Pár száz embernek volt vörösiszap, a többieknek aranyiszap – ez egy helyi károsult véleménye a vörösiszap sújtotta térség kármentesítéséről. Cikkünk szerzője a Népszabadságban közölt már tényfeltáró írásokat a kormányzó pártokhoz köthető, offshore hátterű cégekről, amelyek esetenként milliárdos megbízásokat kaptak az államtól a helyreállításra. Nehezen emészthető írás következik, és nemcsak a sok szám és adat miatt…

Németh András Péter felvételei

- – Kép 1/4

Beszédes a hallgatás: a kolontári katasztrófa kármentesítésében résztvevő cégek teljes névsorát egyik állami szerv sem adja ki. Vagy nem tudják. Vagy nem ismerik. Vagy nem akarják. Csak fizetnek nekik.

Eleinte csak egy információt szeretett volna megerősíttetni vagy cáfoltatni e sorok írója a nyár elején. Az információ úgy szólt, hogy közvetlenül a tragédia után még egy közeli dolomitbányából, Szőcről szállították a helyreállításhoz szükséges anyagot Kolontárra. Aztán változott a beszerzés helye: az újjáépítéshez később a háromszor távolabbi, 47 kilométerre fekvő, Pápa közeli Ugod II. dióspusztai bányából került anyag a kármentesítéshez. A helyiek nehezményezik is, hogy ők alig jutottak szsrephez.

Hogy miért, arra az illetékesek nem válaszoltak. Egyfajta magyarázat azonban bizonyosan adódik: a dióspusztai bánya bérlőjének személye. A bányát ugyanis a budapesti Dolomit 2002. Kft. bérli, melynek tulajdonosa bizonyos Simicska József (ő az ügyvezető is) és Simicska Tibor. Simicska – nem mindennapi név. A család egyik tagja, Lajos, egykori APEH-elnök, a mai napig a Fidesz meghatározó gazdasági háttérembere.

A kft.-tulajdonos, bányabérlő Simicska József korábban nem is tagadta, hogy rokona Simicska Lajosnak, a rokonsági fokról azonban nem beszélt. Simicskáék a bányát egy állami cégtől, a Bakonyerdő Zrt.-től bérlik. Tőlük is megkérdeztük, hova szállítanak a bérlőik, azt válaszolták: fogalmuk sincs. Mindenesetre a Simicska fivérek cége, a Dolomit 2002. Kft. részvételét a kármentesítésben az elmúlt három hónapban, az első tényfeltáró írások megjelenése óta nem cáfolta egyetlen érintett sem.

Simicskáék cége persze csak al-al-alvállalkozó lehet a kármentesítésben. A fővállalkozó a pécsi székhelyű állami vállalat, a Mecsekérc Zrt., amelyet a vidékfejlesztési miniszter bízott meg a munkával. A 18 milliárdosra kalkulált kármentesítési munkálatokból – ez a 18 milliárd forint csupán a vidékfejlesztési tárcánál lévő szelete a Belügyminisztériumhoz fölterjesztett kifizetési listának, amit 50 milliárdosra becsülnek a történet végére – az eddig kifizetett 8,15 milliárd forintból azonban mindössze 670 millió forint a fővállalkozó Mecsekérc bevétele, a többit alvállalkozók, 12-24 fős cégek között oszthattak le. Vagyis a tíz százalékot sem éri el a köztulajdonban lévő pécsi társaság saját teljesítése. A Mecsekérc a pénzt két fő alvállalkozójának továbbítja, egyikük, a Pentavia Kft. saját teljesítése 3,5 milliárd forintnyi lesz a két ütemben az év végéig, a másik kiemelt alvállalkozóé, a Kemút Trans Kft.-é pedig 2,85 milliárd forint. De vajon hova, kikhez jut ebből? A válasz titkos, legalábbis nem nyilvános, az al-al-alvállalkozók nevét közzétenni sem kötelező, és őket versenyeztetni sem szükséges. Mi mégis megpróbáltunk utánajárni. Amit találtunk: a kormány által oly nagy elánnal üldözött offshore cégek szövevényes hálóját.

Kezdjük a fő alvállalkozókkal, a mecsekerc.hu-n közzétett részvevő cégek tulajdonosi történetével. Az imént már említett Pentavia Építőipari Kft. tulajdonjogát november végén vette át Nagy Zoltán szolnoki vállalkozó egy offshore cégtől, bizonyos Green Venture Invest AG-tól, amely egyébként nem régen, tavaly februárban lett az építőipari cég birtokosa. Igencsak figyelemreméltó: az ismeretlen hátterű Green Venture Invest azonos ügyvezetővel, azonos címen volt bejegyezve a svájci városban, Zollikonban Simicska Lajos és a szintén Fidesz-háttérembernek tartott Nyerges Zsolt azóta megszüntetett cégével.

A Green Venture Invest AG korábban a bajai Szőke Gábortól vette meg a céget. Sajátos személyi kapcsolódás, hogy Szőke is érintett a kármentesítési munkálatokban, hiszen az abba bevont Vértesi Környezet­gazdálkodási Kft. vezetője volt augusztus 1-jéig. Szőke elődje a Vértesi Környezetgazdálkodási Kft. élén pedig nem volt más, mint Endrédy István, korábbi Fidesz–KDNP-s önkormányzati képviselő. Endrédy ma a fővállalkozó Mecsekérc Zrt. vezetője, posztjára az iszapkatasztrófát követően nevezték ki.

Endrédy kinevezése után megbízáshoz jutott korábbi cége is: a 14 fős oroszlányi Vértesi Környezet­gazdálkodási Kft. 1,25 milliárdos projektirányítási feladatot kapott. Az oroszlányi cégnek egyébként az egyik tulajdonosa a Pentavia Kft. – az egyik fő alvállalkozó cég –, a másik pedig a Tatai Környezetvédelmi Zrt. Ez utóbbi vállalat tavaly novemberig szintén egy offshore cég, az ismeretlen hátterű, Cipruson bejegyzett társaság, a Wyatte Holdings Overseas Limited többségi tulajdonában állt. A Tatai Környezetvédelmi Zrt. egyébként nemcsak a Vértesi Környezetgazdálkodási Kft.-nek, de a tatabányai Gallavit Környezetvédelmi Kft.-nek, valamint a tatai TKV-Trans Fuvarozó Kft.-nek is a tulajdonosa – e két cég pedig összesen mintegy kétmilliárd forint értékű megbízást kapott a kármentesítésben. Vagyis mindezek alapján állítható: a különböző kármentesítési megbízásokért fizetett összegek valójában egy és ugyanazon tulajdonosi kört gazdagíthattak.

A tulajdonosi összefonódás máshol is feltűnő. A kármentesítésben közel egymilliárdos megbízást kapott budapesti Terra-Log Kft. tulajdonjogát tavaly december közepén vette át a nicosiai bejegyzésű Polley Management Limitedtől egy budapesti társaság, az M-ENviron Kft. Ez a cég, az M-ENviron, vásárolta meg tavaly novemberben egy ciprusi offshore cégtől a MÁVNATÚRA Kft.-t, amelyet Envisio Környezetvédelmi Kft. névre keresztelték át – mindezek után talán már nem is annyira meglepő, hogy az Envisiónak is jutott egy 700 milliós szelet a kármentesítési munkákból.

A Schmidtgép 2005. Kft. közel kétmilliárdos megbízást kapott – ennek a cégnek a fővállalkozó Pentavia Kft.-ben is tulajdonos Nagy Zoltán a birtokosa. Az a Nagy Zoltán, aki tavalyig a Közgép Zrt. vezető tisztségviselője volt. A Közgépnek azóta új vezetője van, a néhány sorral feljebb e cikkben már Simicska Lajos mellett szerepelt állítólagos Fidesz-háttérember, Nyerges Zsolt. Persze a Közgép is kapott feladatot: közel 700 millióért útépítési, vízelvezetési munkákat bíztak rá.

 

Az ötmillió forint feletti szerződéseket a köztulajdonban álló gazdasági társaságok honlapján közzé kell tenni – ez áll a takarékosabb működésről szóló 2009. évi CXXII. törvény 2. § (3) bekezdésében. A Ptk. 81. § (3) bekezdése alapján nem hivatkozhatnak üzleti titokra. Azt nem szabályozza törvény, hogy a közpénzből milliárdos megbízást kapó állami cégek tegyék nyitottá, hogy a fővállalkozóik által alvállalkozóknak továbbadott feladatokat azok milyen cégeknek, milyen értékben adták tovább 5 millió forint feletti értékben. Így nem tudható meg, hogy megfeleltek-e az üzleti tisztesség, az ésszerűség és gazdaságosság szempontjainak.

 

Mementó

Még két nap van hátra hazánk eddigi legnagyobb ökológiai következményekkel járó ipari katasztrófája, a MAL Zrt. 10-es zagytárózójából kiszabadult 13,5 pH értékű egymillió köbméternyi maró lúgos vörösiszap-ömlés egyéves évfordulójáig. 2010. október 4-én, hétfőn 12.28 perckor 40 km/óra sebességgel tört rá a közeli három településre, Kolontárra, Devecserre és Somlóvásárhelyre az alumíniumgyártás rettenetes károkat okozó, 10 ember életét követelő „technológiai maradványa”, magával ragadva embert, jószágot, autót, ingóságot – letarolva mindent. Az évfordulón emlékező istentisztelettel, fáklyás felvonulással, Devecser­ben mementópark-avatással gondolnak azokra, akik már nincsenek köztük, köztünk. A legfiatalabbra, Juhász Angyalkára (élt 14 hónapot), Pados Zsoltra (36), aki terepjárón mentett másokat, míg az áradat el nem vitte őt is. És a többiekre: Szanyi Jánosra és feleségére, Fürst Ferencre és feleségére, Kovács Imrére, Fuchs Jánosnéra, Stumpf Annára és Stumpf Ernőre.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!