A kormány fogyasztóvédelmi vizsgálatokkal igyekszik a fapados légitársaságokat megrendszabályozni, pedig működésüket EU-s jogszabályok határozzák meg. A csúcsra járatott társaságok sokat hibáznak, a szakértő szerint ez az olcsóság „ára”.

 

Egyre több a botrány a fapados légitársaságok körül, csütörtökön a Wizz Air járatai egész nap többórás késéssel indultak az akadozó utasfelvétel miatt, a stockholmi járatra pedig egyszerűen nem fértek fel az utasok. A gépre 230 fő tudott jegyet venni, de a légitársaság csak 180 fő befogadására alkalmas gépet állított be. Információink szerint a Wizz Air egy nemzetközi foglalási rendszert, a SITA-t használja, amelynek meghibásodása okozhatta az utasfelvételi anomáliát. Vagyis a társaság egy „alvállalkozó” felelősségére hivatkozik, akkor valószínűleg erről van szó, a Wizz Air nem láthatta, hogy az adott járatokra pontosan hány utas foglalt, így fordulhatott elő, hogy túl kis gépet állítottak be az adott útvonalra. A Ryanair néhány héttel ezelőtt azzal került a hírekbe, hogy az utasok csomagjait lepakolta a Las Palmas felé induló járatairól, túlsúly miatt. De ezek csak a legnagyobb publicitást kapott zűrök.

A gondok azért szaporodhattak meg most, mert a fapados társaságok a nyári szezonban 100 százalékon pörögnek. A Wizz Airnek tavaly 65 gépe volt, idén már 100-nál több, a Ryanair pedig több mint 700 géppel repül, de egyik fapadosnak sincs tartaléka. Vagyis, ha valahol hirtelen szükség van egy nagyobb gépre, azt képtelenek megoldani. Ráadásul akkora az igény az olcsó szolgáltatásra, hogy a társaságok nem győzik repülővel és emberrel a növekedést.

A Ryanair után most a Wizz Airrel szemben is fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelt el Budapest Főváros Kormányhivatala. Úgy látják, a Wizz Air tisztességtelen az utasokkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, és nem biztosítja azokat a szolgáltatásokat sem, amit kifizettek, így semmibe veszik a fogyasztóvédelmi szabályokat. Információink szerint ugyanakkor a kormánynak kevés a mozgástere – a hatóságnak természetesen joga van bármit vizsgálni, ami az ország területén történik, de a légitársaságok üzleti gyakorlata uniós szabályozási kérdés.

„A repülés rendkívüli életeseményből mára teljesen hétköznapi aktussá vált, de még mindig nem tanultuk meg a helyén kezelni. Akik évente legfeljebb egyszer, nyáron utaznak, egy sor dologgal nincsenek tisztában – kommentálja az ügyet Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati és közkapcsolati igazgatója. – A diszkonttársaságok gépei naponta akár 3-4 fordulót is lebonyolítanak, így ha az egyiknél valami bonyodalom támad, akkor dominószerűen az összes többi is késni fog. Meg kell tanulni, hogy mit lehet elvárni a fapadosoktól és mit nem. Például, hogy – különösen nyáron – a megszokottnál előbb kell kiérkezni a repülőtérre, ha biztosan fel akarunk kerülni a gépünkre. Olyan ez, mint amikor Siófokra utazunk autóval. Bár tudjuk, hogy csak 100 kilométerre van Budapesttől, csúcsidőben legalább két órát szánunk az útra.”

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!