Hiába minden tiltakozás, az új útdíjfizetési rendszer elsöprő sikert aratott. Legalábbis a kormányzati kommunikáció ezt sugallja – ismét.
Amikor az agglomerációs polgármestereket ELŐZETES egyeztetésre hívta a kormány – néhány nappal a tervezet nyilvánosságra kerülése UTÁN –, Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára elnézést kért, amiért fáradt (de épp most érkezett vissza egy szép és távoli szigetről), úgyhogy az érdemi vita helyett inkább csak felolvasná az álláspontját. Aztán, miután az érintett polgármesterek ízekre szedték a javaslatot, kiállt az újságírók elé, és azt mondta: az új rendszerrel mindannyian alapvetően egyetértettek, az egyeztetés sikeres volt. Igaz, Fónagy János azt is mondta: alaptalanok azok a polgármesteri aggodalmak, hogy az ingyenesség megszűnése miatt a külvárosi részeken és az agglomerációban megnövekszik majd a forgalom.
„Kizárt dolog, hogy havonta egy liter benzin áráért valaki elkezd bujkálni a városi utakon ahelyett, hogy felmenne a gyorsforgalmi utakra” – fogalmazott. Fónagy János – ahogy a fideszes politikusok is mind – nem győzik hangsúlyozni, hogy az új, megyei matricarendszerrel mindenki annyit spórol majd, hogy bőven marad pénz alkalmanként országos matricát váltani, és még így is több marad az autósoknál, mint korábban. Ez egyébként tény. De nem menti azt a fejvesztett kapkodást, amivel – néhány milliárd forintnyi bevétel reményében – egy nap alatt hoznak átgondolatlan, hibás jogszabályt, magyarázkodásra kényszerítve saját embereiket és tönkretéve néhány tízezer ember nyugalmát. Mert például a budaörsi polgárokat egyáltalán nem érdekli, hogy egy liter benzin áráért nem érdemes „bujkálni”, amikor egy nappal a rendelet életbe lépése után – bár a fél ország szabadságon van – városukban duplájára nőtt a forgalom. És valószínűleg azok a polgárok sem olvasnak Fónagyot eredetiben, akik egyelőre mégsem fizetnének ki havonta egy literrel több benzint azért, hogy eljussanak megszokott bevásárlóhelyükre, inkább választják a néhány kilométeres lassú pöfögést egy tündéri kisváros takaros házai között.
Amúgy ha néhány nappal tovább dolgoznak derék politikusaink az új útdíjrendeleten, talán ők is észreveszik azokat a logikai bukfenceket, amiken azóta a fél ország röhög – bár inkább kínjában, mint jókedvében.
Wintermantel Zsolt újpesti polgármester szúrta ki például, hogy a kormány térképe szerint a Megyeri híd az M0–74-es csomóponttól ingyenes. Csakhogy a valóságban „az első pont, ahol le lehet jönni, az a 75-ös!” – írta a derék polgi a Facebookon. Vagy ott van Ferihegy.
A rendelet kimondja, hogy Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak minősülnek, így itt nem kell útdíjat fizetni. Ha valaki Budapestről a reptérre autózik a gyorsforgalmin (naponta több ezren megteszik), akkor egy alig 500 méteres szakasz miatt, ami valóban nem a főváros belterülete, mégis ki kell fizetnie az 5000 forintos éves matricát akkor is, ha csak egy évben egyszer megy ki a mamáért.
De hogy ne csak budapesti példákat soroljunk: az M86-os Vas megyei szakaszán díjfizetésre utaló táblákat szereltek fel december 31-én. Pedig Hende Csaba honvédelmi miniszter néhány nappal korábban egy interjúban azt mondta: „csupán riogatás az az ellenzéki felvetés, miszerint fizetőssé tennék az út használatát. Ma sem fizetős a 86-os út, miért lenne fizetős? Nem autópályáról, autóútról beszélünk, ezek a kamionforgalmat leszámítva nem fizetősek, semmilyen, ezzel ellentétes kormányzati előterjesztés nincsen.” Aztán kiderült, hogy mégis van: a kormany.hu-n feketén- fehéren az áll, hogy az M86- os Szombathely és Szeleste között mostantól fizetős. Szegény miniszter, valószínűleg rossz szöveget kapott. Mondjuk, becsületére legyen mondva, egy nappal később korrigált, „diszkriminatívnak és igazságtalannak” nevezve a rendeletet, amellyel kapcsolatban viharsebesen egyeztetést kezdeményez Seszták miniszterrel.
Egy másik gyönyörű eset a Pentele hídé. Cserna Gábor, Dunaújváros fideszes polgármestere még december közepén nyugtatta meg a városi képviselő-testületet, hogy „a Megyeri híd kikerült, a Pentele híd nem került be” az útdíj január 1-jétől érvényes rendszerébe. Aztán persze kiderült, hogy de, sőt. A Pentele híd két megye (Fejér és Bács-Kiskun) azonos számú gyorsforgalmi útját köti össze, így az áthaladásért évente egyszer tízezer forintot kell fizetni. De jobb, ha arra is felkészülünk, hogy a röszkei határátkelő is matricaköteles.
Apropó, fizetés. Aki december 31-én szerette volna „jó előre” megvenni a másnapra érvényes megyei matricát, nem tehette meg. Másnap – némi sorállás után – igen, de csak bizonyos helyeken.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. informatikai rendszere gyakorlatilag összeomlott, órákig elérhetetlen volt az online díjfizetés. A benzinkutakról pedig kiderült, hogy némelyiknél februárig egyáltalán nem lehet megyei matricát vásárolni.
Ahol pedig fizetni kell, ott bírságolni is szoktak – tartja a népi bölcsesség. Hála azonban a kormány nagylelkűségének, egy hónap haladékot kaptak az autósok, vélhetően azért, hogy addig megértsék és átérezzék az új rendszert. Az idevágó rendelkezés szerint „2015. január 1. és 2015. január 31. között észlelt jogosulatlan úthasználat esetén a pótdíj utólagos elengedésének van helye, amennyiben a pótdíj megfizetésére kötelezett 2015. március 1-jét megelőzően a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati irodájában szolgáltatási díj megfizetése mellett, a jogosulatlan úthasználat helye szerinti éves megyei vagy éves (országos) jogosultságot vásárol.” Vagyis, ha rajtakapnak a bliccelésen, de utólag megvesszük az éves matricát, nem kell fizetni. Pontosabban mégiscsak kell: 1470 forint „szolgáltatási díjat”, persze az 5000 forinton felül és csakis a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban.
És miközben mindenki az új fizetnivalókkal volt elfoglalva, az illetékesek szépen csendben egy apró módosítással megduplázták néhány tízezer autós terheit. Mert bár a személyautók és motorkerékpárok díjtételei (D1 és D1-M) 2015-ben nem változnak, a hétszemélyesnél tágasabb személyautók más díjkategóriába kerültek, és az eddigi kétszeresét kénytelenek fizetni. Ezeket az autókat egyébként zömmel nagycsaládosok használják.
Az LMP az Alkotmánybíróság józan eszében bízik: ők a másik két ellenzéki frakcióval közösen kezdeményeznének alkotmánybírósági normakontrollt, amihez egyébként a képviselők egynegyedének támogatása szükséges.
A január 1-jén életbe lépett változások értelmében az idei évtől csak a következő útszakaszok maradnak díjmentesek: az M0 autóút 1. számú főút és M5 autópálya közötti szakasza, az M0 autóút 4. számú főút és M3 autópálya közötti szakasza, az M0 autóút 11. számú főút és a 2. számú főút közötti szakasza, valamint a teljes M31-es autópálya. A díjköteles úthálózat térképe a nemzetiutdij.hu oldalon található. Az M0 további részei, valamint a körgyűrűn belül a gyorsforgalmi utak ki- és bevezető szakaszai mellett az eddig díjmentesen használható városi elkerülők és autóutak is elvesztik díjmentességüket, és az új szabályozás hatálybalépésével kizárólag matricahasználat mellett van mód jogszerűen igénybe venni őket.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tájékoztatása szerint a viszonteladó partnerekkel együtt péntek déli 12 óráig mintegy 82 ezer e-matricát értékesítettek, csaknem 50 ezer autós váltott már megyei matricát.
A 2014. december 31-e előtt vásárolt 10 napos és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2014-es éves matricák 2015. január 31-ig érvényesek a vásárláskor érvényben lévő feltételek mellett.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!