Maga újságíró? Na, akkor azt írja meg, én miért vagyok embercsempész, ha felveszem a menekülteket? Ki vagyok én, hogy igazolványt kérjek tőlük? Okmányokat? Vagy meghatározzam az úti céljukat? De ha én embercsempész vagyok, mert elviszem őket, mondjuk, a Seni Hotelbe, Kőbányára, akkor a TaxiPlus miért nem embercsempész? Ők miért vihetik ingyen a győri vasútállomásra a migránsokat? – horkant fel mérgesen egy taxis, amikor arról kérdeztem, mi a helyzet a pesti fuvarokkal?
Aztán dőlt még belőle a panasz, káosz van, mert arról tájékoztatták a taxisokat, ha nem a menekülttáborokba és a befogadó állomásokra viszik a menekülteket, illetve ügyet intézni a bevándorlási hivatalba, akkor büntető törvénybe ütköző cselekménynek lesznek a gyanúsítottjai.
A kivételezett helyzetben lévő TaxiPlus társaság valóban szerződésben áll a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal (BÁH), őket kapták lencsevégre, amint menekülteket tesznek rendőrségi segédlettel taxiba a vámosszabadi befogadó állomás előtt. A célállomás a győri vasútállomás volt, és információk szerint a fuvarért nem kellett fizetni, mert az állami költségvetés állja a fuvart. Igaz, a szeptember 4-i, tömeges nyugati határra történő menetelés óta is változott a helyzet. Luka Zoltán vámosszabadi független önkormányzati képviselő szerint ma már csak fordított irányba szállíthatják ingyen a menekülteket: a győri vasútállomásról a Vámosszabadiban található befogadó táborba. Amennyiben a táborból akarnak eltávozni, használhatják a taxitársaság szolgáltatását, de euróban kell fizetniük. A taxitársaság szerződéséről a BÁH nem adott tájékoztatást lapzártánkig, de a cég 2014 novembere óta állhat szerződésben a BÁH-hal. Tavaly jelezték ugyanis a város vezetői, hogy a településre érkező migránsok miatt nem férnek fel a helyközi járatokra a Győrből Vámosszabadiba közlekedő ingázók. Már egy évvel ezelőtt ismert volt tehát a probléma: az összesen 216 férőhelyes táborba messze a befogadóképességet meghaladó lélekszámú ember érkezik. A cikk írásának napján Vámosszabadiban mintegy 600 ember várta sorsa alakulását és 3000 ember várakozott tanácstalanul a befogadó állomás környékén. Szinte minden éjszaka elindulnak 200-300-an a nyugati határra, és ahogy a helyiek mondják: „felsőbb utasításra” a rendőrök sem üldözik már őket.
Vajon miért kivételezett helyzetű ez a taxitársaság? A TaxiPlus Europe Kft. az Opten Cégnyilvántartás adatai szerint 2013 márciusában alakult, 5 millió forint törzstőkével. A cég főtevékenysége az alakulás napjától egészen 2015 júliusáig máshová nem sorolható
egyéb pénzügyi közvetítés volt. Aztán vettek egy kanyart, megváltoztatták a főtevékenységüket városi, elővárosi és szárazföldi személyszállításra. A cég zuglói székhelylyel és további telephellyel rendelkezik, illetve a győri ETO Parkban található még 2014 júliusa óta telephelyük. A cég csöppnyi családi vállalkozásnak tűnik, az ügyvezető egy hölgy, aki korábban asszonynevén, később lánynevén szerepel ebben a vállalkozásban, csakúgy, mint tucatnyi másban, felszámolás alatt lévő és bedöntött cégben is. Oláh Attila Lajosné, született Tóth Brigitta szerencsés csillagzat alatt születhetett, mert cége két év alatt százmilliomos lett. A cégnyilvántartás adatai alapján ugyanis 2015. január 20-án a TaxiPlus Europe Kft. jegyzett törzstőkéje 100 millió forintra gyarapodott. Ugyan a TaxiPlus cégér alatt immár több más bejegyzett cég is működik, és ebben a férjnek, Oláh Attilának is szerepe van. A TaxiPlus Kft.-t 2009-ben alapította, majd egyes hírek szerint 2013-ban átadta Pólya Sándornak. Pólya szerint a cég a hatékony marketingnek köszönhetően lett négy év alatt Budapest egyik legnagyobb fuvarszervező vállalkozása. A Taxi Plus Holding Kft.-t, ahol szintén az Oláh család tagjai találhatók ügyvezető, illetve tulajdonosi pozícióban, 2013-ban több bírósági végrehajtás is sújtotta: többek között az APEH Keletbudapesti Adóigazgatósága akart rajtuk pénzt fogni. Feltehetően nem sok sikerrel, mert a cég csekélyke nettó árbevételt tudhat magáénak: 2013-ban négyszázezer forintot, de 2014-ben már csupán nulla forintot. Ellenben megjelent egy rejtélyes tulajdonos. Nem Pólya Sándor személyében, aki a sajtónak korábban nyilatkozott a BÁH-hal kötött szerződésükről és az eredményes marketingről, hanem a napfényes Seychelles-szigetekről, Mahéról. Az Estate Services International Co. offshore cég tehát immár 2013. december 20-a óta tulajdonosa az állami költségvetésből fuvardíjat kasszírozó cégcsoport egyik cégének. Ami Pólyát illeti, ő annyit árult el az Indexnek, hogy a cég győri vállalata valóban évek óta rendelkezik egy szerződéssel, amit a bevándorlási hivatallal kötöttek, de csak a menekültek kiscsoportos, helyi szállítására. Ez nem sok fuvar, és a bevándorlási hivatal fizeti. De Pólya szerint arról szó sincs, hogy a menekülteket a határig vinnék, fuvardíj ellenében.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!