Egyre több a légzőszervi megbetegedés.
- Egészségügyi szakember nem vesz részt a budapesti építkezések tervezésében.
- A légszennyezés gyerekeket és nyugdíjasokat gyilkol.

 
 
 

Mintha nehéz téli felhők terpeszkednének Budapest felett, s mintha februárt mutatna a naptár – legalábbis egyre gyakrabban fordulnak háziorvoshoz és tüdőgyógyászhoz a megfázással és légúti betegségekkel küszködő páciensek. Ám, ahogyan a fagyos hónapokban sem kizárólag a hideg betegíti az embereket, a légzőszervi bajokért legalább ekkora mértékben felelős a levegő szennyezettsége: a szálló por és a szmog. A téli hónapokban ugyanis csendesebb a szél járása, kevésbé szellőzik a város, az ólomsúlyú felhők szigetelőanyagként működnek, alattuk, a talaj közelében pedig felhalmozódnak a szennyezőanyagok. Gyakorta olyan mértékben, hogy az komolyan veszélyezteti a városlakók egészségét.

Csakhogy az utóbbi másfél-két hónapban nem parkolnak súlyos felhők a város felett, mégis sok a beteg. A szakemberek, elemezve a kialakult helyzetet, arra jutottak, hogy a rohamtempóban zajló út- és közműfelújítások rovására írható a városlakók romló egészségügyi állapota. Az építkezések ugyanis növelik a levegőben szálló por, illetve a kibocsátott káros anyagok mennyiségét, így nagyobb terhelésnek teszik ki a szervezetet, amelynek csökken az ellenálló-képessége.

Hogy a közlekedésidugó-gócokból kiindulva olykor több kilométer hosszan kígyózó autósorok (például az 1-es villamos felújítása kapcsán, aminek következtében a vasúti töltések közé szorított Zuglóból alig lehet közúton „kitörni”) mennyi pluszkoszt pumpálnak a levegőbe, arról csak találgatni lehet. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszaiból az mindenesetre már kiderült, hogy a beruházások tervezésében egészségügyi szakemberek nem vesznek részt. Persze a hivatalos verzió szerint a BKK a technológia megválasztásában és a forgalomkorlátozás kialakításakor a legkisebb környezeti terheléssel és a legrövidebb idejű korlátozással együtt járó megoldásokat részesíti előnyben.

Azért akad két szempont, ami felülírja az optimális megoldást. Az első, hogy Budapest 1070 kilométer hosszú fő- és tömegközlekedési úthálózata folyamatos karbantartásra, fejlesztésre szorul, így nem lehetséges, hogy a „jobban szellőző”, kisebb forgalmú nyárra időzítsék a jelentősebb munkákat. A második szempont pedig a pénz, abból is az uniós. Még Tarlós István főpolgármester is azzal magyarázta a fővárosi építkezéscunamit, hogy most sikerült lehívni a közösségi forrásokat, s ha egy beruházás nem készül el nagyjából év végére, a támogatást vissza kell fizetni. Azt a BKK is elismeri, hogy „az európai uniós források lehívására megszabott véghatáridők okán néhány esetben valóban előfordult, hogy egymásra kedvezőtlen forgalmi hatást jelentő munkák elindításáról kellett dönteni”.

Mindenesetre a BKK szerint a károsanyag-kibocsátás, illetve az ezzel összefüggő légszennyezettség mértékét jelentősen befolyásolják az aktuális légköri viszonyok, éppen ezért nagyon nehezen mérhető, hogy egy-egy forgalomkorlátozással járó munka miatt hol és mekkora mértékben emelkedett a légszennyezettség. Tovább nehezíti a szennyezettségbecslést, hogy a BKK a közmű-felújítások, -építések számáról nem tud pontos információt adni.

A jelek szerint a hivatalos szervek véleménye összecseng. A Közép-dunavölgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség úgy véli, az útfelújítási dömping – illetve az ezzel járó dugók és a munkagépek füsteregetése – nem növeli kimutathatóan a levegő szennyezettségét.

A felügyelőség állítását annak a 12 mérőállomásnak az adataira alapozza, melyek a fővárosi levegő minőségét vizsgálják. Az állomások – a hivatalos verzió szerint – jól reprezentálják Budapestet, mert a sűrűn beépített területeken (például Deák tér, Teleki tér) és a város szélén (többek között Pesthidegkút kertvárosi részén) egyaránt működnek, így a kettő különbségéből kikövetkeztethető, miképp hat a közlekedés és az ipari tevékenység a levegő minőségére. (Az agglomerációban mobil mérőállomások dolgoznak.) A felügyelőség nem tagadja, hogy olykor lerobbannak az állomások, ám a hibát a „lehető legrövidebb idő” alatt korrigálják.

Hogy a lehető legrövidebb kifejezés mit takar, az talányos. A Levegő Munkacsoport arra figyelmeztet: az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat műszerei, amelyek a szálló por koncentrációját mérik a fővárosban, gyakran nem működnek, pedig ezek üzemeltetését uniós irányelv írja elő. „Ha baj lenne, akkor sem tudnánk róla” – mondja Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa.

A Vasárnapi Híreknek Dézsi Viktor, az Országos Meteorológiai Szolgálat Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központjának osztályvezetője elismerte, akadnak meghibásodások a hálózatban, és természetesen az érzékeny és drága műszerek kijavításának van átfutási ideje.

Ráadásul a tét nem kicsi: ugyanis a Közép-dunavölgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség a mért adatok alapján tesz javaslatot a szmogriadó elrendelésére (a döntés a Főpolgármesteri Hivatal kezében van). Így Lenkei Péter szerint akár az is előfordulhat, hogy információ hiányában „marad el” a szmogriadó. Pedig durván szennyezett időben naponta több tucat ember veszti életét a légszennyezés hatására.

Egyébként a szmogriadó küszöbértékeit a szakértő szerint jól állították be, európai összehasonlításban is szigorú. Ugyanakkor az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azt is kimondta: nincsen olyan alacsony szintje a járművek által okozott légszennyezettségnek, amely valamilyen mértékben ne károsítaná az emberi szervezetet. „Ezek a határértékek mindig valamilyen kompromisszum eredményei, a levegő ezek alatt sem egészséges, csupán nem betegszik vagy hal meg annyi ember, mint a szmogriadók idején” – teszi hozzá Lenkei Péter.

Nehéz pontosan megmondani, hogyan változott az elmúlt években Budapest az élhetőség tekintetében. Főként az ipar, a közlekedés és a fűtés felelős a légszennyezettségért, de Budapest ebből a szempontból „jobban teljesít”, mint évtizedekkel ezelőtt. A fővárosi üzemek zöme bezárt, az autóállomány szűrőrendszere javult, a fűtési rendszerek is korszerűbbek, magyarázza Nagy Béla. A várostervező szerint még több fasorra lenne szükség, mivel ezek tisztítják a levegőt: „Budapest levegője már nem olyan szennyezett, mint az 1980-as években, nem szerepel a piszkos tizenkettőben, azaz a legszennyezettebb hazai városok 12-es listáján”. Ám a korábbi évtizedekhez viszonyított javulást a romlás váltotta fel. A szennyezettség foka alapvetően az időjárási tényezőktől függ, magyarázza Lenkei Péter.

Ezek miatt annyira ingadozik a levegő minősége, hogy a „kilengéseket” önmagában nem indokolja a közlekedési vagy fűtési szokások megváltozása. Az utóbbi hetekben sokszor feltámadó szél jót tett, de összességében romlik a helyzet a fővárosban.

Hiába korszerűbb egy jármű, a dugóban pöfögő autók károsanyag-kibocsátásának mértéke nő, vagyis jobban szennyeznek, mint három évvel ezelőtt. Emellett sokan tértek át a gázfűtés helyett szilárd tüzelésre, ezen belül is a lignittüzelés okoz igen magas szállópor-kibocsátást. A lignitet a Mátrai Erőmű árulja nagy mennyiségben a lakosság számára, és ennek a gyenge minőségű szénféleségnek az eltüzelése Budapesten és az agglomerációban is ront a helyzeten.

Ráadásul mindez kiemelten veszélyezteti a gyerekeket, akik magasságuk miatt és testsúlyukhoz képest – arányaiban – több szennyezett levegőt szívnak be, mint a felnőttek. Mitöbb nagyon koncentráltan, hiszen a kipufogók gyakorlatilag az arcukba pöfögik a füstöt. Az idősek veszélyeztetése pedig azért különösen nagy, mert a tüdejükbe jutó kisméretű szálló por a véráramba is átjuthat, ott vérrögösödést okozva akár komoly szívpanaszokat, extrém esetben infarktust is kiválthat.

AZ ÖSSZEÁLLÍTÁST KÉSZÍTETTÉK: KRAUSZ VIKTÓRIA, SZABÓ KATA, NAGY B. GYÖRGY,

Menteni a menthetőt
• Csecsemővel, kisgyerekkel célszerű elkerülni a forgalmas útvonalakat, ha ez nem megy, az apróságokat ajánlott karba, nyakba venni.
• Bicikliseknek és sokat gyaloglóknak szinte kötelező a légszűrő maszk.
• Ha teheti, ne a kora reggeli, illetve a kora esti órákban (azaz közlekedési csúcsidőben) utazzon, mert ilyenkor a legmagasabb a káros anyagok koncentrációja a levegőben.
• Hetente többször is ajánlott hajat mosni, ugyanis a „fején” hordja be a lakásba a port (különösen fontos ez az allergiás asztmával küzdők számára).
• Ha durva a szmoghelyzet, várja meg, amíg a szél kisöpri a várost, azaz inkább húzzon ki pár napot szellőztetés nélkül, mert az állott levegő is jobb, mint a „koszos”.

Az ólom gyermekei
A városlakók vérében akár kétszer annyi ólom is összegyűlhet, mint egy vidéken élő emberében. Az ólomrekorderek a benzinkutasok, náluk az átlagosnál háromszor gyakoribbak a kromoszómarendellenességek. A fővárosi ólommérgezés kérdése az 1980-as évek végén került a középpontba, amikor az akkori Mártírok útján kétségbeesett szülők tüntettek, ugyanis egy orvosi vizsgálat ólomszennyeződést mutatott ki az ott felnövő gyerekek vérében és vizeletében. A szervezetben felhalmozott ólom „vérszegénységet és elbutulást” okoz. Ekkor tiltották meg, hogy köztereken csomagolatlan gyümölcsöt és zöldséget áruljanak a környéken, illetve automata kapuzárókkal szerelték fel a házakat, hogy a por s az azon megülő ólom ne jusson be a lakásokba. Mára a közúti közlekedésből származó kén-dioxid és az ólom értéke közelít a nullához, ugyanis 1999 óta tilos az ólmozott benzint forgalmazni.

Koszkárok
A levegőben szálló* por:
• Irritálja a szem kötőhártyáját
• Izgatja a felső légutak nyálkahártyáját
• Köhögést és nehézlégzést okozhat
• A tüdőben felszívódva gyulladásos folyamatot indíthat el
• Felerősíti az asztma, a bronchitis, a tüdőtágulat tüneteit
• Fokozza bizonyos szívelégtelenségek szimptómáit
A szmog:
• Köhögést válthat ki, a folyamatos irritáció légúti betegségeket okozhat
• Kellemetlen érzést válthat ki a mellkasban
• Rontja a tüdőfunkciót – hatására kisebb és gyorsabb lélegzeteket vesz az ember
* A szálló por a levegőben lévő részecskék gyűjtőneve.

Szellőztessen utcát!
A városok szélcsatornák segítségével lélegeznek. Az 1990-es fővárosi szélcsatorna-kísérletek a Moszkva térnél zajlottak, és ez megmutatta, miképp áramlik a hűvösebb levegő a budai hegyek felől a melegebb pontok, azaz a város felé – egyben tisztítva annak levegőjét. A várostervezők szerint figyelni kell a kártékony hőszigetek kialakulására is, mert az épületek meleget sugároznak ki magukból, amitől a levegő felmelegszik. Éppen ezért biztosítani kell a belső, melegebb levegőjű részek átszellőzését. A fővárosban, például a IX. kerületben a Nemzeti Színház környékén azzal, hogy megszabták az épületek méreteit, már sokat tettek a jobb levegőért; és az átépített Ferenciek tere is csökkenti a lokális légszennyezettséget, mert a kocsisor most kijjebb, a Duna felé áll, ott pedig könnyebben tisztul a levegő.

Tisztalég-mítosz
Bár sokan éppen a jobb levegő miatt költöznek az agglomerációba, ott bizonyos esetekben rosszabb is lehet a levegő, mint a városban. Egyre többen tüzelnek fával és szénnel, így a fűtési idényben, szélcsendes időben egy völgy alján fekvő településen sokkal szennyezettebb lehet a levegő, mint a belvárosban. A „falusi idillt” tovább rontja, hogy míg a fővárosban három éve tilos az avarégetés, a környező településeken megengedett.

Levegős kampányfogás
Bárki is ül a főpolgármesteri székbe, jót tesz majd a budapesti levegőnek (ha az ígéret szava nem száll tova), ugyanis mindenki prioritásként kezelné a kötött pályás járművek hálózatának fejlesztését és növelné a P+R parkolók számát. Bokros Lajosnak, a Modern Magyarország vezetőjének 17 pontjából 7 fókuszál erre. A Liberális Párt jelöltje, Bodnár Zoltán a Duna-parti közlekedést a föld alá vinné, a metrókon használattól függő menetdíjat vezetne be és gyorsvasutat tervez a reptérig. Csárdi Antal, az LMP jelöltje egy zöldfőváros képét vizionálja. A legnagyobbat Tarlós István meri álmodni, a kötött pályás fejlesztéseken túl 234,83 milliárd forintot szán a Dunához kapcsolódó beruházásokra. Az összeg azért ilyen hasas, mert csak hídból (gyalogosból és „autósból”) 15-öt tervez.

170.
helyen áll Budapest a legszennyezettebb városok listáján. A ghánai Accrában a legrosszabb a levegő a világon, az első tizenötben emellett öt kínai város is szerepel. A lista élén főleg ázsiai és néhány afrikai ország áll. Európában Nápolyban a legszennyezettebb a levegő, az olasz város 18. a rangsorban.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!