Hogyan lesz valaki másfél hónap alatt egyetemistából változáshozó vállalkozó? Egy perc van a megoldásra. Ennyi idő alatt kell ugyanis a Bridge Budapest ösztöndíjprogramjára jelentkező fiataloknak elmondaniuk, hogy ha bármit csinálhatnának az életben, akkor milyen vágyukat valósítanák meg.
A rövidke videovallomásból vannak, akik ki tudják olvasni, hogy ki az, aki a Szilícium-völgy valamelyik startupjában megmártózva olyat hoz haza, amitől kicsivel jobb lesz itthon dolgozni, élni. És akik 60 másodpercből felismerik a tehetségeket: magyar alapítású világhírű start-up cégek – a Prezi, a Ustream és az NNG – agytrösztjei, akik azért hozták létre a Bridge Budapest közösséget és annak ösztöndíjprogramját, hogy a jövő munkavállalóinak és munkaadóinak megmutassák a siker útját. Merthogy ezek a vállalkozók – céljuk e lejáratott kifejezés rehabilitálása is – nem titkoltan idealisták: ötleteik és azok megvalósítása egy teljesítményre és tudásra épülő világ eljövetelét segítik. Tömegek által elérhető informatikai fejlesztésekkel simítják ki a hozzáférési egyenetlenségeket szerte a világban, s mindeközben munkahelyeket is teremtenek.
A Bridge Budapest idén már harmadik alkalommal válogat a jelentkező fiatalok közül. Az elmúlt két év tapasztalatai azt mutatják, hogy a módszer hatékony: a San Franciscó-iirodákban másfél hónapot eltöltő 14 fiatalból van, aki vállalkozást indított; néhányan elhelyezkedtek valamely start-upnál, többen pedig motiváló csoportot alkotva járják az egyetemeket, hogy felhívják a figyelmet a programra és a start-up világ szellemiségére. Példájukkal próbálják megcáfolni azt a rossz beidegződést, amelyet a Bridge Budapest kutatása szerint 10-ből 9 fiatal oszt: Magyarországon kizárólag kapcsolatok által lehet érvényesülni.
Az évenkénti felmérések ugyanakkor reménykeltő tendenciákat is mutatnak – mondja Pistyur Veronika, a Bridge Budapest igazgatója. Pár éve még alig ismerték itthon a Prezi vagy a Ustream világcég nevét, s hogy mára ez nem így van, az nem marketingszempontból fontos, hanem a példamutatás miatt. Árvai Péter, Halácsy Péter, Fehér Gyula, Balogh Péter és Somlai-Fischer Ádám személyes és közös története – melyet mind több helyen próbálnak megosztani – a siker minden titkát magában rejti.
Azt, hogy „ki kell lépni a komfortzónából; csak társakkal érhető el a siker; a feltalálás együttműködés eredménye; a csapatmunka elengedhetetlen; s hogy a kudarcok is kellenek, és minden sikeres start-upper mögött ott hevernek a korábbi sikertelen vállalkozások hullái” – sorolja Pistyur Veronika.
Az igazgató amúgy a média világából érkezett. Mint mondja, nagyon sokunk szemléletét hozta magával: „Ha felmerült egy helyzet, akkor elkezdtem a problémát keresni benne, és ezzel rengeteg időt töltöttem. Nem pedig azzal, hogy hogyan működhet. A másik nagy különbség a hatékonyság kérdése. Én mindig az eszköz oldalról közelítettem, nem azon gondolkodtam, hogy mi a cél, hanem hogyan lehet valamit elérni, itt viszont fordítva működik. A cél a lényeg, az út sokféle és menet közben lehet stratégát váltani – a lényeg, hogy mindent ki kell próbálni, nem beszélni róla hosszan és feleslegesen. Mindehhez a kreativitást egy szorongásminimalizált környezet segíti – ahol nem a munkaidő, hanem a teljesítmény a lényeg, ahol mindenki elmondhatja a véleményét, és abszolút demokratikus. Van egy olyan elv, ami nehezen képzelhető el még az üzleti világban itthon: mindig olyan embert vegyél fel, aki okosabb nálad, akiről feltételezed, hogy nélküled is jó döntéseket tud meghozni.”
Április 10. az idei ösztöndíjprogram jelentkezési határideje.
Információ: www.bridgebudapest.org
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!