A magyarokról Brüsszelben az jut mindenki eszébe: ez az az ország, amivel az unió nem tud mit kezdeni.
- Az október végén leköszönő magyar uniós biztos szerint a Fideszt csak saját pártcsaládja tudná megfékezni, ha akarná.
- Andor Lászlótól megkérdeztük, véletlenül nem ő-e az a politikában le nem járatódott szakember, akire évek óta vár a magyar baloldal.

 
Andor László • 48 éves, közgazdász, egyetemi docens. Egyetemi tanulmányait Budapesten, Washingtonban és Manchesterben végezte. 2010. február 9. óta az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa. Előtte a londoni székhelyű Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) igazgatósági tagja. 2003 és 2005 között a Miniszterelnöki Hivatal tanácsadója. 1998 és 1999 között a parlament költségvetési és pénzügyi bizottságának szakértője. Nős, három gyermeke van. - FOTÓ: FLORIAN SCHUH, EUROPRESS/AFP/DPA

– Előttem az utódom: nemrég ért véget Navracsics Tibor új magyar uniósbiztos-jelölt első meghallgatása az Európai Parlamentben. Az történt, amit várt?

– Többé-kevésbé erre lehetett számítani. Elkerülhetetlen volt, hogy a képviselők egy jelentős része ne csak a jelölt felkészültségével foglalkozzon, hanem az elmúlt évek magyarországi fejleményeivel is.

– Milyen lehet Navracsics Tibor következő öt éve Brüsszelben?

– Ha a meghallgatásokkal együtt járó pártpolitikai csatározás lezárul, kialakul majd egy normális munkarend. Onnantól kezdve mindenki a közös sikerben lesz érdekelt. Lehet, hogy ebben nem is az egyes vezetők politikai háttere lesz a nehezítő tényező, hanem az a bonyolult belső szerkezet, amely most a Bizottságban kialakulni látszik.

– Köszönhetően a Fidesz kettős kommunikációjának és a demokrácia lassú leépítésének, Magyarország megítélése sokat romlott Brüsszelben. Önnek sokat kellett nyelnie emiatt?

– Ez sosem akadályozott a munkámban, rólam pontosan tudták, hogy engem még az előző kormány jelölt biztosnak. De az ország megítélésének sokat árt, hogy a magyarokról mindenkinek az jut eszébe: ez az az ország, ahol olyan problémák vannak, amelyekkel az unió nem tud mit kezdeni.

– Itthonról mindig úgy tűnik, hogy a kormány most aztán tényleg elment a falig, és Brüsszel ezt már biztosan nem fogja hagyni. Aztán tessék, minden idők legnagyobb támogatását kaptuk a következő ciklusra.

– Forintban. Euróban kisebb, mint az előző ciklusban volt.

– De kampányolni jól lehet vele.

– De akkor is tudni kell, hogy a kohéziós támogatást az országok nem a politikai teljesítményükre kapják, hanem azért, hogy termelékenyebbé, versenyképesebbé tegyék a gazdaságukat. Ezzel együtt tény, hogy az unió számára Magyarország komoly fejtörést okoz. Főleg azért, mert itt nem olyan egyértelmű a helyzet, mint tizenöt évvel ezelőtt, amikor Jörg Haider kormányra került Ausztriában, és az EU tulajdonképpen vita nélkül zárta politikai karanténba az országot. Haider vonzalma a Harmadik Birodalomhoz egyértelmű volt. A magyar ügy más, sokkal bonyolultabb. Rengeteg vita folyik rólunk az unióban a különféle fórumokon, és amíg nincs konszenzus, addig csak a viták maradnak.

– Vagyis Brüsszel nem tud mit kezdeni velünk, ezért nem is fog történni semmi?

– Azért ez nem egészen így van. Én három nagy ciklust látok az EU és a magyar kormány közötti konfliktusban: az első a médiatörvény, a második az átmeneti törvények, a harmadik az alkotmánykiegészítések körüli vita. Tény, hogy a konfliktusok amplitúdója mindig egyre nagyobb volt, ahogy egyre több területet érintettek az itthoni változások. De a magyar kormány – brüsszeli nyomásra – mindig korrigált. Hol jobban, hol kevésbé, de valamilyen korrekció mindig volt. A megítélésünk azonban akkor sem javult, amikor elcsitultak ezek a hullámok, de a szélcsend miatt úgy tűnhetett, tulajdonképpen minden rendben van.

– Miközben mindenki tudta, hogy nincs.

– Ehhez ismerni kell az unió döntési mechanizmusát. Az unió nem egyetlen szubjektum. A Bizottság, amely szankciókról dönthet, a jogszabályok felett őrködik, szerintem konzekvensen. Amikor törvénytelenséget tapasztalt, minden esetben figyelmeztetett, ezért történtek a korrekciók. A látványos politikai viták a parlamentben folynak, az viszont nem hozhat ilyen döntéseket. A kérdés az, hogy az európai pártcsaládok, különös tekintettel a Néppártra, amely sok állam- és kormányfőt ad, sok befolyásos politikust, megtettek-e mindent annak érdekében, hogy az a tendencia, amit idehaza és külföldön is sokan aggályosnak ítélnek, ne folytatódjon. Elsősorban a Néppártnak kell tisztáznia, hol van az a határ, amin már nem lehet túlmenni.

– Elképzelhetőnek tartja, hogy a Néppárt éppen egy olyan „sikerpártját” macerálná, amelyik kétszer is elsöprő választást tudott nyerni a konzervatívoknak Magyarországon?

– Már eddig is sokszor mérlegelték, és biztos, hogy ezután is mérlegelni fogják. Bár szerintem a Néppárt a mai napig bízik abban, hogy a Fidesz által kialakított modell előbb-utóbb konszolidálódik, és visszatér az európai keretekbe.

– Itthonról nézve inkább úgy tűnik, Európa lemondott rólunk.

– Szerintem sem Európa, sem a világ nem mondott le Magyarországról. Brüsszelben is folyamatosan figyelemmel követik azt a politikát, amit a magyar kormány folytat. És ne felejtsük el, hogy Obama elnök a napokban felhívta a figyelmet a civil szervezetek magyarországi helyzetére. Ő nem az európai értékekre hivatkozott, hanem egyetemes emberi értékekre, jogokra.

– Ez szép, de úgy tűnik, egyetemes emberi értékekkel nem lehet választást nyerni 2014-ben Magyarországon. Sőt jelentős erőket lehet mozgósítani azzal a jelszóval, hogy bántanak minket Brüsszeltől Washingtonig, de mi nem hagyjuk magunkat.

– Ez valóban nagy dilemma azoknak, akik segíteni akarnak, és azoknak is, akik külföldről kérnek segítséget a hazai problémák megoldására.

– Önnek október végén lejár a mandátuma. Amikor utoljára beszéltünk, még nagyon óvatosan fogalmazott a jövőt illetően. Most már van határozott elképzelése?

– Biztos, hogy fogok tanítani. Még nem tudom, hogy mennyit, és hogy mellette mit csinálok majd. A Corvinuson egyébként biztosként is tartottam sok előadást, de vendégként más egyetemeken is.

– Apropó, Corvinus. Mit szól ahhoz, hogy az alma materéből elszállították az egykori névadó szobrát?

– Ez elsősorban az egyetemi autonómia kérdése.

– És ha a személyes véleményét kérdezem?

– A Marx-szobor eltávolításának ügyében folyamatosan érezhető volt egy nyomásgyakorlás, sokszor nem a legízlésesebb formában. De ez nem új ügy: a ’90-es években, amikor a konzervatív szociológus, Andorka Rudolf lett a rektor, ő azt mondta, hogy Marxnak maradnia kell, legfeljebb lesz mellette Teleki Pál- és Nagy Imre-emléktábla. Ők az egyetem professzorai voltak és részei az egyetem történelmének. Teleki ellen egyébként volt tiltakozás a numerus clausus miatt. Nyilván az egyetemi vezetésnek joga átrendezni a belső kialakítást, de az nem jó, ha közben úgy tűnik, mintha mindez valami külső illetéktelen és tudománytalan nyomásgyakorlás eredménye volna.

– Beszéljünk arról, ami talán közelebb áll önhöz, mint a Fidesz politikája. A magyar baloldal – enyhén szólva – nincs csúcsformában. Ön sosem titkolta baloldali kötődését, dolgozott szocialista kormányoknak, és most hazajön. Beszáll a politikába?

– Direkt politikai szerepvállalást nem terveztem és most sem tervezek. Nyilván segíteni szeretnék azokban az ügyekben, amelyeket fontosnak tartok. Ilyen a foglalkoztatás és a szociális kérdések, illetve általában a gazdaságpolitika. Kötelességemnek érzem, hogy továbbadjam azt a tudást, amit az uniós intézményekben felhalmoztam, és szeretném segíteni a jobb párbeszédet. Hogy mást ne mondjak, a magyar elnökség óta alig jön ide uniós biztos. Minimális a nyilvános párbeszéd az ország és az uniós intézmények között. Szeretnék dolgozni azon, hogy ne nőjön a szakadék Magyarország és az unió között. De egyelőre még nem vagyok itthon, és a messziről jött emberre amúgy is mindenki gyanakszik egy kicsit.

– Annak, hogy az emberek elfordultak a baloldaltól nemcsak az az oka, hogy sikertelennek tartják a baloldali politikát, hanem hogy nincsenek megfelelő emberek a baloldali célok megfogalmazására és közvetítésére. A választási kudarcok vészes káderhiányról is tanúskodnak…

– Tíz-tizenöt éve már próbálkoztunk a politikai utánpótlásképzéssel, de az eredmények azt mutatják, kevés sikerrel. Talán az előrelátás hiányzott, talán a komoly elhatározás.

– Nem gondolja, hogy most egy olyan figurára volna szüksége a magyar baloldalnak, aki progresszív, szociáldemokrata értékeket vall, ismeri a gazdaságot, jártas az unió belső világában, megkérdőjelezhetetlen az európai elkötelezettsége és még nem járatta le magát a politikában?

– Én valószínűleg egy ilyen figura vagyok, de ennek sokféle következménye lehet. Ma még konkrétan nem tudom, mit fogok csinálni november 2-án, és hogy bárkinek szüksége lesz-e a segítségemre? Tény, hogy korábban sok kérdést kaptam a sajtótól mindenféle vezető posztokkal kapcsolatban.

– Ok nélkül?

– A tényleges politikai hadszíntéren komoly tülekedés volt ambiciózus személyiségek között, én viszont nem vagyok egy tülekedő típus. Amikor itthon voltam, részt vettem a politikában, segítettem, nyilvánvalóan ezután is így lesz. Ugyanakkor sokan szeretnék, ha részese maradnék az EU-szintű vitáknak, elemzőmunkának is. Ennél konkrétabban csak akkor tudok majd beszélni, ha lesz miről.

Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosaként állítja, az európai szociális rendszer jobban átvészelte a világgazdasági válságot, mint az amerikai. És bár Európában is nőttek az egyenlőtlenségek, a választók képesek voltak korrigálni: Svédországban például nyolc év után váltották le a konzervatív kormányt, amely növelte ugyan a GDP-t, de közben lemondott a legendás svéd modellről; megnyirbálta a szociális kiadásokat. Az elmúlt négy év sikerei között említi a 8 és fél eurós minimálbér bevezetését Németországban. „Az unió sok mindent nem írhat elő, de nyomást gyakorolhat a tagországokra, hogy azok helyes döntéseket hozzanak. A jogszabályalkotás helyett sokszor elegendőek az ajánlások és a párbeszéd.” Ilyen ügy a női kvóta bevezetése is. Viviane Reding próbálkozása egy közös jogszabály elfogadására lassan halad ugyan, de néhány ponton bele lehet avatkozni a tagországok gyakorlatába. „Jogszabályt akkor kezdeményezünk, ha annak elfogadására esélyt látunk. Van, hogy a probléma megoldására kell az ösztönzés Brüsszelből, máskor meg éppen a jó gyakorlatot folytató országok fekszenek keresztbe, mondván: nekik ne Brüsszel mondja meg, hogyan csinálják, hiszen láthatóan maguk is tudják. Szóval sokszor az is árthat, aki tartalmi szempontból a szövetségesünk” – magyarázza az uniós jogalkotás buktatóit a leköszönő biztos.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!