Várhatóan több ezer gyerek nem megy iskolába hétfőn, hogy szüleik így fejezzék ki szolidaritásukat a tiltakozó tanárokkal. Mi lenne a leghatékonyabb nyomásgyakorlási eszköz a kormánnyal szemben? A KLIK beígért átalakításával nem az iskolák fognak jobban működni, hanem az elnyomó hatalom lesz hatékonyabb a közoktatási szakértő szerint.

 
Várhatóan több ezer gyerek nem megy iskolába február 29-én, hogy szüleik így fejezzék ki szolidaritásukat a tiltakozó tanárokkal. Illusztráció: Németh András Péter

Munkatársunk, Szabó Kata "Összeborulás vagy kifulladás?" című helyzetelmzése a a friss Vasárnapi Hírekben olvasható.
Várhatóan több ezer gyerek nem megy iskolába hétfőn, hogy szüleik így fejezzék ki szolidaritásukat a tiltakozó tanárokkal. - Az oktatási rendszer kritikusai is vitatkoznak, mi lenne a nyomásgyakorlás megfelelő eszköze. - A kisebb városokban a pedagógusok és szülők is nehezebben mozdulnak.
 

Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete (ESZME) már jó ideje azon az állásponton van, hogy egy pedagógussztrájkkal kombinált szülői bojkott lehetne a leghatékonyabb nyomásgyakorlási eszköz a kormánnyal szemben. Most egy kérdőíves kutatással próbálták felmérni a diákok és szülők véleményét arról, hogy mit tartanának a legjobb eszköznek – ezt összesen 50 000 ember nevében töltötték ki magánszemélyek, szülői és diákközösségek. „Teljesen egyértelműen kiderült, mindenki azt várja, hogy a pedagógusok lépjenek végre sztrájkba és őket lehessen erősíteni egy bojkottal. Ez az az ellenállási forma, amelyben a nagy többség részt venne. Az olyan kisebb akcióknak, mint a kockás szalag viselése vagy az egynapos bojkott, sokkal kisebb a támogatottsága” – mondja egyebek mellett Salamon Eszter, az ESZME elnökségi tagja.
Mindeközben egyre többen érzik úgy, hogy a tiltakozás kifulladóban van, a pedagógusoknak legfeljebb egy-két hetük van még, hogy lépjenek, és bejelentsenek egy széleskörű, hatásos akciót, ami nem nagyon lehet más, mint a sztrájk.



Az oktatásban kialakult válságot elemzi "Csak az ökör konzekvens" című elemzésében munkatársunk, Ónody-Molnár Dóra is.
Megállapítja: "az ágazat teljesítményének javulása Orbán Viktor csökönyösségén fog elbukni. Sokak szerint a kormányfő személyiségéből következik, hogy képtelen beismerni, ha hibázott. Az oktatásban ez a „hiba” közel egymillió gyerek és 120 ezer pedagógus napi munkáját, jövőjét, sorsát érinti."
...
"A KLIK működésképtelensége miatt régóta lappangó elégedetlenséget az előkészítetlenül és erőszakosan bevezetett pedagógus-minősítési rendszer lobbantotta be. A szorult helyzetből való kimeneküléshez a miniszterelnök két, eddig bevált recepthez nyúlt: egyrészt a népszavazási kezdeményezéssel megpróbálja visszahozni a menekültügyet a közélet fókuszába, hátha akkor kiszorul a hírekből az oktatás témája, másrészt bevetette a kormányzati gépezet egyik legtehetségesebb tárgyalóját, a vitathatatlanul jó menedzseri készségekkel rendelkező Palkovics Lászlót, aki a felsőoktatás mellett mostantól a közoktatásért is felel. Az ő feladata egyáltalán nem könnyű: úgy kell pacifikálnia a lázongó tanárokat, hogy Orbán Viktornak egyszer se kelljen azt mondania, „bocs, hibáztam”."

Ónody-Molnár Dóra Szüdi János közoktatási szakértő véleményét kérdezte a KLIK beígért átalakításával, az új vezető kinevezésvel kapcsolatban.
„A hivatal lehet, hogy a változtatások után jobban fog működni, az iskolák azonban nem. Az elnyomó apparátus fog hatékonyabban működni. Keményebb lesz, nem aprózódik szét. 50 megbízható, az állam érdekét képviselő tankerületi vezetőt könnyebb találni, mint 190-et” – fogalmaz a cikkben Szüdi János.

Munkatársunk, Ónody-Molnár Dóra "Csak az ökör konzekvens" című elemzése a friss Vasárnapi Hírekben olvasható.

A Vasárnapi Hírek már szombaton megjelent, és a nyitva tartó árusoknál vasárnap is megvásárolható. Előfizetőinknek már szombaton házhoz visszük!

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!