A világot a szex és a pénz mozgatja, a szegénységben nincs semmi említésre méltó – tartja Kötter Tamás, a Rablóhalak című nagy sikerű novelláskötet szerzője, aki a Budapest éjszakai világában partizó multinacionális cégek alkalmazottainak vágyai és lehetőségei közé kalauzolja el az olvasót.

 
KÖTTER TAMÁS egy budapesti belvárosi ügyvédi iroda társtulajdonosa. Rablóhalak című novellaciklusa 2013 novemberében jelent meg. Bret Easton Ellis, Michel Houellebecq, Raymond Carver mellett F. Scott Fitzgerald a kedvenc írója; nagy hatással volt rá Fejes Endre Jó estét nyár, jó estét szerelem! és Hernádi Gyula A péntek lépcsőin című műve. Eleve kötettrilógiának tervezte novellaciklusát, a Dögkeselyűk című második rész már készen várja az októberi megjelenést, a befejező rész megírása is a végéhez közeledik (ebben a ’90-es évek magyar gengsztervilágát mutatja be). Az íróiskolában többek közt Cserna-Szabó András, Márton László és Szécsi Noémi tanította a szakma fortélyaira. A szemüvege valóban dioptriás (másfeles), nemcsak az intelligencia látszatáért hordja (lásd a Szajónara c. elbeszélést). Kállai Márton felvétele

– Kötter úrhoz van szerencsém?

– Bizonyos értelemben.

– Miért döntött szerzői álnév használata mellett, hiszen bárki felismerheti arcról?

– Nem akarom, hogy az ügyfeleim, vagy az olvasóközönség összekeverje a kettőt és én is különválasztom az irodalmi és a mindennapi létezésem.

– Mivel foglalkozik tulajdonképpen?

– Ügyvédként dolgozom, egy magyar viszonylatban nagyméretű ügyvédi irodának vagyok a társtulajdonosa.

– Van azért Kötter a családban?

– Tíz éve, egy átmulatott éjszaka során a barátaimmal láttuk egy autón a Kötter Security feliratot. Mindenfélét kitaláltunk köré, megalkottunk hozzá egy személyiséget… akinek a nevében aztán bármit mondhatok!

– Sikeres embernek tartja magát a hivatásában?

– Igen, ezt nyugodtan kijelenthetem. A társammal a nulláról építettünk föl ezt az irodát, ami nagyon jól prosperál, harminc embert foglalkoztatunk. Úgy érzem, a szakmai sikereim csúcsán járok, kellemes felső-középosztálybeli életet tudok élni.

– Az imént távozott az irodájából egy elegánsan öltözött úr, ismerősnek tűnt…

– Egy nagy cégnek az igazgatója, olvasta a könyvemet, és kinyomozta, ki vagyok valójában. Dedikáltatni jött, azt mondta, nagyon tetszett neki, ez az ő világa…

– Ezek szerint most már íróként is sikeres?

– Másfél hónap után újra kellett nyomni a könyvet, mert elfogyott. A kiadó az eddig eladott példányszám többszörösét reméli még.

– Szerzőként is határozottan az élre szeretett volna kerülni, akárcsak ügyvédként?

– Igen, a teljes nárcizmusom előretört… Az volt a célom, hogy mindenki engem csodáljon, sok interjút készítsenek velem, híres íróként ismerjenek föl különféle menő szórakozóhelyeken. Összejött.

– A közönség a keblére ölelte. Az irodalmi világ is befogadta?

– Eddig jobbára közéleti orgánumokban jelentek meg a kritikák, az interjúk, az irodalmi lapok még nem igazán érdeklődtek. Ámbár Tandori Dezső – azt mondják pozitívan, én még nem olvastam – már írt rólam a Forrásban.

– Mi ösztönözte az írói ambícióit?

– Gyerekkoromtól szakadatlanul olvasok, és aki elég nagy mennyiségű és jó minőségű könyvet olvas, abban egy idő után megfogan a gondolat, hogy ő is megírhatná az élményeit, történeteit, és azt közkincsé is tehetné.

– Ön ennek érdekében újra iskolapadba ült, igaz, a katedrán írók álltak. Mit tanult?

– Tehetsége és élményanyaga vagy van az embernek, vagy nincs, de az írás is egy mesterség, aminek az alapvető fortélyait el lehet és kell sajátítani. Erre való az íróiskola.

– Az írásmódja minimalista. Kedveli az önre akasztott „magyar Ellis”, „magyar Houellebecq” megjelöléseket?

– Örülök nekik. Mindkét szerző nagy kedvencem. Ugyanakkor ezek nyilván kereskedelmi szempontból is kategorizálnak, az olvasók megnyerésére, orientálására szolgálnak.

– Már a mesterség kitanulása előtt megvolt, miről akar írni?

– Engem borzasztóan irritált, hogy a magyar irodalom mennyire konokul ragaszkodik a szegénység ábrázolásához, képtelen túllépni ezen, ahogy folyamatosan újratermeli, újrafűzi ezeket a történeteket, akár a sztereotípiákat is. Miközben ’89-ben – akár tetszik, akár nem – kialakult Magyarországon egy társadalmi osztály vagy réteg, akik a történelmet csinálják. Róluk, a felsőközéposztályról, a középosztályról nem írt senki. Pedig a középosztály a motorja minden társadalomnak, tagjai tanulnak, képzik magukat, egyetemeket, főiskolákat végeznek, dolgoznak vagy igyekeznek elhelyezkedni, van gyerekük (tehát részt vállalnak a humánerőforrás újratermeléséből), ők azok, akik fogyasztanak, akik betartják a jogszabályokat, konformisták, fizetik az adót. Ők azok – kb. 2 millió ember –, akik a hátukon cipelik Magyarországot, a szegényeivel, a bajaikkal, a „képzeletbeli falvaival”… Frusztráltak, problémáik vannak, hiszen kihasználják őket… Bosszantott, amiért nem foglalkoznak velük. Aztán rájöttem, a bölcsész végzettségű írók képtelenek belelátni ezeknek az embereknek az életébe, még derogál is nekik, sokkal kényelmesebb a szegénységgel foglalkozni – hiszen azt ismerik. Én viszont jól tájékozódom ebben a világban.

– Mennyire hiteles az ábrázolás, mennyire színezte ki ezt a világot?

– A Rablóhalak novellái hetvenöt százalékban dokumentatívak, a többi a képzeletem műve, amihez jó adag irónia társult.

– Mi jellemzi a kötetben ábrázolt társadalmi osztály, a középosztály azon speciális részét, amely a topmenedzserek világába vágyik és kiszolgálja azt?

– Ha elmegy egy drága, de menüket is kínáló étterembe, csapatostul látja őket, mágneskártyával a nyakukban, brifkóval a kezükben. Magasan képzettek, lakóparkokban laknak, de szeretnének még drágább lakóparkba, kertes házba költözni. Mindig előre és fölfelé néznek – egyébként helyesen…

– Mitől működik a világuk, hiszen a főnökeik jobbára csak partiznak?

– A pénztől, annak tehetetlenségi erejétől, ami úthengerként letarol maga előtt mindent. A nagy szervezeteknek eleve van egy struktúrája, amibe ha bekerül valaki, aszerint kell mozognia: a topmenedzser ebédel, az úgynevezett technikusok dolgoznak…

– A novellákban ez a közeg amorális, kommunikációképtelen figurákkal telített, akiket csupán a hatalmi törekvések izgatnak. Rendszerhibaként, netán zárványként tekinthetünk rájuk?

– Dehogy, az egész világ így működik: a szex és a pénz mozgatja. Mindenki a limuzin hátsó ülésén szeretne ülni. Aki viszont nem tud ott ülni, az sok esetben kitalál egy alternatív kultúrát, ahol iszonyú menő lehet, s ott ő ülhet annak a limuzinnak a hátsó ülésén.

– Nagyon zárt ez a réteg, a bemutatása alapján a társadalom más szereplőivel nem igazán érintkező világ. Szolidaritásról pláne nincs szó esetükben.

– Azt mondhatom, amit A Wall Street farkasa című filmben a Leonardo DiCaprio alakította karakter: a szegénységben nincs semmi említésre méltó, vagy érdekes.

– A Rablóhalak világa mitől jellegzetesen magyar?

– A kapitalizmus globalitása mellett kialakultak helyi sajátságok, amelyek jellemzik az adott közeget. Én ezeket beépítettem a novellákba, a ValóVilágtól kezdve a szórakozóhelyeken, éttermeken át a jelzálog- és devizahitel-válságig. Vagy hogy nálunk még kevésbé megkövesedettek a kasztok, bár már pörgünk ki a menedzserforradalom időszakából, újra a nagycsaládok kezébe kerülnek a vállalatok irányításai. Franciaországban elképzelhetetlen, hogy valaki 40 évesen vezérigazgató legyen, vagy ilyen irodája legyen, mint ahol most ülünk… A nőkről nem is beszélve!…

– Miért, mi van a nőkkel?

– A nyugat-európaiaknak nem kell a messzi Thaiföldre utazniuk, ha kedves és szép lányok társaságára vágynak. A budapesti Európa legpezsgőbb éjszakája. Amikor Houlellebecq itt járt, elvittem egy szórakozóhelyre, ahol ujjongott örömében: gyönyörű lányokkal találkozhatott, akik nyitottak és felvállalják a kapcsolatot az idős férfiakkal…

– A kötete nőalakjai vagy alárendeltek, áldozatok, vagy kihasználják a férfiakat, vagy maguk is férfiasan dominánsak. Kinek a nőideáljai ezek?

– A budapesti éjszakának. Az amorális kiscsajokra, akik se nem jók, se nem rosszak, nem lehet haragudni, nem gonoszságból babrálnak ki az emberrel. Van egy kínálati oldal, a nyugat-európai értelemben politikailag teljesen inkorrekt lánykák, a keresleti oldalon pedig a felsőközép- és a középosztály tagjai – mindez erős fiatalságkultusszal övezve. A találkozásaikból fakadnak az általam is megírt érdekes történetek.

– Nem barátja az emancipációnak.

– A feminizmus és az emancipáció láthatólag „kasztrálja” a férfiakat. A nyugat-európai nőktől a férfiak már nem kapnak kedvességet, szeretetet, a feministák pedig maguk sem tudják már megadni azt a férfiaknak, amit oly erősen követelnek nőként maguknak tőlük…

– Végül is mennyire hihetünk önnek? A szereplői történetei alapján Porsche áll a garázsában, mindennapjait a vég nélküli partik, a drogok, a lányok alakítják?

– A Porsche megállja a helyét, a többit tagadom. Annak idején Proust is a vacsoraasztalnál szedegette össze mások történeteit. Nekem is van két nagy baráti társaságom, ott hallom a sztorikat, és voltam olyan pimasz, hogy a neveket sem változtattam meg minden esetben.

– Képzelem, hogy fogadták a kötet megjelenését!

– Jól vették! Egyrészt előre megbeszéltem velük, hogy szerepelni fognak a keresztnevükkel, ami alapján azért nehéz beazonosítani őket, másrészt látták, amikor jegyzeteket készítettem, harmadrészt úgy választom meg a barátaimat, hogy személyiségük része legyen az önirónia: ne vegyék magukat halálosan komolyan, tudjanak nevetni a bukásaikon, a tévedéseiken, magukon.

– A felesége is hajlik az öniróniára?

– A könyv számos szereplőjét ismeri. Ő is nagy kedvelője Houellebecq regényeinek, és tisztában van a 20. század végi, 21. század eleji férfi-női problémával, a Nyugat alkonyával…

– Budapesten még nem alkonyul. Íróként rögtön a csúcsra jutott, hova tovább?

– Hosszú karriert nem tervezek, 5-6 évet inkább. Három kötet biztosan megvan, ezek jók, és jó visszhangjuk is lesz… Aztán ahogy a Premier League-ben, egy idő után lejátszanak majd a pályáról, akkor abba kell hagyni. S ismét csak Tandorit említve, ahogy ő mondja: az ember ilyenkor vagy elmegy edzőnek, vagy fölül egy páholyba, onnan követi mások játékát. Azt hiszem, nekem is ez lesz a sorsom.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!