Alig van olyan trafikkárosult, aki megfelelne az új, szigorúbb pályázati előírásoknak. Mégis próbálkoznak: életük munkáját, családjuk megélhetését féltik. Becslések szerint a nyertesek alig 5 százaléka volt kismama vagy mozgássérült, és csak 15 százalékuk volt korábban is tulajdonos, pedig a kormány szerint ők előnyt élveztek az elbírálás során.
„Nem engedhető meg, hogy elveszítsék a megélhetésüket azok, akik eddig főállásban trafikot működtettek” – mondta a miniszterelnök. 10-15 ezer trafikos is utcára kerülhet a koncessziós pályázat eredményhirdetése nyomán – mondják az érintettek. Szerda este több százan tiltakoztak a fővárosban a „dohánymutyi” ellen. Többen sírva mesélték el a színpadon történetüket. A kormány új trafikpályázatot hirdetett, de a „könnyített” feltételeknek a trafikkárosultak töredéke felel csak meg.
Egyrészt kizárólag azok pályázhatnak egyetlen üzletre, akik az első körben is próbálkoztak. Márpedig sokan nem is nyújtottak be pályázatot, mivel a 3,5 százalékos árrés mellett úgy gondolták, nem tudják majd kitermelni a 100–240 ezer forintos éves koncessziós díjat – akkor ők még nem tudhatták: a kormány az árrést 10-12 százalékra emeli majd. Másrészt csak az pályázhat, aki legalább 20 éve döntően dohánytermék értékesítésével foglalkozik, változatlan helyen, változatlan tulajdonosi viszonyokkal működik, az éves árbevétele legalább 80 százalékban a dohánytermékekből származott az elmúlt 5 évben. Ráadásul a különböző igazolások és papírok beszerzésére csak néhány napjuk maradt: a pályázatokat május 21-ig kell beadniuk. A trafikkárosultak szóvivőjeként tevékenykedő Szabóné Szabados Katalin lapunknak azt mondta: olyan, mintha azt mondanák, kétméteres, kék hajú, hottentotta nőket keresnek. A trafikosok nem értik, nekik miért kell sokkal szigorúbb feltételeknek megfelelni, mint a korábbi nyerteseknek, akik nagy részéről kiderült: az égvilágon semmi közük a dohányüzlethez. A legtöbben azt nem értették, hogy a sportolók, énekesek és strómanok hogyan tudtak nyertesnek bizonyult üzleti terveket benyújtani úgy, hogy korábban nem is foglalkoztak ezzel, nem tudják, hogy az adott településeken egy-egy boltnak valójában mekkora lehet a forgalma.
Van, aki mégis megpróbálkozik a lehetetlennel és újra pályázik. Polovics György a főváros V. kerületében, az Arany János utcai metrómegálló közelében üzemeltet egy 5 négyzetméteres boltot. Tavaly az árbevételének 87 százalékát a dohánytermékek adták, de édességet és kisebb ajándéktárgyakat, valamint totót és lottót is árul. A gond az, hogy bár 23 éve ebben a boltban dolgozik, csupán 19 éve az ő tulajdona. Mégis pályázik, és reménykedik – mivel a feltételrendszernek szerinte szinte senki nem fog megfelelni, talán így is „becsusszan”. Abba bele sem mer gondolni, hogy mi történik, ha mégsem sikerül, mivel egész életében ezzel foglalkozott, és az üzlethelyiség sem alkalmas másra. A kerületben egyébként a Cigar Tower tulajdonosai, Csetényi Csaba és Krskó Tibor nyerte el a koncessziós jogok nagy részét, előbbi 2, utóbbi 5 trafik üzemeltetési jogát is birtokolja, emellett Csetényi nővérének is jutott két bolt. Csetényi Csaba a kerület polgármesterének, Rogán Antalnak a szomszédja, Krskóval közös cégük nyerte az önkormányzat 120 milliós kommunikációs tenderét is. Polovics Györgyöt már megkeresték Csetényi emberei, hogy szeretnék átvenni az üzletét, s felajánlották neki, hogy dolgozhat a boltban tovább. „Nyilvánvaló, hogy nincsenek meg még a boltjaik, és jól jönne egy már bejáratott üzlethelyiség. De semmilyen alkuba nem megyek bele, akkor sem, ha nem nyerem el a koncessziót, ez már nálam elvi kérdés” – mondta lapunknak.
Egy neve elhallgatását kérő miskolci trafikos szintén újrapályázik, pedig ő sem felel meg a feltételeknek. Rokkantnyugdíjas, 40 éves szakmai tapasztalata van, de a trafik csak 7 éve az övé. Évtizedekig dolgozott azért, hogy saját boltja lehessen – amelyben felnőtt gyermeke mellett 2 alkalmazottat is foglalkoztat –, mégsem nyert. A 61 éves asszony más munkát már nemigen talál, 50 ezer forint a rokkantnyugdíja. A lakótelepen álló bolt közelében több szupermarket is van, dohányáru nélkül nem tud mivel versenyezni. Miskolcon 84 nemzeti dohánybolt nyílhat majd – ezek közül sok orvosok, a megyei kórház igazgatója és annak rokonai kezébe került. A vele szemben lévő, szintén vesztes üzlet tulajdonosa az önkormányzattól bérli a boltját. Őt az egyik nyertes először szép szóval próbálta meggyőzni, hogy adja át a helyiségét, majd közölte: a városvezetés úgysem fog vele bérleti szerződést kötni.
Az első körben csaknem 3600-an nyertek a tenderen, mivel sokan több trafik üzemeltetésére is pályáztak. A trafikkárosultak becslése szerint a nyerteseknek csupán 5 százaléka kismama vagy mozgássérült, holott a kormány ígérete szerint ők előnyt élveztek az elbírálás során, csak 15 százaléknak volt már előzőleg is trafikja, viszont a most már biztosan stróman nyertesek 20 százalékot tesznek ki. Egy pályázó legfeljebb 5 trafik nyitására kaphatott engedélyt, ez az országban 120 vállalkozónak sikerült. 148-an kaptak 4 koncessziót, 210-en 3, 484-an pedig 2 üzletből kell megéljenek a következő 20 évben – az üzemeltetési jog ugyanis 2033-ig szól. A többség csak egyetlen boltot nyithat.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!