Ki lelkesen, ki kevésbé odaadóan, de úgy tűnik, a filmszakma nagyobb része kezdi elfogadni az Andrew G. Vajna kormánybiztos vezette Magyar Nemzeti Filmalap szabályait. Vagy legalábbis alkalmazkodik hozzá. Igaz, aki állami pénzből akar filmet készíteni, nem is tehet mást.
Jelenet: 1
Évente 5 milliárd forintból (a hatos lottó bevételének 80 százalékából) gazdálkodik a Magyar Nemzeti Filmalap, amely a vétójogot fenntartó közös munka után adja a támogatásokat a forgatókönyvek fejlesztésére és filmgyártásra. Vagy nem. A szervezet az elmúlt három évben 8,5 milliárd forinttal támogatott filmeket – nagyjából tucatnyi el is készült. Ugyanakkor vannak rendíthetetlen „ellenállók” is: a Magyar Filmművészek Szövetsége kiáll véleménye mellett, miszerint a Filmalap antidemokratikus. Szomjas György, a szövetség elnökségi tagja és Havas Ágnes, a Filmalap vezérigazgatója ugyanakkor egy barátságos beszélgetés során már közelítették véleményeiket egymáshoz.
Jelenet: 2
„Két éve volt az a pillanat, amikor mindenki beláthatta, hogy ez a rendszer van és kész, egyébként úgy tűnik, működik is. Irracionális azon sápítozni, hogy mi lett volna, ha… Aki nem fogadja el, az elzárja maga elől a filmkészítés lehetőségét” – mondja Török Ferenc filmrendező, akinek szerdán mutatták be legújabb, Senki szigete című filmjét. (Lapunk október 19-i számában olvasható a kritika a filmről.)
„Annyira leszűkült a mozgásterem, hogy ha a Filmalappal rosszban vagyok, esélyem sincs. Magánpénzből szinte lehetetlen, akkor marad az, hogy reklámfilmből élünk. A médiahatóság pályázatain hiába próbálkoztam olcsó és jó munkákkal, visszadobták mindet, pedig nemzetiszínű szalaggal is átkötöttem a pályázataimat.” Török az „ellenállókra” utalva még hozzáteszi, hogy a Magyar Mozgókép Közalapítványt (MMKA) visszasírók közül voltak olyanok, akik anno a miniszterelnök irodájába jártak pénzt kérni. Ő még soha nem volt politikusnál, és meg is akarja tartani ezt a jó szokását. Andy Vajna más: „ő szakpolitikus, ért a filmhez”. Osztja ezt a véleményt Pusztai Ferenc producer, a KMH filmstúdió vezetője is. Szerinte Vajna volt a legjobb választás a konszolidálásra, ugyanis ő függ legkevésbé a politikai és kulturális érdekcsoportoktól, ezért tudta simán véghezvinni terveit. Vezetői képessége jó és ért a pénzhez. Úgy hírlik, az Amerikában edződött producerről lepattannak a különalkukért sorban állók: Szőcs Gézát, Fekete Györgyöt és az MTVA-t is elhajtotta.
De íme a „másik oldal”. Hiszen Szomjas György, a Magyar Filmművészek Szövetségének elnökségi tagja szerint azért van feszültség a Filmalappal, mert a szisztéma antidemokratikus: „Volt egy demokratikusan működő rendszer, amit a Filmtörvény legalizált, létrejöttében kulcsszerepet játszott a szövetség. 2010-ben mindezt eltörölték, és jött egy teljhatalmú kormánybiztos, aki nem sokat tud a magyar filmről.” Azzal nincs baja, hogy a szövetség tagjai pályáznak a Filmalaphoz – hiszen csak ott van pénz.
Jelenet: 3
Török Ferenc szerint a lényeg, ha egy rendező dolgozhat, ezért kezdeti ellenszenve a Filmalap iránt mára konszolidálódott. „Pályázom és együttműködöm a Filmalappal, amiért akár le is fideszesezhetnek, de attól még nem leszek az.” Szerinte szolgálni kell a színészeket és a nézőket. Ő három területen, két éven keresztül dolgozott együtt a Filmalappal a Senki szigete kapcsán: a forgatókönyv fejlesztésekor, a gyártás periódusában és a forgalmazáskor. „A Filmalap szinte semmibe nem szólt bele, a forgatókönyvet átírhattam a helyszínen, improvizáltam, ahogy szoktam. Nem tapasztaltam politikai ráhatást, pedig tudják, hogy liberális csávó vagyok. A Senki szigete Sándor Pál producernek köszönhetően nagyon hamar elkészült, flottul ment a munka a Filmalappal, amely gazdaságilag sokkal erősebb szervezet, mint amilyen az MMKA volt.” A rendező ugyanakkor hibát lát a forgalmazás területén, amit a Filmalapnak orvosolnia kellene.
Ezzel egyetért Pusztai Ferenc producer is, aki kétszer kapott produceri díjat az előző filmes éra rendezvényein, a Magyar Filmszemlén, de a Filmalappal is jó a viszonya. „Jelenleg szájhagyomány útján terjednek a filmek, vidéken szinte nincs is mozi, a jegyár viszont magas. A kormányzatot rá lehetne venni, hogy a magyar filmekre legyen olcsóbb a jegy.” A nyomozó és a Friss levegő producere áll az idei Karlovy Vary Filmfesztiválon a nagydíjat és a legjobb rendezői díjat elhozó Szabadesés és az Utóélet című filmek mögött is. A Toldit leszámítva minden projektjével kapcsolatban pozitív a filmalapos tapasztalata. Szerinte ez a szervezet sokkal filmkészítőbarátabb az előzőnél, szakmaibb alapon dönt, mint anno az MMKA. „Most mindegy, ki honnan jön, hány éves, ha tehetségesnek ítéltetik és jó a forgatókönyv, akkor kap pénzt és megvalósulhat a projektje. Az MMKA több filmnek, de kevesebb pénzt adott az igazságosság jegyében, emiatt azonban a produkciók finanszírozási problémával küzdöttek, és ez sokszor minőségi problémákhoz vezetett.”
Jelenet 4:
Pusztainak van egy, a filmesek körében egyedinek számító elmélete: „Nekünk nem jár ez a pénz, az államnak nem kötelessége, hogy a filmeseket támogassa, tehát ha ezt teszi, akkor ezt értékelni kell. Ha ezért a pénzért többször kell bejárnom forgatókönyvet fejleszteni, precízebb gyártási terveket és költségvetéseket kell írni, akkor megcsinálom.”
Azt mondja, ha szakmai alapon adják a pénzt, akkor büszke, de nem fog csak azért jót mondani a pénzosztó szervről, hogy mindenképpen nagy összeghez jusson, s azt állítja, hogy a forgalmazás megújításán kívül szükség van egy komplex audiovizuális fejlesztésre is. Ezért rövid időn belül beszélgetést kezdeményez a kormánybiztossal, ugyanis vannak ötletei, hogyan lehetne a filmes kultúrát közelebb vinni a fiatal generációkhoz: „Mozgókamion mozik működnek sikeresen Írországban és máshol is, de az oktatási rendszerben is helyet kell találni a hazai alkotásoknak.” Elképzelése szerint minden évben célzott pályázatokat kellene kiírni történelmi és korosztályos, a mindennapi életünkről szóló magyar filmekre. Segítségükkel felnőne egy generáció, amely értené a magyar film nyelvét, megszeretné a magyar színészeket, s jegyet venne a hazai filmekre.
Jelenet 5:
Szomjas Györgynek azért vannak ellenérvei. Mivel a filmek nagy része állami támogatásból készül, elengedhetetlen a társadalmi és szakmai kontroll, ez az MMKA idején megvolt. Szerinte nem kormánybiztosnak való feladat egy ilyen művészeti terület irányítása. De a fő baj azzal van, amit a Filmalap nem csinál: „A felhasználható összeg felét-kétharmadát el sem költi. Nem pályáztatnak rövid-, animációs vagy dokumentumfilmeket, ezeket kiszervezték a Médiatanácshoz, nem működik a folyóirat-kiadás, a forgalmazás és az oktatás támogatása sem.” Említ azért pozitívumot is, például a filmhetet, de szerinte a mostani alkotások egy részének elkészítése még a korábbi rendszerben kezdődött, például az Aglaja vagy A nagy füzet, de sajnálja, hogy nem egyeztettek velük a filmhétről, mert akár közösen is megrendezhették volna azt. A szövetség most a Filmalap gesztusára vár, konstruktív tárgyalásokra, kompromisszumkötésre, hiszen ahogy Szomjas György mondja: „Nem vagyok senkivel haragban, ezek elvi dolgok. Nagyjából úgy néz ki, hogy a pénz náluk van, az emberek meg nálunk.”
AZ ÖSSZEÁLLÍTÁST
KRAUSZ VIKTÓRIA
KÉSZÍTETTE
Lásd még: Sándor Pál: Mindig az elkészült mű igazol; Toldi elbukott; Rágalomra hallgatás a válasz - Villáminterjú Grunwalsky Ferenccel
A filmhéten 105 dokumentumfilm, 87 fikciós rövidfilm, 36 ismeretterjesztő film és 16 tv-játékfilm szerepelt, ma este zárul a hatnapos programsorozat.
Hajdu Szabolcs novemberben debütáló Délibáb című filmjére 350 millió forintot kapott a Filmalaptól, majd a nemzetközi bemutató után azt mondta, morális válságot okozott számára a támogatás elfogadása, ezért nem pályázik többé. Az azóta külföldön tartózkodó rendező nem reagált megkeresésünkre.
Török Ferenc:
Pályázom és együttműködöm a Filmalappal, amiért akár le is fideszesezhetnek, de attól még nem leszek az.
Pusztai Ferenc:
A kormányzatot rá lehetne venni, hogy a magyar filmekre legyen olcsóbb a jegy.
Szomjas György:
A Magyar Filmművészek Szövetsége most a Filmalap gesztusára vár.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!