Segítik a felelős döntést a személyi jövedelemadónk 1+1 százalékának felajánlásáról az új szabályok. Aki odafigyel, elkerülheti azokat a szervezeteket, amelyek nem arra és nem úgy használják a forrásokat, amire mi adnánk. Lapunk munkatársai azzal is segítenek, hogy elárulják, milyen szervezeteknek, milyen célokra ajánlják fel adójuk egy százalékát.
Az adakozás lemondással, anyagi áldozattal nem járó, csak pusztán némi figyelmet kívánó módja, adónk 1+1 százalékának felajánlása fontos gesztus (a civil szervezetek némelyikének a megmaradást jelenti az így befolyt összeg), mégis évről évre a jogosultak mintegy 40 százaléka valamilyen okból nem él a lehetőséggel.
Tavaly így a lehetséges 22,18 milliárd forintból csupán 14,23 milliárd indult útnak, hogy a választott egyházak és civil szervezetek munkáját segítse. További 1 milliárd forint morzsolódott le az összegből az adózók, illetve a célszervezetek (főként adminisztrációs) hibájából.
Noha a közhasznú szervezetek túlnyomó többsége szabályosan gazdálkodik a rábízott adóforintokkal, sok-sok év után a civilek ajánlásait figyelembe véve végre született pár olyan jogszabály-módosítás, melynek nyomán nőhet az adományok célba juttatásának hatékonysága és a visszaélések lehetőségének visszaszorítása, amely idáig fontos gátja volt a nyilatkozási hajlandóságnak. A legnagyobb és legsikeresebb adománygyűjtők között vannak, akiknél nem nemes a gyűjtési cél – írtuk pont egy évvel ezelőtt az egy százalék kampány finisében a civil szervezetek véleményére hivatkozva.
Az állítás utólag is beigazolódott sajnos: az elmúlt időszakban három, beteg gyerekeket „segítő” (és rendre a legtöbb 1 százalékot „begyűjtők” között végző) szervezetről derültek ki meglehetősen súlyos visszaélések. Mindez egyrészt tovább növelheti az amúgy is meglévő bizalmatlanságot a felajánlók körében, másrészt viszont „tisztul” a civil szféra, illetve tudatosabb választásra késztetheti a potenciális adakozókat. Ez utóbbi fontosságát hangsúlyozza Gerencsér Balázs, a civil szervezeteket segítő Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) Alapítvány vezetője. Nagy segítség lehet a bizalmatlanoknak, hogy egyre bővül az „etikus” védjegyet viselő szervezetek köre, melyek adománygyűjtő tevékenysége ellenőrzött, ha közülük választanak, akkor az Adománygyűjtők Önszabályozó Testületének átláthatóságot garantáló szabályai adnak nagyobb biztosítékot (atlathatosag.eu). De természetesen ezeken túl is rengeteg civil egyesület méltó arra, hogy kedvezményezettjévé váljon felajánlásunknak.
Az országos adományozási portálon, az adhat.hu-n több ezer szervezet adatai között válogathatunk.
„Fontos, hogy ne csak egy szánalomra méltó gyerek vagy kutya megható fotója alapján döntsünk, hanem ismerjük meg lehetőleg a szervezetet, amelynek adakozunk” – figyelmeztet Gerencsér Balázs, hozzátéve azt is: a fenti változások egyik hozományaként végre lehetőségünk nyílik majd jövőre arra, hogy közvetlenül is információt kérjünk arról, az általunk kiválasztott szervezet mire fordítja az adó egy százalékokból befolyt összeget.
Az is a visszaélések lehetőségét csökkenti, hogy ezentúl rövidül a felhasználhatóság ideje és szigorúbban szabályozzák az elköltés módját: a támogatás összegének mindössze negyedét fordíthatja a szervezet saját működési költségeire, a hirdetésekre szánt pénz pedig nem haladhatja meg a befolyt adomány 10 százalékát, és maximum 10 millió forintot.
A civilek leginkább azt a jövő évtől életbe lépő, és meglehetősen előremutató újítást köszöntik, amelynek értelmében előzetes regisztrációhoz lesz kötött az egy százalékok „gyűjtése”, így előre tudhatóvá válik az is, hogy ilyen-olyan okokból melyik szervezet számára nem lesz érdemes rendelkezni. Ezáltal jó eséllyel csökkenhet a „kidobott” felajánlások összege.
Adónk 1+1 százalékának felhasználása több egy-egy technikai szám feltüntetésénél az adóbevallásunkon. Alapvető lépés a helyes adománykultúra kiépítésében és a civil társadalom megerősítésében. Érezzük a súlyát, szánjunk rá egy kis időt és figyelmet – ahogy teszik ezt évről évre lapunk munkatársai is.
FACEBOOK.COM/CIVILFRIDAY
Jövő pénteken a Facebookon kampányolhatunk az általunk választott-ajánlott alapítvány mellett. Az idén debütáló Civil Friday a legnagyobb közösségi oldal eseménye, amelyet egy kommunikációs ügynökség lelkes és a civil ügyek mellett elkötelezett munkatársai szerveznek, akik arra kérik a felhasználókat, hogy „büszkélkedjenek el”, kinek és miért ajánlják fel adójuk 1 százalékát. Így ösztönözhetik barátaikat arra, hogy ne feledkezzenek meg a lehetőségről, a dönteni nem tudók számára pedig alternatívákat kínálhatnak.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!