250 ezer devizaalapú autóhiteles van az országban, nagy részük magánember.
- A svájci frank árfolyama miatt 20 százalékkal emelkedik a törlesztőrészletük
Még a 182 ezer sem kevés. Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára újabb adatokat mond: a szerződések 80 százaléka lakossági szerződés, és csak 20 százalékra tehető a céges ügyfelek száma.
Egyelőre úgy néz ki, hogy az érintettek hiába várják, hogy a lakáshitelesekhez hasonló könnyítéseket kapjanak a kormány részéről. Kisebb reménysugár akkor csillant fel, amikor január közepén Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője arról beszélt, elképzelhető, az autóhitelesek megmentésével is foglalkoznak majd a bankok elszámoltatása után. Azóta viszont Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti államtitkára azt válaszolta egy MSZP-s honatya kérdésére: a jelzáloghitelektől eltérő szerződéstípusoknál a forintosításra csak a jelenlegi piaci árfolyamon lenne lehetőség, amely a jelenlegi árfolyamkörnyezet miatt nem előnyös az ügyfelek számára. Vagyis a hitelek törlesztéséről az ügyfeleknek és a bankoknak kell megegyezniük – mint arra Orbán Viktor miniszterelnök is buzdított a múlt héten.
Pedig a svájci frank árfolyamának újabb robbanása átlagosan újabb 20 százalékkal növeli meg a havonta befizetendő összeget, és csak kis mértékben javít a helyzeten, hogy némileg csökken a nyilvántartott tartozásuk az egyoldalú kamatmódosításokkal kapcsolatos elszámoltatás eredményeként.
Hiszen már a 2008-as árfolyam-növekedés is olyan helyzetet teremtett, hogy a hitelesek tartozása magasabb lett, mint az autóik értéke. Ez viszont klasszikus csapdahelyzet, hiszen ilyenkor az sem segít, ha az adós megpróbál megszabadulni az autójától vagy visszaadja azt a banknak. Ilyenkor fizetheti tovább a hitelt, csak éppen autó nélkül marad.
Azok előtt, akik képtelenek kigazdálkodni a havi törlesztőrészleteiket, és elhúzódó, bizonytalan kimenetelű pereskedésbe sem szeretnének belemenni a bankjukkal, két lehetőség marad: a futamidő meghosszabbítása, amit a bankok általában felajánlanak az ügyfeleknek; vagy jelzálogalapú szabad felhasználású hitellel váltják ki autóhitelüket, melynek alacsonyabb a kamata.
30 százalék
A válság után az új autók értékesítése hirtelen a korábbi 30 százalékára esett vissza. 2014 ebből a szempontból a legjobbnak számított a 2009-es mélypont óta, 25 százalékkal bővült az új autók piaca. A vásárlók nagy része cég.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!