Egy ország döbbent meg a Népszabadság által közölt leleplezésen: az eddig mindegy 200 milliárd(!) forintos állami megbízást elnyert Közgép Zrt. tulajdonosa Simicska Lajos, a Fideszhez igen közeli üzletember. A váratlan fordulatot az új közbeszerzési törvény idézte elő, amely szerint állami közbeszerzésen csak olyan cég vehet részt, amelynek ismert a tulajdonosi háttere.
A Közgépnek Simicska a tulajdonosa, elnöke viszont a szintén Fidesz-közeliként emlegetett Nyerges Zsolt, akinek összeszámolni is nehéz közvetlen érdekeltségeit. Van mezőgazdasági, média, malomipari, energetika (a számtalan állami megbízást elnyert E-OS), bioenergetikai, informatikai, vegyipari, műanyagipari, acélipari, pénzügyi, hirdetési (kormányzati hirdetésekkel ellátva) és sport profilú cége is. Több vállalkozásban felbukkant Petykó Zoltánnak, az uniós fejlesztéseket felügyelő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) jelenlegi elnökének a neve, de előfordult Tarlós István főpolgármesteré (volt fb-tag), Töröcskei Istváné, az Államadósság Kezelő Központ és egyben – a lex Töröcskeinek hála – a Széchenyi Bank elnökéé (volt társtulajdonos). Schváb Zoltán, a Közgép építési igazgatója a Fellegi Tamás (Nyerges tőle vette meg az Infocentert) által irányított Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NEFMI) közlekedésért felelős helyettes államtitkára lett és mostanság a GYSEV vezetőjeként emlegetik (írásunkat lásd a 6-7. oldalon). Nyerges agrárcége egyike volt Ángyán József lemondott államtitkár oligarchás példáinak, amikor a helyi családi gazdaságok orra elől halásszák el az állami földeket.
Nyerges testvére, Attila (végzettsége szerint állatorvos) jelenleg a NEFMI-ben politikai főtanácsadó, ahol a miniszter Németh Lászlóné, Simicska egykori közeli munkatársa. Ők ketten az állami Magyar Fejlesztési Bankban (MFB) dolgoztak együtt, amely pénzintézet 34 milliárd(!) forintos óriás hitelkeretet nyitott Simicska cége, a Közgép számára akkor, amikor vállalkozók a banki hitelezés teljes befagyására panaszkodnak országszerte.
Súlyos szabálytalanságokat állapított meg egy 12 milliárdosra becsült útépítésre kiírt pályázatban a Közbeszerzési Döntőbizottság, amely többek között a túlzott elvárásokat kifogásolta: az egyik úgy leszűkítette a jelentkezők körét, hogy annak a konzorciumnak kedvezett, amely a Közgép részvételével állt fel, ráadásul sérült a verseny tisztasága és nyilvánossága is – írta az [origo]. A Vásárosnamény és Nyíregyháza közé tervezett autópálya-szakasz építése így tovább késik. Mivel az autópálya-építés nem dübörög annyira, az uniós forrásokból finanszírozható vasútfelújítás lett az új állami infrastruktúra-beruházások középpontja. A Budapest–Székesfehérvár vonalra szánt 119,2 milliárd forintos keretet toldották meg 15,6 milliárddal, majd a Szajol–Püspökladány vonal felújítására előirányzott 137,4 milliárdot növelték meg 24,4 milliárd forinttal. A beérkezett ajánlatok magasabb összeget tartalmaztak a kiírásban szereplőnél, és hogy ne legyen érvénytelen a közbeszerzés, egyszerűen hozzácsaptak 40 milliárdot. Így a 67-67 kilométeres vonalak felújítása kilométerenként 2 és 2,4 milliárd forintba kerülnek – többe, mint egy ugyanekkora autópálya-szakasz felépítése. Talán kitalálták már, melyik cég lett a kedvezményezettje ezen beruházásoknak: a Közgép. Ráadásul úgy – írta a nol.hu –, hogy mind a két közbeszerzésen a Közgép vezette konzorcium csak a 3. helyet szerezte meg, ám minden más pályázó ajánlatát érvénytelennek minősítették, összeállítóikat pedig kizárták a versenyből. Így a Közgép mind a két esetben az előzetesen kiszámított mérnökárnál nagyobb összeggel tudott nyerni.
Még jó, hogy „a magyar választók megbuktatták a hatalommal visszaélő oligarchák rendszerét”. Ja, pardon, ez 2010-ben volt Orbán Viktor szerint.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!