Az ember lényegtelen. –
Hatékony egészségügyi és oktatási rendszer, amihez mindenki egyenlően hozzáfér, tisztességes bér és méltányos nyugdíj, érdemi és egyenlő pozíciók a munkaerőpiacon, kézzelfogható segítség hátrányos helyzet esetén – így summázható az, mit takar az EU szociális pillér néven futó kezdeményezése.

 
Illusztráció - Kállai Márton


A göteborgi csúcson - november 17-én, pénteken - az uniós vezetők kinyilvánították: azt akarják, hogy egységes módon hozzák helyzetbe az unió minden rászoruló polgárát.

A magyar kabinet azonban nem akarja ezt. Hivatalosan azért, mert a szociális pillér takarásában az EU a nemzeti kormányok újabb hatásköreit akarja elvenni. Ilyesmit ugyan az Európai Néppárt, a Fidesz pártcsaládja sem érzékelt, de a kormány kitart álláspontja mellett, holott a terv épp az, hogy a nemzeti szabályozás keretein belül kell biztosítani a kívánatos ellátási színvonalat.


Szociális szempont nincs 


Magyarán amikor a kabinet „jogcsorbításra”  hivatkozik, akkor azt próbálja elfedni, hogy  nem kíván kötelező ellátási szintet biztosítani  a betegeknek, nem akarja megadni egy kevésbé  nyomorult élet lehetőségét a szegénységbe  ragadt emberek millióinak, nem célja,  hogy a dolgozói szegénységben élő vagy az  alsó középosztályhoz tartozó gyerekek érdemi  tudáshoz jussanak, nem szándékozik megemelni  a minimálbért, és végül nem érdekli  mintegy egymillió nyugdíjas sorsa.

Az, hogy a kormány ódzkodik a szociális  pillértől, nem véletlen. Ha életbe lépne, több  százezer ember sorsát kellene szinte azonnal  rendeznie.

Csak két példa. Kezdeni kellene  valamit azokkal az őstermelőkkel, akik több  százezren vannak, és most érik el a nyugdíjas  korhatárt. Ez az alacsony adókkal és járulékokkal  vonzóvá tett mezőgazdasági vállalkozási  forma rendkívül alacsony időskori járandóságot  jelent: sok őstermelő 15–40 ezer  forintra számíthat legfeljebb. Ez praktikusan  azt jelenti, hogy még a 28 ezer forintos nyugdíjminimumot  sem kapják meg. És ez nem félreértés,  viszonylag egyszerűen be lehet esni  a minimum alá. Ugyanis a mintegy 28 ezer  forintot az állam „teljes nyugdíjnak” tekinti, és  csak annak jár, aki legalább 20 évnyi munkaviszonyt  fel tud mutatni. Aki erre nem képes,  az úgynevezett résznyugdíjra jogosult (aminek  összege bármennyi lehet), de csakis akkor, ha  legalább 15 év munkaviszonyt képes villantani.

Ha ennyi nem jön össze, semmi nem jár.

Tekintve, hogy az átlagnyugdíj jelenleg 123  ezer forint, amennyiben a szociális pillér lenne  irányadó, csak az őstermelők időskori járandóságának  kiigazítása évi több tízmilliárd
 forintba kerülne.

Hasonló a helyzet közmunkások  esetében, ugyanis egyrészt havi keresetük  mintegy nettó 54 ezer forint (a nettó minimálbér  majdnem 85 ezer forint), és mivel közmunka  átlagosan fél évnyi jut, a teljes nyugdíjhoz  (ami legfeljebb pár tízezer forint) a mintegy  400 ezer közfoglalkoztatottnak 40 éven át kell  dolgozni.

A szociális pillér irányelvei szerint  e réteg nyugdíját is normalizálni kellene – ez  újabb több tízmilliárdos tétel. Ráadásul a közmunkások  esetében a fizetséget is legalább a  minimálbér szintjére kellene hozni – további  tízmilliárdos tétel.

És akkor még szó sem esett arról, hogy mi  legyen az évente százmilliárdos nagyságrendű  többletpénzt igénylő közellátó rendszerekkel,  a gyalázatos állapotban lévő szociális segélyezéssel  és így tovább. A helyzet az, hogyha  Magyarország tagja lenne a szociális pillér-kezdeményezésnek,  akkor összességében évi  több százmilliárd forintot kellene elkölteni a  szétszaggatott szociális háló összefoltozására,  az emberek életkörülményeinek javítására  – így könnyebb a nemzeti jogosítványok sérelméről  beszélni.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!