Ha a cápa a tenyeredből eszik, a lábadból is fog: ezzel a kíméletlen igazsággal Tarlós Istvánnak is hamarosan szembesülnie kell. Ugyanis az, hogy az állam teljesítette kérését és átvette az agglomerációs közlekedés finanszírozását, valójában Budapest elfoglalásának nyitányát jelenti.
A nyilvánosság előtt mindenesetre a főpolgármester köszöni Habony Árpádnak, hogy kilobbizta Orbán Viktornál: az állam vegye át február 17-től az elővárosi közlekedést. Hálája kinyilvánításával a főpolgármester egyébként először tette nyilvánvalóvá: Habony roppant fontos személy a kormányzásban, hiszen az ő szava előrébb való, mint a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosé, aki a kabinet hivatalos Budapest-felelőse. A „leleplezés” miatt persze főjön Habony feje, Tarlósnak komolyabb gondjai vannak. Ugyanis csak első ránézésre tűnik úgy, hogy az állam segítőkezet nyújtott az agglomerációs közlekedés ügyében. Ténylegesen – Lázár szíves közlése szerint – az állam a HÉV-et is szívesen elműködteti. A BKV járatait a MÁV és Volán cégek fogják kiváltani. „Ez egy nagy lehetőség a Budapest környéki vasútfejlesztések beindítására” – mondta a főminiszter. És valóban: e célra felhasználhatók a közép-magyarországi régió fejlesztési pénzei, márpedig az infrastrukturális beruházások közül talán a vasútfejlesztésen lehet a legnagyobbat szakítani (korábban Simicska cégei is áraztak túl).
Esetleg ez az oka (értsd: pár százmilliárd forintos fejlesztési pénz), hogy Lázár azt sem bánná, ha a BKV-t is be lehetne szuszakolni a kormány alá. Forrásaink szerint egyébként nem csak a közlekedési vállalatra vetett szemet a kabinet, ahogy azt korábban megírtuk, a nyereséges fővárosi közműcégeket is szívesen vinné a központi költségvetés. Azaz a kabinet lenyelné Budapestet.
És a jelek szerint ezt Tarlós is pontosan tudja – vélhetően ezért (zsarolópotenciálja javítása érdekében) lengette be 2019-es újraindulását. Ez joggal idegesíti a Fideszt, hiszen ha a kormánypárt nem nyeri meg érdemben Budapestet, akkor alulmaradhat a parlamenti választásokon. És tény: a Fidesz, illetve a demokratikus ellenzék között a fővárosban mindössze két százalék (hiba határon belüli) a különbség. Azaz egy Tarlóssal kialakuló állóháborúra „rámehetne a főváros”. Ami pedig az önkormányzati választásokat illeti: normál esetben egy párt nélküli jelöltnek nem sok esélye lenne, de egy függetlenként startoló Tarlós valószínűleg számíthatna Simicska Lajos támogatására, illetve az is megeshetne – ha nem szakad le nagyon a fideszes jelölttől –, hogy a baloldali szavazóknál is ő a favorit.
Ha most vasárnap országgyűlési választások lennének, ön melyik pártra adná szavazatát?
(Budapest, összes megkérdezett)
Publicus Intézet - Vasárnapi Hírek
A válaszadók a kérdőív kérdéseire telefonon válaszoltak 2015. októberben, novemberben és decemberben. A nem, életkor és iskolázottság szerint reprezentatív mintába 500 fő került. A teljes mintában a mintavételi hiba +/–4,3 százalékpont.
Még mindig fakóvörös
Budapest még mindig nem az ország – legalábbis, ha a pártok népszerűségéről van szó. A Fidesz itt 3 százalékkal múlja alul országos átlagát – azaz ökölszabály szerint vidéken 12 százalékkal jobban áll, mint a fővárosban, és kiélezett választási helyzetben ez a különbség nagyon sokat számít. A Jobbik ennél arányaiban jóval gyengébben teljesít: 12 százalékos országos kedveltsége a fővárosban nyolcszázalékosra töpped, azaz vidéken 50 százalékkal erősebb, mint Budapesten. Ezzel párhuzamosan a balpártok izmosabbak az országos átlagnál: az MSZP 3 százalékkal jobb, de a DK is 2-vel. Következésképpen itt a Fidesz kontra balos összefogás (MSZP, DK, Együtt) meccset egyelőre 22:19 százalékra adják, azaz épp a hibahatáron táncol a különbség. (Persze a mérkőzést a fővárosban is az dönti el, merre „dől” a 44 százaléknyi bizonytalan.)
Kocsis tehetetlen
Bírósági döntés tiltja a fővárosnak, hogy tovább bontsák a Simicska Lajos érdekeltségeibe tartozó oszlopokat, ugyanis Budapest nem tudta megindokolni, hogy miért tekinti semmisnek a Mahir Cityposter Kft.-vel kötött szerződéseket. Így mintegy ezer Simicska-hengerhez nem nyúlhat senki a fővárosban és vidéken. 2023-ig állnak majd a Józsefvárosban is, noha épp Kocsis Máté polgármester kezdeményezte elbontásukat a fővárosi közgyűlésben. A dolog pikantériája, hogy Kocsis 2013-ban még 10 évvel hosszabbította meg a Mahir-szerződést.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!