Jogsértő módon tovább futhatnak a túlkoros mentőautók
- Hiába a kormányzati sikerpropaganda, nem sikerült időben beszerezni az új autókat
- Egyre kevesebbszer érnek ki a mentők 15 perc alatt a betegekhez
A jogszabályi előírás ellenére a nyugdíjkorhatárán túl is szolgálhat az Országos Mentőszolgálat 39 mentőautója, pedig január elején betöltötték a 13. életévüket. A gazdasági igazgató utasítása alapján addig maradhatnak, amíg nem sikerül az idei beszerzéséből újat állítani a helyükbe. A sürgősségi orvosok egyik hazai szervezete, a Magyar Oxyológiai Társaság miniszternek írt levélben fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy ezzel megsértik a jogszabályt. S egyben arra is figyelmeztettek, hogy a gazdasági igazgatói szerepkör nem ad lehetőséget a rendelet felülírására.
Hiába része rendre a kormányzati sikerpropagandának az új mentőautók vásárlása, nem ez az első eset, hogy nem sikerült időben pótolni a kiöregedő kocsikat, 2011-ben még a jogszabályt is módosította: ekkor emelték a járművek „nyugdíjkorhatárát” 10-ről 13 évre. Most a 39 autóval ebből is kicsúsztak. A tíz évnél öregebb kocsikat nemcsak azért kellene cserélni, mert gyakrabban romlanak el, de nagyobb a kockázata annak is, hogy időben odaér-e a beteghez.
Bár a cserélendő autók pótlására már tavaly ott volt kétmilliárd forint az OMSZ számláján, csak december végén írták ki a tendert 169 jármű beszerzésére. Úgy tudni, e késlekedés oka részben a megbízott mentő-főigazgató személye körüli bizonytalanság volt.
A kormányzat nyár vége óta lebegtette a vezetőcserét. Az alig egy éve megbízott főigazgató mellé szeptemberben Balog Zoltán humánminiszter Mártai István személyében miniszteri tanácsadót rendelt a mentőszolgálathoz, akit egyben megbízott az amúgy a főigazgató hatáskörébe tartozó feladatokkal – például a mentőséletpályamodell kidolgozásával – is. Közben megjelent a Magyar Közlönyben a főigazgatói pályázat, ám a posztért induló több mint féltucat jelölt közül a miniszter csak nehezen tudott választani. Végül december 6-án Csató Gábor nyerte el a posztot. A több hónapos főigazgatói casting azonban nem kedvezett a mentőautó-tendernek sem, a szolgálat élén álló Máté Gábornak már jó ideje nem volt kellő támogatása ahhoz, hogy ilyen jelentős döntést hozzon.
Az OMSZ kommunikációs igazgatója, Győrfi Pál kérdésünkre, hogy ha most a szolgálat leállítaná a 39 túlkoros autót, az ország mely részén okozna az ellátási problémát, azt válaszolta: a 39 elöregedett kivonása a mentésből folyamatban van. Hozzátette: az OMSZ flottájában több mint 1000 gépjármű van, amiből több mint 200 a tartalék.
„A folyamatos feladatellátást a tartalék gépkocsik szükség szerinti átcsoportosításával biztosítjuk.” A mentőszolgálat álláspontja szerint a közbeszerzési eljárás időben elindult, a forrás felhasználása folyik.
Magyarországon most 748 autó vesz részt a mentésben, több mint felük kora finoman szólva is előrehaladott: 600-700 ezer kilométert is megtettek már a betegekkel.
Az a hazai sajtóból is jól ismert, van olyan nap, hogy csúcsidőben egy-egy irányítóközponthoz több segélykérés érkezik, mint ahány autója van a szolgálatnak. Mindennek egyik következménye, hogy 2015-ben a sürgős esetek (650 ezer/év) csak mintegy 68 százalékában ért ki a mentő 15 perc alatt a beteghez, és a bajba jutottak több mint 7 százaléka (45 500 ember) több mint fél órát várt a segítségre. Ez az arány 2009 óta folyamatosan romlik, abban az évben a 15 percen belüli kiérkezési arány még 78 százalék volt.
A lakosság mentőellátásának mutatószámai
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!