Ötödére csökkent a mozgáskorlátozott-kártyával parkoló autók száma Budapest egyik legfrekventáltabb, és parkolás szempontjából is a legdrágábbak közé tartozó körzetében. A VH másfél éve végzett felmérését megismételve az is kiderült: a luxusautókról a kétkezi munkásokat szállító járművekbe kerültek át a rokkantkártyák.

 
Kállai Márton felvétele

Fél éve szigorítottak a mozgáskorlátozott parkolási igazolványok kiadásával kapcsolatos kormányrendeleten: 2011. júniustól háziorvosok már nem állíthatják ki a rokkantkártyához szükséges orvosi szakvéleményt; azt kizárólag a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal orvosi bizottsága bocsáthatja ki. A korábban kiadott igazolások azonban idén december 31-ig érvényben vannak.

Lapunk munkatársa még a rendelet szigorítása előtt, 2010 őszén a Bajcsy-Zsilinszky út–Andrássy út–Teréz körút háromszögben (parkolási díj: 400 forint/óra) sétálgatva a 168 parkoló autó közül 79 mozgássérült kártyás autót látott, amelyeknek kétharmada luxuskategóriá­jú volt. Szerkesztőségünk másfél évvel az első szúrópróba és fél évvel a rendelet szigorítása után ismét felkerekedett egy kis számolásra. Az Andrássy úton a kerékpárossáv áthelyezése miatt a korábbihoz képest fele annyi autó sem parkolt, és a Bajcsy-Zsilinszky úton is akadt bőven még szabad hely. A parkoló 127 járműből 24-re volt kitéve rokkantkártya. Szállítási matricával ellátott autót alig találtunk, ám rengeteg volt a mozgáskorlátozott-jelvényt a műszerfalon tartó „munkás autó”, dobozokkal, festőállvánnyal, szerszámokkal a hátsó ülésen. Az arányok tehát javultak, ám továbbra is sok autót láttunk, amelyekbe feltételezhetően még sosem ült mozgássérült.

Az V. kerület környéke amúgy is hemzseg a mozgáskorlátozott-igazolvánnyal parkoló gépjárművektől – ezt tapasztalta a Magyar Parkolási Szövet­ség oktatási bizottságának elnöke, aki maga is mozgássérült. Szirmay Tamás szerint, ha az országos átlagot tükrözné a környéken fellelhető rokkantkártyával rendelkező autók száma, akkor Magyarország lakosságának fele mozgáskorlátozott lenne, ráadásul többségében jómódú mozgáskorlátozott.

A bizottsági elnök elmondta: örvendetesnek tartják a jogszabály szigorítását, ám ettől ők, a Mozgáskorlátozottak Egye­süle­teinek Országos Szövetségével együtt­működve szigorúbb javaslatokat fogalmaztak meg. Egyik javaslatuk például egy, az uniós országok között is működő, egységes adatkezelési technika kidolgozása volt, amelyben minden, az EU-ban élő mozgáskorlátozott adatait rögzítenék. Tekintettel arra, hogy az unió egyelőre a papíralapú azonosítást preferálja, erre jó ideig még nem kerülhet sor. Ám uniós szinten nagy szerepük volt abban, hogy 2007-ben az összes tagállam elfogadta, hogy a mozgáskorlátozott-kártyák egységes, kóddal, névvel, piktogrammal ellátott iratok legyenek, amelyek másolása okirat-hamisításnak minősül. Az egyik legbiztonságosabb megoldásnak emellett a biometrikus azonosítók használatát tartanák, amely a kocsiba beszerelt ujjlenyomat azonosító alapján állapítaná meg, hogy a mozgáskorlátozott szállítására használják-e adott pillanatban a járművet – ez azonban még a távoli jövő. Szirmay Tamás megjegyezte: a jogszabályok szigorításánál fontosabbnak tartja a jogalkalmazók mentalitásának változását is. „Mint hogy a parkolóellenőr-képzés most már OKJ-s szakképzésnek minősül, megbukik a vizsgán az, aki nem tudja megállapítani a mozgássérült-igazolvány valódiságát, vagy a szabálytalanságokat nem képes megállapítani. A magyarok azonban nemzeti sportot űznek a moz­­gás­kor­látozott-parkolókártyák jog­­sze­rűtlen használatából. Amíg ez nem változik, addig a jogszabály-módosításokkal sem érhetünk el nagy változást” – fogalmazott.

Az azonban már örvendetes, hogy egyre több állampolgárnak szúrja a szemét a mozgáskorlátozott-parkoló­kár­tyákat jogtalanul használók köre. Több internetes oldal gyűjti a fényképeket azokról a járművekről, amelyekről egyértelműen megállapítható, tulajdonosuk nem mozgássérült, és mozgássérült szállítására sem alkalmazzák az autót. Más kérdés, hogy a rendőrség semmit nem kezd ezzel az „adatbázissal”.

 

Tavaly 685 esetben indított eljárást a BRFK a mozgáskorlátozott-parkolókártyák jogtalan használata miatt, ebből már 355 esetében született vádemelési javaslat. 2012 első negyedévében 71 eljárás indult, vádemelési javaslatig pedig 28 jutott. A szigorúbb ellenőrzési hullám már a jogszabály módosítások előtt 3 hónappal elindult, ennek köszönhető, hogy a szigorítások életbe lépéséig már több száz feljelentés történt. Mivel a mozgáskorlátozottaknak járó parkolókártyák visszaélése közokirat-hamisításnak minősül, akár 3 év börtönbüntetésre is ítélhetik a jogtalan használókat. A pénzbírság kiszabása azonban jóval gyakoribb, ennek összege akár 200 ezer forintra is rúghat.

Az elmúlt hetek egyik legnagyobb botrányát kavarta, hogy Pintér Sándor belügyminiszter autója mozgássérülteknek fenntartott helyen parkolt a Képviselői Irodaház előtt. A sofőrt 30 ezer forintra büntették. Kósa Lajos, a Fidesz ügyvezető alelnöke szintén a héten beszélt arról, hogy fél évre el kellene venni azoktól az autójukat, akik visszaélnek a mozgássérülteknek járó igazolványokkal.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!