„A szerelem csak a házasság után jön meg” – állítja Murugavel Janakiraman, India első számú házasságszerző weboldalának alapítója. A BharatMatri mony népszerűsége minden várakozást felülmúl: legalább 2 millióan találtak egymásra a portál segítségével, és több ezer embernek ad munkát.
Az indiai kultúrában nagy hagyományai vannak az előre elrendezett házasságoknak, ahol a szülők többféle kritérium alapján megkeresik gyermekeik számára az ideális párt. Ma is fontosak ezek a szempontok: az indiaiak úgy gondolják, egy jó házassághoz elengedhetetlen, hogy a felek vallása, nyelve, horoszkópja és „közössége” passzoljon egymáshoz. (Az utóbbi kifejezés arra utal, hogy bár hivatalosan nem léteznek kasztok a társadalomban, máig fontosnak tartják, hogy a négy nagy varnán belüli több száz „osztály” ne keveredjen egymással.) A BharatMatrimony sikere abban rejlik, hogy megfelel ezeknek a követelményeknek: az érdeklődők először nyelvet választanak – angol, tamil, hindi, urdu, bengáli és még sok más közül –, majd a regisztráció után az igényeiknek megfelelő partnerekkel vehetik fel a kapcsolatot. Ugyanakkor a profilok nem láthatóak olyan szabadon, mint a nyugaton megszokott közösségi oldalakon – a konzervatív indiaiak számára rengeteg biztonsági és adatvédelmi szűrőt építettek be.
Janakiraman az Egyesült Államokban dolgozott az 1990-es években, és hobbiként egy tamiloknak szánt portált üzemeltetett. Ott figyelt fel arra, hogy a házassági apróhirdetések milyen népszerűek, ezért 1997-ben beindította a BharatMatrimonyt. Azóta több mint kétmillió embert hoztak össze, és alkalmazottaik száma meghaladja a 2200-at. Azért van szükség ilyen sok dolgozóra, mert az ázsiai országban még nem terjedt el az internetes fizetés, a tagdíjat az esetek nagy részében úgy szedik be, hogy a portál egy képviselője házhoz megy. „Ma már három órán belül bárhova be tudunk kopogtatni” – büszkélkedik Janakiraman, aki stílusosan a feleségét a weboldalon át ismerte meg. „Először a leendő apósommal beszéltem, aki feladta hirdetést. Majd három hét múlva a lányával összeházasodtunk” – mesélte. Ez a vállalkozás sikerének másik kulcsa: a szülők is kivehetik a részüket a párkeresésből gyermekeik számára, így a hagyományok és a modern technika kiegészítik egymást.
A gazdasági válság a társkeresőt is sújtotta, ezért Janakiraman úgy döntött, hogy bővíti a kínálatot. Így már rendezvényszervezéssel és személyre szabott tanácsadással is foglalkoznak kihasználva azt, hogy Indiában az életre szóló élménynek tartott esküvők köré külön iparág épült. „De ez nem a pénzről szól. A siker, a presztízs a fontos és az, hogy a házasság intézménye örökké fennmaradhasson” – véli.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!