Bár minden a csillogásról és a legtöbb embernek elérhetetlen csodamasinákról szól a múlt héten kezdődött Genfi Autóvásáron, akad azért jó hír is a realitások talaján álló embereknek is: az Opel Astra lett az év autója. Az érdeklődés mértékét mutatja, hogy a genfi kiállításra harminc ország kétszáz kiállítója jelentkezett be, és immár nem csak a környezetkímélés, valamint a zéró szén-dioxid-kibocsátás követelményeire figyeltek az e-járművek tervezői, hanem a külcsínre is.
Pedig még csak nem is tiptop az új Opel Astra – a Škoda, a Volkswagen, a Ford és Mazda keveréke –, és nem is elektromos, ami pedig manapság a jövő, de tény: a 130-150 lóerős autó a többség számára elérhető. Az Astra amúgy a Volvo XC90-et és a Mazda MX-5-öt előzte meg.
A Lamborghini legújabb fejlesztése, a 770 lóerős Centenario viszont tarol. Az alapító Ferruccio Lamborghini emléke előtt tisztelegve, születésének 100. évfordulójára tervezték, s már elővételben potom 1,75 millió euróért, vagyis 544 millió forintért meg lehetett vásárolni. Mindössze 40 darabot készítenek belőle, 20 kupét és 20 kabriót, vagyis csak a kevesek kiváltsága lesz vezetni, pedig kétszer annyit is elvittek volna belőle.
Mindez csak azért érdekes, mert miközben a világ még ünnepli a hagyományos modelleket, az autógyártásban egyre nagyobb figyelem fordul az intelligens és elektromos autók felé. A hagyományos meghajtású járművek után viszonylag rövid idő jutott a vegyes (hagyományos és elektromos) meghajtású autóknak, helyükre villámgyorsan a speciális hibridek és elektromos meghajtású járművek kerülnek. Még a Land Rover is egy dízel-hibrid példánnyal érkezett, igaz, a hagyományokat követő 245 lőerős háromliteres Rangere még csak 30 kilométert tud megtenni lítiumion akkumulátorai segítségével, de ennél többet, naponta, átlagban, nem is vezetnek az angolok.
A BMW (i-modellek), a Nissan (Leaf) és Volkswagen (Up!), a Citroën (DS E-Tense; E-Mehari) is példamutatót alkotott: a konnektorról tölthető járműveik szemre is tetszetősek. A fejlesztők azonban továbbra is küzdenek a problémával, hogy minél gyorsabban fel lehessen tölteni az elektromos járműveket. Ehhez nem elegendő az e-töltők (csatlakozók) rendszerének egységesítése, az egyre több helyre telepített elektromos töltőállomások mellett ki kell építeni az e-szervizek rendszerét is.
Genfben mindazonáltal ma még együtt látható a múlt, a jelen és a jövő. Megmutatta magát az új és még sportosabb Honda Civic; a Fiat egy egész Tipo családdal érkezett (négy- és ötajtós, kombi); A Bugatti Chiron leginkább egy gömbölyített Batmobilhoz hasonlít; és nagyot akart dobni a Maserati a Levantével, mintha 600 lóerőt akartak volna formába önteni. A Volkswagen T-Cross Breeze viszont éppen a SUV-kategóriában (szabadidős autók: Sport Utility Vehicle) hozott egyedit és tőle szokatlant.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!