Most már biztosnak látszik: eltérítették az egy hete eltűnt maláj gépet. - Nem a Dél-kínai-tengerben, hanem az Indiai-óceán környékén kell keresni a repülőt és utasait. - Egyre szaporodnak az összeesküvés-elméletek, és még az is lehet, egyik igaznak bizonyul.
A maláj miniszterelnök szombat reggeli bejelentése szerint a szakértők arra jutottak, hogy az egy hete eltűnt maláj utasszállítót vagy az egyik pilóta, vagy repülési tapasztalatokkal rendelkező ismeretlenek térítették el. A nyomozásban részt vevő hivatalnok szerint sem az indítékról, sem pedig arról nincs fogalmuk, hogy hova vihették a Malaysia Airlines MH370-es járatát, 239 utassal a fedélzetén. Nem tudnak arról sem, hogy bárkinek bármilyen követelése lenne a géppel kapcsolatban.
Azt is elmondta, hogy ez számukra már nem elméleti feltevés, hanem végkövetkeztetés. Ezzel utalt arra is, hogy a nyomozók kizárják a műszaki hibát vagy valamely pilóta hibázását a repülés során. A szóban forgó végkövetkeztetésre azokból a jelekből jutottak, hogy a gép általi kommunikációt valaki szándékosan kikapcsolta, valamint, hogy a gépet úgy irányították, változtatták irányát, magasságát, hogy a radarok lehetőleg ne tudják követni. A malajziai hatóságok bejelentették, hogy sürgősen feltérképezik a pilóták, a 10 fős személyzet és mind a 227 utas hátterét.
A Boeing–777-es maláj gép Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, ezért eddig azt feltételezték, hogy a Dél-kínai-tenger fölött tűnt el. Az Indiai-óceán viszont az ellenkező irányban van, emiatt, s mert az ügyben már a washingtoni Fehér Ház munkatársai is megszólaltak, egyesek krimibe illő teóriát állítottak fel: a gépet terroristák szerezték meg és visszafordítva mehettek az Indiai-óceán felé, amelynek közepén, a Diego Garcia-szigeten van az amerikai légierő stratégiai bombázóinak bázisa, ott állomásoznak az amerikai 6. flotta anyahajói is. Az indiai haditengerészet mintegy tíz hajója, felderítő repülőgépe és helikoptere mindenesetre már gőzerővel kutatja az Andamán-tenger szigeteit a malajziai gép után, eddig sikertelenül.
Sokan kérdezik okkal: manapság, amikor akár az általunk éppen böngészett könyv lapjairól is elolvashatják a mondatokat egy műholdról, hogyan nem találnak semmilyen nyomot a világ egyik legnagyobb, 74 méter hosszú, 18,5 méter magas és 61 méter fesztávolságú utasszállítójáról? Pláne, hogy több utas hozzátartozója azt állította, napokkal az eltűnés után is kicsöngött a hívott mobiltelefon, de senki nem vette fel.
A Wall Street Journal amerikai lap nemzetbiztonsági szakértőkre hivatkozta csütörtökön azt írta, hogy öt órát a levegőben volt még a gép, miután utolsó rögzített helyszínét észlelte az irányítóközpont. Ezt bizonyítják a Rolls-Royce hajtóműről bizonyos időközönként érkező jelek, amelyek a gyártóhoz futnak be. Ezalatt az öt óra alatt a gép az Arab-tengerig vagy akár Iránig is eljuthatott. A CIA nem zárja ki a terrorcselekményt, de konkrét, erre utaló jelet nem találtak eddig. Három gyanús személyt vizsgálnak, akik az Interpol körözési listáján lévő lopott útlevéllel vettek nemzetközi, több átszállásra érvényes jegyet. Felvet persze kérdéseket, hogyan engedhették fel hamis személyazonosítókkal a fantomutasokat a fedélzetre Kuala Lumpurba. Mindenesetre két vizsgált irániról kiderült, nincs közük terrorszervezetekhez, azért használták a lopott iratokat, mert menekültstátust akartak szerezni Európában. Az utasok között 154 kínai, 38 malajziai, 7 indonéz, 6 ausztrál, 4 francia (köztük három gimnazista) és 3 amerikai volt. Lehet, hogy még élnek?
9 millió ember utazik naponta repülőgépen, percenként hatezren foglalják el helyüket a gépekben.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!