Dizájner és marketinges, gazdasági agrármérnök és könyvelő, vámügyintéző és külkereskedelmi üzletkötő, de feltaláló is és Franciaországban végzett mesterképzést. Néhány hete pedig a világ legkreatívabb embere. Egyik ötletét megvette a Danone, így Kínában egy általa kitalált üdítőital kerül hamarosan a boltokba.
„A siker titka a sok gyakorlás, a rutin: minél több ötleten gondolkodunk, annál könnyebben jönnek a kreatív gondolatok” – mondja a 39 éves, Szolnokon élő Czifra Zita. „A versenyen is a legkülönbözőbb márkák felhívására adtam be ötleteket, volt köztük divatcikk, tudományos kísérlet, élelmiszer, mobilapplikáció” – teszi hozzá. Az eyeka.com nevű internetes oldalon zajló megmérettetésen 362 ezer, a világ minden tájáról érkező társát győzte le azzal, hogy 103 világmárkának adott olyan marketingötleteket, amelyeket a cégek el is fogadtak és alkalmazni is fognak. A verseny folyamatosan zajlik a weboldalon és negyedévente hirdetnek győztest. Zita csaknem egy évig (285 napig) dolgozott folyamatosan, a 2015-ös karácsonyát és szilveszterét is a gép előtt töltötte: volt, hogy egy fodrászüzlet újradizájnolásán dolgozott vagy egy vadiúj halkonzerv piacra dobásához adott ötleteket, máskor egy kólamárkának talált ki mobilapplikációt, de gyakran szlogeneket, plakátokat gyártott, írt reklámfilm-forgatókönyvet és többször dolgozott ki ötleteket a közösségi médiában való részvételre is. Czifra Zita hobbiból netes tanfolyamokat végez, így találkozott az eyeka.com oldallal. Kíváncsi lett, meddig jutna a versenyen: először hatodik lett, majd tavaly év végén első. Általában kora este ült a gép elé és másnap délelőttig folyamatosan dolgozott a kreatív ötleteken.
Egy cég versenykiírásával nagyjából 2-4 napot foglalkozott, de például a Pepsi 48 órát adott a versenyzőknek az egyik munkára. Ezalatt Zita 13 ötletvariációt készített, amiből 11-et el is fogadtak. „Nem mindegy, hogy melyik korosztálynak szól az adott termék, fontos a beleérző képesség, ezért elég sok pszichológiai, szociológiai és gazdasági témájú szakkönyvet olvasok. Irányított, de nem görcsös gondolkodással koncentráltam a feladatokra, az ihlet leggyakrabban kutyasétáltatás közben érkezett.” Az, hogy ő lett 2016 harmadik negyedévének legkreatívabbja, pénzzel nem járt, de az önbecsülésének jót tett és nem mellesleg a Danone kínai leányvállalata szerződést kötött vele, így hamarosan elkezdik gyártani az általa kifejlesztett új üdítőitalt, ami megjelenésében, ízében és összetételében is teljesen új lesz. A termékről azonban mást nem árulhat el, szigorú titoktartás köti. Zita most pihen egy kicsit, de azt mondja, folyamatosan jár az agya, sok ötlete van közép- és hosszú távra is. „Eddig világmárkáknak adtam ötleteket, most magyar vállalkozásoknak szeretnék segíteni, hogy felpörögjön a gazdaság. Ötleteket adnék cégeknek, becsületkassza-rendszerben, azaz annyit fizetnének, amennyit gondolnak, a pénzt pedig egy alapítvány kapná meg” – árulja el egyik tervét. Az biztos, hogy nem köti le magát, nem megy el fix munkahelyre dolgozni, mert „szabad ember” akar maradni. Ahogy mondja: eddig is és ezután is szellemi szabadfoglalkozásúként tevékenykedik.
„Gyerekkoromban is minden érdekelt, az iskolában eminens tanuló voltam, országos tanulmányi versenyt nyertem biológiából, matekból és sakkból. Szerintem mindenki inspirálható, fejleszthető, a kreativitás tanulható, felnőttkorban is el lehet kezdeni tornáztatni az agyat” – állítja Czifra Zita, aki szerint a sok élmény, tapasztalat és a magasabb IQ is hozzájárul a kreativitáshoz. „Az, hogy sokat utazom, többféle népcsoporttal, világképpel, szokással találkozom, azaz szélesebb a látóköröm az átlagnál, szintén jól jön ötleteléskor” – vallja a kreatív világbajnok.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!