Sólyom névvel, piros-fehér-zöld színűre festett gépekkel rajtolna a Malév utódjának szánt új hazai légitársaság.
A cégbírósági adatok szerint június 13-tól hatályos a Sólyom Hungarian Airways Kft. bejelentése, és a céget Vágó József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóságának korábbi igazgatója képviseli – közölte a Magyar Nemzet. Az első információk szerint „közel-keleti kisebbségi befektetők” is állnak a cég mögött, amely a prémium kategóriában kíván szolgáltatásokat nyújtani. Kezdetben 6 géppel már augusztusban elindítaná járatait, s az elképzelés az, hogy 2017-re 50 gépe repül majd; a kezdőév 700-as alkalmazotti létszáma 3 év alatt 3 ezerre nőne. A jövő évi cél, hogy elérjék a tavaly februárban csődbe ment Malév 3 milliós utasforgalmát, a 2017-es cél pedig a 8 millió utas lenne.
Nagy kérdés, mi lesz az ambiciózus tervekből: a Malév-csőd után a légitársaság felszabadult légitársasági jogait – az EU-n kívüli leszállási engedélyeket és az európai leszállásra jogosító repülőtéri részidőket – a porfolio.hu értesülése szerint jórészt a Wizz Air kapta meg, amely sorozatban jelentett be újabb és újabb célállomásokat, többek között Egyiptomba, Azerbajdzsánba, Dubaiba és Isztambulba. A rövid távú útvonalakon a diszkont légitársaságok veszik át a hatalmat: legutóbb a Lufthansa jelentette be, hogy sok európai járatát átveszi fapados leánya, a Germanwings. Ezek alapján a portál szerint kérdéses, hogy milyen lehetőségei maradtak egy új magyar légitársaságnak, miután a versenytársak szinte minden fontosabb, nyereséges, vagy nyereségesnek ígérkező útvonalat lefednek.
Ráadásul már a cégindítás sem egyszerű. Magyarországon vannak kisebb légitársaságok és a Malév után maradt űrt légitársaság-szervezéssel betölteni szándékozó csoportok is, amelyeknek a Sólyom Hungarian Airways a konkurense lehet. Ezek vezetői érthető okból nem kívánták kommentálni a hírt, ám végül az egyikük név nélkül megosztott velünk néhány fontos információt. Elmondta például, hogy egy új légitársaság elindítása akkortól számítva, hogy megszerezték hozzá az elégséges finanszírozást, minimum 6 hónapot vesz igénybe – ennyi ideig tart az ügyintézés, már akkor, ha addigra mindent előkészítettek hozzá. Meg kell teremteni a társaság teljes kereskedelmi hátterét, és ennek csak egyik eleme a repülőgépek beszerzése vagy lízingelése. Az előbbi egy középkategóriás utasszállító esetén „alsó hangon” 70-80 millió dollár gépenként, az utóbbi viszont a lízingbeadó céggel kötött egyezségtől függ, középértéknek tekinthető a havi 250 ezer dolláros lízingdíj. Ám ehhez le kell még tenni az asztalra 3 havi díjat biztosíték gyanánt és gondoskodni kell a lízing mögött álló bankgaranciáról is. Összességében, ha valaki 100 millió eurót össze tud szedni, akkor talán már el tud indítani egy kisebb, 5-6 géppel repülő légitársaságot, de ha komolyak a tervei, akkor inkább a háromszorosával kell számolni, márpedig itt arról van szó, hogy kezdettől közép- és felső kategóriás szolgáltatást nyújtanak – mondta informátorunk, aki szerint amúgy ez „jó üzleti elképzelés”.
Ami a többit illeti: legalább 3-4 hónapig tart az engedélyek tucatjainak beszerzése. Például meg kell kapniuk a társaság légi üzemeltetési engedélyét, vagy ha volt már más típusú gépük, akkor ki kell terjeszteni az új géptípusra is az üzemeltetési engedélyt. Meg kell szervezni az üzemeltetési hátteret – a gépkarbantartást például – s ahhoz is kellenek engedélyek. Azután mindegyik gépet magyar lajstromba kell venni, be kell szerezni a járatokat indító és fogadó repülőterek engedélyeit is, vagy Európán belül meg kell szerezni a repülőtéri részidőket, amik a leszállásra jogosítanak. Gondoskodni kell személyzetről, pilótákról, légi utaskísérőkről, a gépeket kiszolgáló földi szakszemélyzetről, a társaság és a jegyárusítás alkalmazottairól. Az indulás előtt legalább 2, de inkább 6 hónappal ajánlatos megkezdeni a jegyárusítást.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!