680 milliárd forintot zsebelt be a kormány a 95-ös benzinre kivetett adókból az elmúlt egy évben. A Fidesz ellenzékben csökkentette volna a jövedéki adót, most a kormány nem akar a 400 forintot közelítő benzinár felét kitevő adóterheken könnyíteni.
Csökkentené a benzin jövedéki adóját a Fidesz – jelentette be Szijjártó Péter. 2009-ben, a Fidesz szóvivőjeként. Ennek ellenére 2010 júliusában növelte a kormány a jövedéki adót. Igaz, egy uniós előírás miatt, azonban más adóterheken sem csökkentett. A héten 8 forinttal drágult a benzin és a gázolaj literenkénti ára, így a 95-ös átlagosan 385 forintba, a dízel 371 forintba kerül. Ma egy liter benzin árának 53 százalékát adók teszik ki, amelyből 32 százalék a jövedéki adó mértéke, 20 százalék pedig az áfáé. A jelenlegi 385 forintos benzinárból tehát 123 forint a jövedéki adó, 77 forint az általános forgalmi adó, és 4 forint a készletezési hozzájárulás. A gázolaj esetében 6 százalékkal alacsonyabb a jövedéki adó, amely literenként 97 forintot jelent. Az uniós törekvés az, hogy egységesítsék a jövedéki adót, és ez valószínűleg a dízel árának emelésével jár majd. Pletser Tamás, az ING Bank elemzője lapunknak elmondta, hogy mivel a dízel iránti kereslet jóval nagyobb, de technikailag adott, hogy milyen mennyiségben lehet gázolajat kinyerni, a feszített piac miatt az elkövetkezendő öt évben valószínűleg a dízel ára emiatt is jelentősen növekszik majd.
Mivel az utóbbi két hétben ez már a második emelés – első körben hét, illetve öt forinttal drágították az üzemanyagokat –, az elemzők többsége attól tart, hogy nyár végéig a 95-ös ára eléri a benzinár esetén rettegett lélektani határként emlegetett négyszáz forintot. A hirtelen jött, jelentős emelés a forint gyengülésének, valamint az üzemanyagok külpiaci árnövekedésének köszönhető. Tavaly egyébként 13 százalékkal kevesebb benzin, és 6 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott az előző évhez képest, és idén is folytatódik a csökkenő tendencia.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!