Katasztrofális a magyar diákok digitális szövegértése – ez derült ki a 2012-es PISA-mérésen, amelyen a vizsgált harmincnégy ország közül Magyarország a harmincadik helyen végzett. Ez a helyezés még súlyosabb, ha hozzátesszük, hogy a World Economic Forum kutatói szerint a negyedik ipari forradalomnak nevezett emlegetett technológiai fejlődés nyomán a világ 15 legnagyobb gazdaságában 7,1 millió munkahely fog megszűnni a következő öt(!) évben. A megszűnés hátterében a mesterséges intelligencia és az automatizáció áll. Ha a magyar gyerekek többsége digitális analfabéta, akkor hogyan fognak megbirkózni a munkaerő-piaci kihívásokkal a technológiai forradalomban? Talán épp ezzel összefüggésben hirdetett az Emberi Erőforrások Minisztériuma erre a hétre Digitális Témahetet (DTH).

„Miközben ma a köznevelésben tanuló legidősebb diák is fiatalabb a Google-nél, 18 éves koráig a legtöbb hazai fiatal az iskolában szinte kizárólag informatikaórán találkozik számítógéppel, korszerűbb digitális eszközzel pedig ott sem; így az oktatási rendszerben csak a szerencsés keveseknek van esélye olyan felkészültségre szert tenni, amilyenre a munkaerőpiacon szüksége lesz” – írja a témahét megvalósítására fölkért Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ), amely évek óta próbálja a figyelmet felhívni a digitális íeástudás fontosságára. Az idén első alkalommal megrendezett tematikus héthez 759 iskola, 5065 pedagógus és 75 452 diák csatlakozott, ami nagyjából a közoktatási intézmények negyede. Ez jó hír, hiszen viszonylag sok iskoláról van tehát szó, de azért bőven van még hová fejlődni.

– A digitális témahét lényege, hogy az iskolák egy teljes hétig digitális eszközökkel dolgozzák fel azt a tananyagot, amelynél éppen tartanak. Ha például éppen a János vitéznél tartanak magyarból, akkor a hős fogalmát járják körbe a diákok, felfedezik, miként lehet digitális eszközökkel bemutatni őket, ha akarják, összehasonlíthatják János vitézt akár Supermannel is – mondja Horváth Ádám, az IVSZ oktatási igazgatója, hozzátéve, hogy az IVSZ nem tananyagot ad az iskoláknak, hanem abban segíti őket, miként használják a digitális eszközöket. Már most érzékelhető eredmény: csökkent a pedagógusokban az a még jellemző szorongás, ami eluralja őket a digitális eszközök használatakor.

„Sok tanár mintha megkönnyebbült volna, többen azt mondták, »jé, ez nem is olyan bonyolult«” – jegyzi meg Horváth Ádám, aki úgy véli: a témahét alatt a tanár szerepe is megváltozik, nem ő adja át a tudást, hanem segít a diákoknak abban, hogy csoportban dolgozzanak, ami azt a készséget is fejleszti, amit egyébként a magyar közoktatás nemigen erősít: az egymással való együttműködést, a csapatban való munka képességét.

„A robotok azoknak a munkáját veszik el, akik nem tudnak új szakmát tanulni, képtelenek a gyorsan változó munkaerőpiaci helyzethez alkalmazkodni” – magyarázza a szakember. Horváth Ádám szerint az oktatáspolitikának ezen a területen van az egyik legnagyobb hátránykompenzációs feladata. A jómódú szülők ugyanis egyre nagyobb számban ismerik fel, hogy a programozás elengedhetetlen a jövő munkaerőpiacán, és mivel mindennapos programozás helyett mindennapos testneveléssel terheli a gyerekeket a kormány, külön programozás órákra járatják a gyerekeiket, igen sok pénzért. Aki a programozásból kimarad, lemarad.

Horváth Ádám egy másik szempontra is felhívja a figyelmet. „Gépelés: a legalapvetőbb adatbeviteli készség. Ha nem tanulják meg alsó tagozatban a gépírást, akkor a gyerekek már nem lesznek képesek gyorsan gépelni. Pedig aki tíz ujjal gépel, az 4-5-ször gyorsabban tud adatot bevinni, mint aki nem, vagyis egy nap alatt végez annyi munkát, mint amennyit a lassú gépelők 2-3 nap alatt. Ez versenyelőny a munkapiacon, miközben konkrétan kimutatható haszna van a GDP-ben is” – mutat rá.

A szakember a pedagógustiltakozásokkal kapcsolatban megjegyzi, hogy a tanárok munkája is könnyebb lenne, ha a tanítás digitális környezetben folyna. „Anyagilag és erkölcsileg sem finanszírozható a tradicionális iskolarendszer. Ha kiutat keresünk a közoktatás jelenlegi problémájából, akkor meg kell jelennie a digitális szempontoknak is” – mondja.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!