Az eddig oly nagy kedvvel konzultáló, levelezgető, utcára és harcba hívó miniszterelnöknek több mint két hetébe tellett, mire sikerült kitalálnia, mit mondjon a nagy hirtelen bevezetett és a biztosítékot rendesen kicsapó útdíjról. Nem biztos, hogy a legjobb megoldást választotta.
Ha eddig nem tűnt volna fel, próbaidőszakban vagyunk – legalábbis Orbán Viktor adott egy hónapot magunknak (na, nem mostantól, hanem január elsejétől számítva), hogy jelezzük, ha valamilyen gondunk van azzal, hogy megyénként kell fizetnünk az útdíjhasználatért.
„Mindenkit arra biztatnék, most szólaljon föl, most tiltakozzon” – mondta a miniszterelnök úgy, mintha az elmúlt két hétben nem attól lenne hangos minden autópálya, hogy anyáznak az autósok.
Felszólalásból és tiltakozásból is jutott erre a hétre néhány: Budaörs például keményen beleállt a harcba, és közölte: ha a kormány szedi be az útdíjat, fizessék is ők az M7-es közvilágítását.
De kikelt a héten több más önkormányzat is a sarc ellen: felszólalt Szombathely, Győr és Székesfehérvár polgármestere is, Újpalota a szemétszállítókat terelné el, Soroksár pedig az M5-ös bevezető szakaszát minősíttetné autóúttá, hogy ismét díjtalanul lehessen azt használni. Mindeközben a civilek sem tétlenkedtek: volt már útzár az M86-oson, de lesz még máshol is, legalábbis a tervek szerint.
Eközben háborogva, de már legalább 500 ezren vettek a matricákból is, miután nagy nehezen sikerült kideríteni, hogy hol árulják őket (és az online rendszer is már csak néha fagy le), de több helyen még mindig nem teljesen egyértelmű, hogy vajon kell-e, és ha igen, mennyit fizetni az úthasználatért.
A nagyobb áruházláncok pedig egyelőre még csak saccolgatják, mennyit veszítenek azzal, ha az autósok nem vesznek matricát csak azért, hogy kiugorjanak bevásárolni (sok milliárd forintról lehet szó). És természetesen ez még csak a jéghegy csúcsa, kéthétnyi „próbaüzem” után.
Remélhetőleg Orbán Viktor jegyzetel, és figyeli a felmerülő problémákat. Az biztos, hogy február végén akár az egész ország megbénulhat, ha addig nem sikerül rendezni a helyzetet, civil szervezetek ugyanis országos blokádot hirdettek addigra, Büki Zoltán vezetésével. Márpedig a miniszterelnök szavaiból egy dolog kiderült: az útdíj eltörlésén nem, legfeljebb a „finomhangoláson” gondolkodnak.
----------------------
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!