Borzasztó eredményt értek el a magyar diákok a 2012-es PISA-teszt számítógépes szövegértési felmérésén. A csütörtökön nyilvánosságra került adatok szerint a harmincnégy részt vevő OECD-ország közül a harmincadik helyen zártak a magyarok. - A friss Vasárnapi Hírekben munkatársunk, Szabó Kata interjút készített Lackfi Jánossal (a teljes szöveg "A Himnusz az rap vagy kanászének?" címmel szombaton megjelent friss lapszámunkban található). A József Attila-díjas költő, író, műfordító a magyar irodalom oktatásában tapasztal a PISA-felmérésből kiderült problémákhoz hasonlóan ijesztő eredménytelenséget.

 
Lackfi János - Fotó: Raffay Zsófia

Például: mit lehet kezdeni az iskolában a Himnusszal?
Lackfi János a beszélgetés során elmondja:
"Rengeteget lépek fel iskolákban, sokszor beszélgettem már pedagógusokkal arról, hogy mit lehet kezdeni a klasszikusokkal. Szülőként nem egyszer tapasztaltam, hogy a gyerek nem értette, ugyan mi a bánat az a tenfiad, rabiga vagy hamveder. Baj az is, hogy körbebástyáztuk az irodalmi műveket történelmi adalékokkal, amik persze fontosak, de mostanra teljesen rátelepedtek a szövegekre. És ha az ember nem ormótlan irodalomtörténészi szakszavakkal – mint érzelmi ambivalencia vagy kulturális megkésettségtudat – közelít a szöveghez, hanem emberi érzésekhez, helyzetekhez köti, akkor a vers sokkal érthetőbbé válik."

Éppen ezért fogadta el a Tanító folyóirat felkérést, hogy dolgozzon ki  rendhagyó gyakorlatokat általános iskolás tanároknak klasszikus, bekövült szövegeink feldolgozásához.

Lackfi János és Szabó Kata között "dalolós beszélgetés alakult ki egy formabontó javaslatról."
A cél, hogy a mai gyerekek jobban megértsék, magukénak érezzék a verset. Lackfi János azt javasolja többek között a Himnusz értelmezése esetében, hogy a tanítók vegyék végig a gyerekekkel, hogy ők maguk milyen szituációkban, milyen érvekkel szoktak pénzt kunyerálni fagyira, mert Kölcsey költeménye is egy hasonló szituációt mutat meg.

"Akármennyire fennkölt is legyen, a Himnuszban egy egyszerű emberi gesztus működik; ez tulajdonképpen kunyerálós vers. A Jóistentől, a főnöktől, a világrendező elvtől próbálja kikunyerálni, hogy legyen már itt jókedv meg bőség. Hasonló szituációk pedig léteznek a gyerekek életében, kunyerálnak fagyit, később meg a kocsikulcsot. Ha sikerül elérni, hogy a gyerek megértse a párhuzamot a saját életével, rájöjjön, hogy ez róla is szól, az már egy siker" - fejtegeti a költő, író, műfordító.

Lackfi János "tudja jól, fog ezért kapni hideget is, meleget is", de javaslatokat tesz, hogy milyen mai slágerek dallamára lenne érdemes az osztálytermekben elénekelni egyes versszakok átiratait, illetve milyen instrukciók alapján szedjék szét maguk a gyerekek a verseket. Lackfi János a folyóirat következő számában a Szózatot, majd a Füstbe ment tervet veszi górcső alá, aminek különösen örül, van benne ugyanis két sor, ami Petőfire egyáltalán nem jellemző, és sokszor még a felnőtteken is kifog.


A teljes szöveg a friss VH-ban jelent meg:
A Himnusz az rap kanászének?
Dalolós beszélgetés egy formabontó javaslatról


A Vasárnapi Hírek már szombaton megjelent, és a nyitva tartó árusoknál vasárnap is megvásárolható. Előfizetőinknek már szombaton házhoz visszük!

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!