Rendkívüli árengedmények, kígyózó sorok, tülekedő vásárlók – lapzártánkkor már tombolt a Black Friday. Aki távol maradt, a tévében láthat hisztérikus áruházi tömegjeleneteket. Ám a vevőket újabban a webshopok felé terelik.

 

„Mi ócsó?”, kérdezte a bécsi Mariahilfer Strassén az egyszeri magyar bevásárlóturista lökdösődés közben, csomagokat cipelő, ismeretlen honfitársaitól karácsony előtt, valamikor az 1980-as évek végén. A városi legenda a tanúság rá, hogy mi, kelet-közép-európaiak már akkor, a vasfüggöny mögül érkezve ráéreztünk a konzumkultúra lényegére, pedig még nem is ismertük a Fekete péntek fogalmát. Amint néhány órára kiszabadultunk létünk szűkös keretei közül, be a csillogó-villogó ausztriai boltba, vettük, ami „ócsó”. Ha kellett, ha nem. Ugyanerre a pofonegyszerű ötletre alapozták a híres-hírhedt november végi bevásárlónapot az Atlanti-óceánon túl.

Piros és fekete

Persze, hogy Amerikából indult világhódító útjára a Black Friday. Az Egyesült Államokban 1952 óta hagyományosan ilyenkor, a hálaadás napja utáni pénteken kezdődik a karácsonyi szezon a boltokban. Az elnevezés eredete kissé homályos. Az egyik lehetséges magyarázat szerint a régi könyvelők piros tintával zárták a veszteséges mérleget, feketével a nyereségeset, és ezen a napon mindig erős pluszban zártak. Európába az ezredforduló után jutott el a Black Friday, Magyarországon öt évvel ezelőtt, 2013-ban rendezték az első „hivatalos” kiskereskedelmi Fekete pénteket. A szokás hamar meghonosodott Mexikótól Indiáig.

Elcsábított vevők

Mindenhol működik a bevált recept: a vásárlókat egyszeri, rendkívüli árengedményekkel csábítják az üzletekbe, hogy „spórolhassanak”. A jámbor nép pedig elcsábul, és beleveti magát a fogyasztás orgiájába. A legelszántabbak már a nyitás előtti éjszakát is sorban állva töltik a szupermarket bejáratánál. A jámborság néha odavész, és jön a tettlegesség. Sokan eszüket, néhányan életüket vesztik. Tapostak már halálra biztonsági őrt (New York állam, 2008) és eladót (Nyugat-Virginia, 2011). Kaliforniában egy játékbolt előtti vitában két embert lőttek agyon tíz éve. A kisebb incidensek, verekedések, paprikaspray-támadások megszokottá váltak, rendszerint el sem érik a nyilvánosság ingerküszöbét.

Átverik, akit lehet

A vérbeli fogyasztót nem tántorítja el kényelmetlenség, se veszély, ragaszkodik a Fekete péntekhez. Pedig nem biztos, hogy jól jár. Felmérések szerint ilyenkor gyakoribbak a becsapós reklámok, a megtévesztő árak, több a silány holmi – nagyobb a kínos meglepetés kockázata. Aki céltudatosan felméri a választékot, az könnyen talál előnyösebb ajánlatot, vehet olcsóbb, jobb minőségű, igényeinek megfelelőbb terméket az év bármely napján, mint az őrült forgatagban. Csakhogy a Black Friday nem a tudatosságról szól, hanem a shoppingolás mámorító élményéről. Ha a bevásárlóközpont a fogyasztói társadalom szentélye, akkor a felfordulás vallásos szertartásnak felel meg.

Ám szokásaink változóban vannak, ami meglátszik a Fekete pénteken is. Londonban tavaly például érezhetően kisebb volt a nyüzsgés, mint az előző években. Egyre többet vásárolunk ugyanis online. A brit adatok szerint azon az egyetlen napon 1,4 milliárd fontot költöttek internetes shoppingra, ami 12 százalékos emelkedés, míg a szupermarketekben 4 százalékkal visszaesett a forgalom. Egyre inkább a webáruházak felé terelik az embereket. Magyarországon is bővül az online piac, aminek biztos jele, hogy a vásárlási láz közepette elszaporodnak a csaló webshopok. Ha így megy tovább, még megérhetjük, hogy elmaradnak a tévéhíradókból a Black Friday bizarr tömegjelenetei.

FOTÓ: PAULO WITHAKER, REUTERS

 

Címkék: vásárlás

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!