"Hat különböző nemzetiség képviselője ül az osztályteremben: egy amerikai, egy holland, egy ukrán, egy iráni, két szír kisdiák és egy magyar tanárnő" - így kezdődik munkatársunk, Rácz I. Péter riportja, amely teljes terjedelmében a friss VH-ban olvasható. - "A diákok a székeken foglalnak helyet az asztaloknál, a tanárnő a tábla előtt áll. Idő: tanítási. Helyszín: Budapest, Dob utca, Erzsébetvárosi Két Tannyelvű Általános Iskola, Szakiskola és Szakközépiskola. Személyek: személyesen. Történik: a magyar mint idegen nyelv oktatása. Ám most kivételesen éppen az arab írásjelekkel és kiejtésükkel ismertetik meg társaikat a szírek és az iráni tanuló. Legalább olyan nehezen megy a többieknek ennek elsajátítása, mint nekik a magyar nyelv. A rejtői derű megfogalmazására a helyzet ad alapot, illetve az, hogy az intézmény egyik jogelődjének épületében, a Kertész utcai iskolában koptatta épp száz éve a padot a magyar szerző. Az alkalom azonban jóval komolyabb: a Dobsuliban heti háromszor ülnek így össze a Magyarországon letelepedett, migráns státust elnyerő családok gyermekei, hogy nyelvórán vegyenek részt Dudás Rita tanárnő vezetésével."

 
Nem könnyű elsajátítani: a magyar mint idegen …


A riport a magyar iskolákban tanuló migráns tanulók képzéséről, helyzetéről szól, címe: "Befogadjuk, ha van kit".

"Fura módon a mostani nagy menekülthullám nemhogy növelte a magyar iskolák migráns tanulóinak számát, inkább csökkentette: a gyerekek akár családjukkal, akár kísérő nélkül csatlakoztak a Nyugatra tartó menethez. Aki mégis maradt, annak nemcsak a nyelvvel, de a hazai tankönyvekkel is meggyűlhet a baja, s miközben megismerik a kultúránkat, érzékenyítő foglalkozásokon a magyar diáktársak is megtanulják: az idegenek is épp olyan gyerekek, mint ők maguk."


A magyar és a külfüldi diákok viszonyáról, a nyár végi válságos hónapokban történtekről, egyebek között ezt olvashatjuk:
„A gyerekek közti konfliktusok inkább életkori sajátosságokból erednek, nem rasszizmusból. A nyári nagy menekülthullám során – ami a 7. kerületben, a Keleti pályaudvar környékén élők számára eleven tapasztalat volt – persze fölmerültek bennük kérdések, amiket osztályfőnöki órákon meg tudtunk beszélni – meséli Dudás Rita. – De a magyar gyerekek az osztálytársaik révén megtanulták, hogy nem az agresszió jele, ha valaki hangosan beszél, hanem kulturális sajátosság (pl. az araboknál), vagy nem lepődnek meg, ha csadorban látnak lányokat az utcán, mert az iskolában már megszokták a muszlim társaikon.”


"Befogadjuk, ha van kit" - Rácz I. Péter riportja a november 21-én megjelent VH-ban található.
A Vasárnapi Hírek már szombaton megjelent, és a nyitva tartó árusoknál vasárnap is megvásárolható. Előfizetőinknek már szombaton házhoz visszük!

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!