Megesik Ferihegyen: elefánt sétál ki egy repülőgépből, tucatnyi oroszlánt, vagy mint a minap, ezernél több borjút hajóznak be. Az ott dolgozókat nem lepi meg az álomsztárok érkezése – Keanu Reeves és stábja jött hétfőn –, sem a kommandósok felvonulása mesterlövészpuskákkal, mint amikor a Líbiából kimenekítettek gépe landolt. Az uniós elnökségi delegációk és a kíséretük utaztatása is a „medrében zajlik”, ez csak 40 ezer fővel növeli a reptér bő 8 milliós forgalmát. Az igazi hír, amit 3 napos nagyszabású programmal ünnepelnek: határidőre és a tervezett áron elkészült a 2-es terminál új központi csarnoka, a SkyCourt, magyarul: Égi Udvar. Március 18-án avatják fel.
Óvó tenyérre, kagylóhéjra, a repülőgép szárnyának élére vagy kihajtott könyvlapra hajaz a repülőtérre és az égre néző – üvegfalú és harmadrészben üvegtetejű – íves épület. Már avatása előtt elnyerte a Brit Építőmérnöki Kamara, a Magyar Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetsége, s a Magyar Mérnöki Kamara Tierney Clark-díját. Ezt az év legjobb építőmérnöki teljesítményéért ítélik oda.
Az Égi Udvar előtt már takarítanak, korlátot festenek. – Kívülről szép. Kíváncsi lennék, milyen belülről – mondja a 2A terminálnál a férje érkezését váró Tóth Szilvia. – Sűrűn utazunk külföldre a munkánk miatt, így nyárig biztosan megtudom…
Mi megtehetjük, hogy nem várunk addig.
– A tervezők megőrizték Ferihegy 2-n a két régi terminált, amelyek között az utasok számára nem volt belső átjárás. Ők ezután is ott csekkolnak be és ott lépnek ki. Ám a 2A és a 2B között – az irodák, a raktárak, az ellátó részleg helyén – másfél év alatt felépült az Égi Udvar. Kikerülhetetlen lesz: ezen át osztjuk el az utasokat – tájékoztat kalauzunk, Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolati igazgatója. – Az egész munka nyitott szívműtéthez hasonlított: úgy készült el az épület, hogy közben végig működött a repülőtér. Ahhoz, hogy az indulási szinten átjárhatóvá váljon a 2A és a 2B, valamint közöttük az Égi Udvar, már csak két gipszkarton falat kell áttörni március 17-én.
Eddig a „schengeni” 2A-n öt, a 2B-n pedig négy biztonsági sor volt. Most az utasellenőrzés egy terembe kerül: mindenki a 12 modern biztonsági sor egyikén át juthat a csarnokba. A kézipoggyászt már kétfelől is átvilágítják; ha a penge az egyik irányból vékony árnyéknak látszik, a másik irányból már nem. A berendezés folyadékokat, szerves anyagokat, anyagsűrűséget is vizsgál. Felismeri: csokit vagy épp olyan méretű és alakú Semtex robbanóanyagot „lát”. Mint Londonban, Frankfurtban. Eddig két sor között volt egy mágneskapu, s ha jelzett, többen is vártak, míg átvizsgálták az illető ruházatát. Itt minden sorhoz kapu is tartozik. Kipróbálhatjuk, hisz’ már élesítették. Két „félfáján” villogó fénycsík jelezi a sávot, ahol az átlépőn gyanús fémet talál. És talál: fél maréknyi aprópénzt egy zsebben.
Tovább lépve elénk tárul a 24 ezer m²-es Égi Udvar. Lenyűgöző látvány. Az Európában szokásos repülőtéri dobozcsarnokokhoz nem is hasonlítható. A mennyezet 3 emelet magas. A tetőn beáramlik a napfény. – Az acélívek közötti hőszigetelő üvegfelület az embert is kibírja. Kipróbáltam – erősíti meg Hardy. A majd’ 80 métert átívelő tetőszerkezetet 14 acél oszloppár tartja. Azokat meg arasznyi átmérőjű csapszegek. Üveg, márvány és acél uralja a teret – fehér, szürke, fekete és króm színűek. A csarnok közepén már áll az információs „totemoszlop”, hat járatkiíró LCD-monitorral és érintőképernyős eligazító térképpel.
A „totemoszlop” mellett egy üres bőrönd. Tesztelésre szolgál. Mit tesztelnek kofferrel? Az utasvédelmet, a forgalomszimulálást, a kiürítést – pénteken 350-en voltak a főpróbán –, vagy a csomagosztályozót. Utóbbi az Égi Udvar alatt, a reptéri beton szintjén van, oda utas a lábát be nem teheti. Mi igen. De szigorúan csak chipkártyával és ujjlenyomat-olvasó használata után. Szerencsére kísérőnknél van kártya, ujját ismeri a rendszer. Odabenn felcédulázott tesztbőröndök százai. Az egyik müncheni, a másik moszkvai, a harmadik Goáról érkezett Londonon át… A vonalkódokat öt automata gépsor olvassa le, s irányítja szalagokon a csarnokokba vagy a targoncákhoz az összes Ferihegy 2-n megforduló gép utasának és az itt átszállóknak a csomagjait.
Aki kinéz az üveg főfalon, most még a két terminált összekötő zárt tranzitfolyosót és az ugyancsak bontásra váró hullámlemezházat, az átmeneti csomagosztályozót látja. Ha ezek eltűnnek, 3-4 hónap múlva, kinyílik a panoráma. Akkor a betonon parkoló, a landoló és felszálló gépek látszanak majd, s az irányító torony, amin most 15x20 méteres óriásposzterháló hirdeti: „BUD Welcomes the EU Presidency” – Budapest köszönti az EU-elnökséget.
Nem vitás: Ferihegy 2 Európa legnívósabbjai közé kerül, biztonságos és szép repülőtérré alakul. Leszámítva, hogy az oda ütemesen közlekedő vasút még mindig csak álom. 2002 óta egyeztetnek róla.
A SkyCourt adatai:
Tervező: Tima Zoltán
Beruházó: Budapest Airport Zrt.
Utasforgalmi terület:19 700 m²
Vendéglátó és kereskedelmi terület: 4300 m²
Építési költség:19 milliárd Ft.
Teljes beruházási költség: 27 milliárd Ft.
A létrejövő új munkahelyek száma: 500-800
A várható idei utasszám-növekedés: 500 000
Átadási határidő:2011. március 18.
Ki volt Tierney Clark?
Londontól 30 mérföldre Marlow-ban íveli át Temzét a Lánchíd kisebb – 71 méteres – hasonmása. Pontosabban az eredetije: az a híd 1832-ben készült el, amikor ott járt gróf Széchenyi István. A marlow-i hidat tervező angol mérnök William Tierney Clark készítette el a mi 210 méter hosszú Lánchidunk terveit is. Adam Clark építőmérnököt – aki skót és csupán a névrokona – ő bízta meg a Lánchíd felépítésével, ami később, 1839-ben kezdődött. Tierney Clark 1852-ben halt meg, tervezett más hidakat is, ám e kettőn kívül nem maradt fenn más alkotása.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!