Varga puhán hátrál ki az euróbevezetés-sztoriból.
- A kormányt pont a kampányban kötné gúzsba, ha bevezetné a közösségi valutát.
- Majdnem az összes hazai forrása kiapadna a hatalomnak – népszavazási blöff lehet az euró.

  <h1>Az illusztráció forrása: Shutterstock</h1>-
  <h1>Matolcsy Vargára tekint. Ha tényleg lenne euró, a jegybankelnök uralkodásának vége - Fotó: Bielik István, Népszava</h1>-

Az illusztráció forrása: Shutterstock

- – Kép 1/2

Tényleg minden csoda három napig tart – legfeljebb. Míg kedden Varga Mihály azzal a mondással szántotta fel a hírpiacot, hogy 2020-ra Magyarország már bevezetheti az eurót, csütörtökön Tusnádfürdőn már relativizálta saját magát. Amellett ugyan kitartott – joggal –, hogy Magyarország simán teljesíti az euró bevezetéséhez szükséges követelményeket, ám rögvest hozzátette, hogy ez a csatlakozás egyelőre nem opció, hiszen az eurózóna épp egy válság elé néz (lásd beszakadni készül az olasz bankrendszer). Ráadásul áttételesen azt is beismerte, hogy a „formai kritériumoknak” ugyan megfelelünk, ám a tartalmiakkal bajok vannak – így egyelőre nem vonzó Magyarország számára sem a csatlakozás. Ugyanis hazánk versenyképessége messze alulmúlja az EU-átlagot, csak egy példa: a magyar cégek átlagos termelékenysége mindössze 40 százaléka az uniós vállalkozásoknak.

Márpedig ha az ország az eurózóna tagja, akkor ezt a versenyhátrányt nem ellensúlyozhatja azzal, hogy a nemzeti és a közösségi valuta árfolyamával játszik, illetve nem kompenzálhatja brutálisan lenyomott  bérekkel sem. Ami az utóbbit illeti, egy ausztriai melós ötször annyit keres, mint egy idehaza robotoló – ám ha a „sógorok” sokkal magasabb árszínvonalát nézzük, akkor is kétszeres egy osztrák fizetés vásárlóereje. (Ráadásul az euró bevezetése szinte minden országban drágulás hozott – ennek mértéke 2–11 százalék volt – a gazdaság gyengeségétől függően.) Nem véletlen, hogy Orbán Viktor korábban arról beszélt, akkor jöhet szóba az euró bevezetése, amikor az egy főre eső GDP eléri az uniós átlag 90 százalékát, valamint az államadósság a nemzeti össztermék 50 százaléka alá hanyatlik. Csakhogy az előbbi mutatószám még csak 68 százalék, míg az utóbbi arány több mint 75 százalék.

Ahogy a kormányfő korábban világossá tette, a gazdaságpolitika a politika szolgálólánya. Márpedig az euró bevezetésének egyik követelménye, hogy az ország két évig tagja legyen az úgynevezett ERM-II árfolyamrendszernek, amihez egy 2020-as céldátum esetén már 2017 tavaszán csatlakozni kellene. Magyarán: a parlamenti választások előtti kampányévben a Fidesz kénytelen lenne mellőzni egyik fontos voksmaximalizáló eszközét, nevezetesen, hogy bűnbakot csináljon az EU-ból (az mégiscsak hiteltelen, hogy ezerrel nyomulunk az eurózónába, miközben a közösséget kiáltjuk ki minden baj forrásának). Továbbá az euró bevezetése szűkítené kormányzat pénzügyi és klientúra-építési lehetőségeit is. Egyrészt a kabinet egyre több törekvését finanszírozta a Matolcsy György vezette MNB. A jegybank két helyről jutott pénzhez: ott volt a saját devizatartaléka, illetve a gyenge forintra játszott, azaz az árfolyamnyereségen kaszálhatott százmilliárdokat.

Értelemszerűen az euró bevezetése után mindkét forrás befagyna. Másrészt a pályázatokat szigorúbb elszámolási rendszerben (a jelenlegi visszásságokról lásd keretes írásunkat) menedzselné az EU, és már így is több tucatnyi esetben követel vissza pénzt az unió. Harmadrészt pedig az eurózóna tagjai konzekvensebb adó- és szociálpolitikát kénytelenek életbe léptetni, mint a „nemzeti valuták országai”, így a kabinet elesne a választás előtti, szavazatmaximáló osztogatás lehetőségétől.

Ezért a kérdés továbbra is az, miért kötné gúzsba magát egy csatlakozási folyamattal a kormány? A válasz pedig az: a kabinetnek valószínűleg esze ágában sincs ilyesmit tenni. Varga „bevezetési nyilatkozata” felfogható például a Miniszterelnökséget irányító Lázár János kilépési „odamondogatásának” ellenpontjaként, illetve a nemzetgazdasági miniszterrel a kormány áttételesen azt próbálja üzenni, hogy Magyarország önerejéből is képes volt felkapaszkodni az eurózóna-tagok szintjére. Ez a sejtetés persze erősen torzít, de arra alkalmas lehet, hogy elhitesse Magyarország az EU-n kívül, önerejéből is képes lenne megállni a helyét – következésképpen a kvótaellenes népszavazáson is mindenki elküldheti a menekülteket máshova (lásd vezércikkünket a július 23-án megjelent Vasárnapi Hírek 5. oldalán: Gál J. Zoltán:  "Tudás").


Matolcsy Vargára tekint. Ha tényleg lenne euró, a jegybankelnök uralkodásának vége...


A Miniszterelnökség szabálytalan kommunikációs közbeszerzése miatt
több mint 300 millió forintot kell visszafizetnünk az uniónak. Az Európai Bizottság indokolatlanul gyorsan, mindössze tíz nap alatt bonyolította le az eljárást, amelyen kiválasztották a kormányablakok népszerűsítését végző kommunikációs ügynökséget. A nyertes, mint annyi más esetben, ezúttal is a Rogán Antal szomszédjának, Csetényi Csabának érdekeltségébe tartozó reklámcég lett. A kampányt a Rogán-szomszéd 1,5 milliárd forintért vállalta, ennek az összegnek a 25 százalékát kell most visszafizetni. Jut is, marad is.



Hatósági falazás
Ezüstérmes tolvaja az EU-nak Magyarország
– 17 uniós projektet vizsgált az Európai Csalásellenes Hivatal (OLAF) 2015-ben; és 2014-ben úgy is látta: bizonyítottan lenyúlták a magyarok a közösség pénzét. (Csak Románia büszkélkedhetett több visszás esettel.) Ráadásul az OLAF nem is az esetszámon ütközött meg a leginkább, hanem azon, hogy a magyar hatóságok a fülük botját sem mozgatják a hivatal jelzéseire – mindössze egyetlen esetben mondták a honi szervek, hogy itt tényleg visszaélés történt. Így az OLAF arra jutott, hogy a hatóságok passzivitása miatt burjánzik a korrupció. Kenőpénzben leginkább az informatikai és az építőipar tocsog. Mindenesetre az eurózóna tagjaként egyrészt átalakulna, szigorodna a pályázati rendszer, másrészt a hatóságok is nehezebben úszhatnák meg a „tényfeltárást”.



Így mehetsz a zónába:
Költségvetési hiány: maximum 3% alá szorult Infláció: legfeljebb évi 0,7%
Hosszú lejáratú állampapírok kamata: nem több mint 4%
Két év az euró előszobájának számító ERM-II árfolyamrendszerbe – a forint árfolyama legfeljebb 15%-kal „lenghet ki”



Már a játszóterek is korruptak
Elképesztően drága játszóterek épültek EU-s pénzekből olyan településekre is, ahol alig él gyermek. Az ügyben az Európai Unió csalás elleni hivatala nyomoz, itthon mindenki hallgat, miközben a játszóterekre szerzett csaknem 1,8 milliárd forint fele magánzsebekben landolhatott. (Ennyi pénzből 140 település kapott játszóteret.) A vidékfejlesztési hivatal írt ki pályázatot 2009–10-ben, amire 145 önkormányzat jelentkezett, 89-en több mint tízmillió forintot költhettek. Ez feltűnt az EU Csalás Elleni Hivatalának, az OLAF-nak és az 1,8 milliárd forint támogatást visszakérte. Azt a kormány vissza is fizette – a települések helyett. Egy beszédes példa: a Tolna megyei Kismányokon 325-en laknak, ebből jó, ha két tucat a gyerek, mégis több mint 26 millió forintért épült a játszótér. (Miközben egy amerikai tanulmány szerint egy gyermekre vetítve ezer dollár, nagyjából 300 ezer forint egy korszerű játszótér kialakítása.) A magyar hatóságok hallgatnak az ügyről, nem is vizsgálják, holott a vidékfejlesztési hivatal már 2014-ben tudott a csalás gyanújával és ismerte a három részt vevő cég nevét is. Az ügyészség talán év végére zárja le a nyomozást.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!