 százalékos volt, szerinte érdemes a pertársaságban gondolkodni. Az ügyvéd utalt rá, hogy csalás miatt rendőrségi nyomozás folyik a Green Holidays ellen, az utazásközvetítő cég, az Indulhatunk.hunál pedig a fogyasztóvédelem vizsgálódik, szerinte ezek az eljárások is segítenek majd felderíteni a helyzetet. Megjegyezte, tisztázni kell, hogy az utasok által kapott „szerződésféleség” egyáltalán jogi szempontból minek számít. Úgy vélte, ha a Green Holiday ügyében per is indul, nem biztos, hogy a korábbi hasonló eseteket kell követni, és az államot kell perelni, mert előfordulhat, hogy itt nagyobb eséllyel valamelyik állami szerv, hivatal perelhető, úgyhogy meg kell nézni, ezek szakszerűen végezték-e a munkájukat.
Tudták, de hallgattak?
Aeroviva, 5 Kontinens, Bella Tours, Sopianae Tours, Quitt Tours, Fiesta Travel, Horváth Tours, Jorgos Travel – hosszú a csődbe ment utazási irodák sora, és ezzel egyre bővül az elrettentő példák száma is. Ez azt is jelenti, hogy nem lehet elég óvatos az ember, amikor nyaralást szervez, valamint a jogszabályi szigorítások ellenére újra és újra megismétlődő csődök a törvényi szabályozás hiányosságaira is felhívják a figyelmet.
Kétezer kárbejelentés
A Green Holidays Kft. július másodikán jelentett fizetésképtelenséget, miközben aznap délelőtt még indított egy csoportot Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de ők a lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. Három nappal később már minden utas hazaérkezett. Az Uniqa Biztosító közel 2000 kárbejelentést fogadott és több mint 83 millió forintot fordított a nehéz helyzetbe került utasok megsegítésére. A biztosító augusztus 1-jéig fogadja a kárbejelentéseket.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!