A közlekedési morál kritikán aluli, mégis javulnak a baleseti statisztikák. De nem csak a szigor miatt.
30 ezer halálos áldozat 2012-ben. És ez a jó hír: ilyen kevesen még sosem lettek közúti baleset áldozatai az Európai Unióban. 2001-ben ugyanez a szám még 55 ezer volt. Az EU frissen kiadott statisztikái is bizonyítják: van foganatja a szigornak és az autóipar biztonsági fejlesztéseinek.
Lássuk az 5 legfőbb okot, ami miatt sikerült ezt az eredményt elérni.
Szigorúbb büntetések
Itthon és más uniós országokban is szigorították a gyorshajtásért és az ittas vezetésért kiszabható büntetési tételeket. Az Egyesült Királyságban autópályán gyorshajtásért akár 2500 fontra (kb. 850 ezer forintra) is büntethetnek. A hazai maximumot, a 300 ezres csekket is több tucat autós kapja kézhez minden hónapban.
Szigorúbb szabályok
A határok is szűkebbek lettek: nálunk 2013 májusától kezelik komolyabban az ittas vezetőket. A toleranciaküszöb 8 ezrelék helyett 5 ezrelék, efölött automatikusan büntetőeljárás indul a sofőr ellen. Az objektív felelősség bevezetésével már évek óta nem lehet kibújni az automata traffipaxok által készített fotók miatti büntetések alól sem.
Uniós egység
Régebben külföldön csak akkor büntettek, ha a helyszínen le tudták kapcsolni a szabálytalankodót. Igaz volt ez az itthon külföldi rendszámmal közlekedő honfitársainkra, és persze a külföldiekre is. 2012 novembere óta viszont működik az egységes büntetési rendszer, így már simán utolérnek bárkit az unió legtávolabbi szegletéből is. Egységesítették a statisztikákat is, és az így uniós szinten gyorsabban és hatékonyabban tudják elemezni a baleseteket.
Autóipari fejlesztések
Egy 2013-ban gyártott és az EU-ban forgalomba helyezett járműnek nemcsak szigorú környezetvédelmi szabályoknak kell megfelelnie, de komoly biztonsági felszereléseket is fel kell vonultatnia. Az ABS, az ESP (elektronikus menetstabilizátor), a két légzsák kötelező. Már kisautóknál sem ritka az ötcsillagos törésteszt, de a kompaktok között is egyre gyakrabban találni városi automata vészfékező rendszerrel szerelt modelleket, holttér-figyelőt, sávtartót vagy gyalogoslégzsákot. A prémium modellekkel már egyenesen művészet balesetet szenvedni: radarok hada, gyalogosfelismerő rendszer és padlófékezésre is képes tempomat jár hozzájuk. Ugyanakkor a hazai autópark öreg; az átlagos autó több mint 10 éves. Vagyis itthon jóval később érzékelteti majd hatását a technológiai áttörés, mint Európa boldogabbik felén.
Infrastrukturális fejlesztések
Az autópályák a legbiztonságosabb utak közé tartoznak: itt történik a legkevesebb baleset. Csak az elmúlt évtizedben majd’ 700 kilométer autópálya épült Magyarországon, de egész Európában óriásit fejlődtek a sztrádák.
Egy dolog azonban a rendőrségi szakértők szerint sem javul: ugyanolyan pocsékul vezetünk, mint 10 éve. Az óvatosság sokkal inkább az objektív felelősség bevezetésének és a magas büntetési tételeknek köszönhető. Igazi áttörés akkor jöhetne, ha a közlekedési morálon sikerülne javítani.
Sajnos motorozni és kerékpározni továbbra is veszélyes: 2001 óta csak a motorkerékpárral elszenvedett balesetek száma nem csökken és arányaiban is több a halálos kimenetelű szerencsétlenség. 2013 első 6 hónapjában a balesetek 12 százalékát okozták bringások.
A statisztikákban az unión belül is óriási az eltérés. Egymillió lakosra körülbelül 30 haláleset jut a legjobban teljesítő országokban (Dánia, Svédország, Hollandia, Egyesült Királyság). Ennek több mint háromszorosa jut a legpocsékabbul álló országokra (Görögország, Lengyelország, Románia). Magyarország a középmezőnyben található: 60 haláleset jutott 1 millió emberre 2012-ben.
Magyar halálutak
Tavaly Magyarországon a közúti balesetekben 586 ember halt meg, ez 11 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. A 2013 első félévi adatok is hasonlóan biztatóak: nem csak az újabb 12 százalékos csökkenés miatt, hanem azért is, mert az első 6 hónapban már 70 olyan nap volt, amikor senki sem halt meg az utakon – tavaly összesen 45 ilyen nap volt, ráadásul 15 százalékkal kevesebb ittasan okozott baleset történt. Évek óta a 4-es és a 6-os számú főút vezeti a halálos balesetek rangsorát: a sok lassú teherautó és a fáradt, de sietni akaró autósok halálos kombinációt alkotnak.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!