Nem mindenki tehetséges. A többletképességek birtokosai ritkák és kivételesek. A jó pedagógus és a szülő felelőssége, hogy fény derüljön a gyerekekben lappangó különlegességre.

 
Kurucz György - Fotó: Ancsin Gábor

Rejtőzködő tehetségek

Tudta, hogy a tehetségeket nemcsak kutatják, de szűrik és gondozzák is? - Már ahol. A magyar iskolákban ugyanis erre nem nagyon van kapacitás. - A gyerek különleges képességeinek felismerése jórészt a szülők felelőssége.

Egy most 15 éves gimnazista, Ifj. Kurucz György portréja

Még ki sem jöttek a Windows okostelefonok, már programot akart készíteni hozzájuk. Nevezetesen egy sakkóra-alkalmazást. Némi utánjárással, kapcsolatok révén, sikerült szerezni egy készüléket a teszteléshez, ma pedig már nemcsak telefonokra, de a személyi számítógépekre is ingyenesen letölthető a program. Nagy cucc, mondhatnánk, ez ma már megszokott! Igen, talán az, de nem egy általános iskolás korú gyerkőctől. Ifj. Kurucz György valószínűleg az egyik legfiatalabb programozó, az alkalmazás megalkotásakor 12. életévét taposta. Tizenhárom évesen aztán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 2012 januárjában nyílt Windows Phone fejlesztési laboratóriumába járt be rendszeresen, neki köszönhető többek között egy keresztrejtvény-kitöltő és -szerkesztő alkalmazás. A most 15 éves gimnazista ősz óta az Eötvös Loránd Tudományegyetem egyik tehetséggondozó szakkörének tagja, ahol az algoritmusok kérdéskörébe merül el mélyen, nem feledkezve meg ugyanakkor számítógépes játékok, internetes oldalak készítéséről, 3D-s grafikák megalkotásáról, adatbázisok feldolgozását lehetővé tevő szűrőprogramok létrehozásáról. Az utóbbi hónapokban azonban szakított időt quadcopterek (négypropelleres drónok) vezérlőegységeinek programozására, valamint egy karakterfelismerő programot is írt, amely a kézzel rajzolt betűket azonosítja be.

Nem kétséges, hogy tehetséges, a számítógépek, a mesterséges intelligencia iránti kortársi érdeklődésen, akár a „kockaságon”, messze túlmutató az odaadása, amit saját tudásának fejlesztése is jól mutat. Szülei nem tartják csodagyereknek, okossága viszont nagy reményekre jogosítja a „digitális legényt”, aki állandó wifi közelben érzi jól magát.

Ahogy a tehetségeket általában, a családi háttér nem kicsit befolyásolhatta a 6 évesen már inkább a számítógépes programokkal, semmint a játékokkal foglalkozó Gyurit. „Egyetemistáknak szervezett, programozó tanfolyamra ült be 9 évesen. Megígértem, csöndben lesz, de ha bármi nem stimmel, nyugodtan hívjanak. Persze nem csörgött a telefon. Volt, hogy nyáron 4 hétig ilyen tanfolyamon vett részt” – emlékszik az édesapa. Meg is volt az eredménye, az ajándékba kapott Lego-robotot már saját maga programozta. „A kódok érdekeltek, létrehozni olyan dolgot, amit eddig csak használtam” – idézi föl akkori lelkesültségét a gimnazista, aki a „kódfejtés” érdekében tanult meg angolul, valódi mentor híján a neten tallózva képezte magát.

Mert hiába a programozói versenyeken elért kimagasló eredmények, ha nincs intézmény az informatikai tehetségek fölkarolására. „Hamar rájöttem, hogy találni kell egy tanárt a fiam mellé, hogy fejlődni tudjon. Hónapokig keresgéltem sikertelenül, mert aki ilyen szinten érti a programozást, az nem vállal ilyesmit. Végül úgy döntöttem, keresek egy egyetemet, ahova bejárhat” – zárja a „szülői ösztönzés” eddigi történetét id. Kurucz György.

 

-------------------------------

A tehetséges emberek legfontosabb megkülönböztető jegye, hogy „hisznek magukban és abban, hogy képesek elérni a céljaikat” – a válaszadók több mint fele ezt gondolja egy friss, 550 fős online kutatás szerint, amely a tehetséghez kapcsolható tényező-ket járta körül. A második helyre a „már így születtek” megállapítás került. A válaszadók szerint a tehetséges emberek fontos jellemzője az is, hogy képesek „megragadni az élet kínálta lehetőségeket”, emellett „kitartóan” és „következetesen dolgoznak a céljaik.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!